Richard Branson: Renuntati la corset!
Aveti nevoie de oameni motivati si implicati pentru a oferi un produs sau serviciu de prima mana si pentru a construi o companie de succes, durabila. Imputernicirea angajatilor, astfel incat sa poata lua decizii bune este una dintre sarcinile cele mai importante care revin unui antreprenor.
Aceasta inseamna ca trebuie sa va ajutati oamenii sa-si dezvolte increderea in ei insisi pentru a lua decizii. Chiar din primele zile ale unui business trebuie sa va asigurati ca nu va incorsetati intr-o structura prea rigida, caracterizata de micromanagement sau de suprareglementari. Trasarea unor directive clare este utila pentru stabilirea unui cadru general de desfasurare a activitatilor dar daca acesta este prea restrictiv va sufoca creativitatea si asumarea riscurilor. Aceasta va duce la instalarea rapida a rutinei, demotivarii si activitatilor-standard.
Daca va incurajati angajatii sa apeleze intotdeauna la bunul simt, veti descoperi ca in timp vor gasi solutii din ce in ce mai creative la problemele cu care se confrunta. Tot ce aveti de facut este sa va asigurati ca incurajati experimentele de orice natura si ca angajatii vostri nu se tem sa faca greseli. De fapt, ar trebui sa va propuneti mult mai mult decat incurajarea angajatilor de a apela la bunul lor simt. Ar trebui sa va doriti ca ei sa devina din ce in ce mai intreprinzatori (in abordare si in gasirea de solutii) sau, altfel spus mai intraprenoriali.
O echipa intraprenoriala din cadrul grupului nostru, care a venit cu o solutie inovativa si durabila a fost cea condusa de Les Payne, un angajat din randul personalului de service si mentenanta al companiei Virgin Blue. El se ingrijea de toate aspectele care tin de siguranta avioanelor la sol, inclusiv de penele din lemn utilizate pentru a fixa rotile atunci cand avioanele sunt aduse la poarta. Acum cinci ani, daca nu ma insel, el a fost cel care a observat ca mai ales pe timp de ploaie, penele de lemn nu tin si se uzeaza imediat.
Les si colegul sau, Ian Scott, au decis sa construiasca alte pene. Au descoperit singuri si un material din plastic reciclat. Costurile de productie erau aceleasi iar penele tineau de sase ori mai mult. In timp am inlocuit toate cele 1 000 de pene din lemn utilizate de Virgin Blue cu cele din plastic reciclat. Am fost atat de incantati de acest lucru, de faptul ca o masura atat de simpla a fost atat de eficienta, incat am scris despre ea in toate newsletterele noastre interne, am elaborat memo-uri si, l-am sarbatorit Les, in numele echipei sale, in cadrul ceremoniei anuale din luna noiembrie, intitulata „Stelele Anului“, pentru a arata cat de mult pretuim mediul. De fapt, in 2006, Les si Ian au primit premiul industriei de profil pentru aceasta realizare.
Pasii catre o gandire libera si creativa la locul de munca sunt destul de simpli dar cel mai mult ajuta daca procesul incepe de la varf. CEO-ul trebuie sa conduca prin exemplu, sa fie vizibil si accesibil, asumandu-si rolul de a rezolva problemele intr-un mod creativ.
Dati-le angajatilor e-mailul vostru si numarul de telefon, ascultati-i cu atentie si notati-va tot ce va semnaleaza (eu umblu cu notebookul dupa mine), urmariti rezolvarea problemelor, actionati la sugestiile lor, sarbatoriti reusitele intraprenoriale si demersurile creative.
Cand Virgin era la inceput si ne inghesuiam toti in cateva birouri, imi era usor sa tin legatura cu angajatii mei, dar acum, trebuie sa ma bazez in intregime pe cei 50 de directori executivi care conduc diviziile grupului si care sunt ambasadorii mei in raspandirea culturii de organizatie pe care am creat-o.
Chiar daca conduceti o companie mica sau una mare, cu siguranta aveti angajati cu care nu vorbiti prea des, si va bazati pe altii ca sa ii coordoneze. Nu strica niciodata sa aflati daca directorii vostri le-au dat oamenilor numarul lor de telefon. Au si ei un notebook pe care isi noteaza ideile angajatilor? Pot sa va spuna ceva despre ideile celor cu care lucreaza si daca au preluat vreuna dintre ele? Incurajeaza initiativa intraprenoriala in cadrul echipei lor? Sunt ei insisi niste adevarati intraprenori?
In grupul Virgin, cel mai recent exemplu de intraprenoriat care imi vine in minte este „Project“, o revista de lifestyle creata special pentru iPad (www.projectmag.com). Revista este condusa de Gio Donaldson, un membru de baza al diviziei mele de aviatie, care a fost atat de incantat de capacitatile oferite de tableta Apple incat si-a dorit neaparat sa infiinteze o companie care dezvolta aplicatii pentru iPad. Chiar daca Donaldson nu are nici un fel de experienta in domeniu, am fost convins ca trebuie sa ii sustin demersul. Este atat de pasionat de noul device incat a reusit sa adune alaturi si alti parteneri din domeniul creatie si publishing!
Am lansat prima editie la sfarsit de an in New York. Gio şi editorul sau, Anthony Noguera, au produs o revista uimitoare, care pune foarte bine in valoare capacitatile inovative ale iPadului. Primul numar a avut mare succes si deja l-am lansat pe cel de-al doilea.
Aceste schimbari de ritm sunt extrem de utile pentru largirea sferei de competenta a echipei de seniori si ii ajuta sa inteleaga de ce respectarea modului de lucru conventional nu este neaparat lucrul cel mai bun. Daca managerii vostri sunt intraprenoriali, puteti fi sigur ca va aflati pe drumul lung al construirii unei echipe creative, implicate, devotate, care aplica intotdeauna bunul-simt.