Richard Branson: Şapte reguli de buzunar pentru manageri
1. Care-i planul? Informează-ţi echipa!
Este esenţial să stabiliţi obiective pentru fiecare perioadă în concordanţă cu direcţia şi strategia businessului – şi să vă asiguraţi că toţi angajaţii ştiu despre ele. Sally ne-a spus că, pe vremea când lucra pentru guvernul britanic, în fiecare vară, toţi miniştrii primeau o notă informativă de la Blair în care acesta stabile obiective clare pentru fiecare cabinet în parte în acel an. Cabinetul se aduna timp de o săptămână să discute planurile, înainte ca membrii Parlamentului britanic să se întoarcă din vacanţa de vară şi să aibă timp să analizeze şi să conteste abordarea miniştrilor. Ulterior, echipa primea câte o informare de la Blair în fiecare duminică, pe care o discutau dimineaţa următoare şi conveneau asupra unor acţiuni importante. Comunicând obiectivele cu regularitate înseamnă că vă ajutaţi echipa să dispună de un cadru pe care să se bazeze şi în care să ia decizii. Este foarte important că toţi cei chemaţi să se simtă bineveniţi să discute obiectivele grupului – dezbaterea deschisă trebuie încurajată – pentru că oamenii îşi vor asuma o responsabilitate colectivă.
2. Definiţi regulile de buzunar
Este important să definiţi un set de valori pentru afacere, la care dumneavoastră şi angajaţii dumneavoastră să faceţi referinţă atunci când luaţi decizii. Când evaluez investiţiile şi noile direcţii la Virgin, mereu iau în calcul dacă afacerea propusă respectă valorile de bază, ceea ce mă ajută să gestionez portofoliul nostru divers şi să menţin o coerenţă. Verific dacă afacerea va oferi ceva diferit faţă de majoritatea companiilor din industrie sau sector; dacă ne va aduce profit, satisfacţii pentru clienţii noştri, păstrându-ne sentimentul de mândrie şi de satisfacţie care diferenţiează o afacere grozavă de una bună. Recent am adăugat un nou set de valori: testez dacă afacerea va avea potenţial de export şi dacă poate fi mărită în următorii trei ani.
3. Focalizaţi, focalizaţi, focalizaţi
Este tentant pentru managerii ambiţioşi şi echipele lor să încerce să facă din ce în ce mai multe şi de multe ori se angajează în prea multe proiecte într-un timp prea scurt. Dar organizaţiile de succes ştiu care le sunt priorităţile: ele abordează proiectele cu adevărat importante, iar restul cad sau se amână. Consultaţi-vă la planul strategic şi regulile traseului şi faceţi alegerile conform acestora.
4. Cine conduce? Depinde de dumneavoastră
Un bun manager stabileşte roluri clare pentru fiecare dintre oamenii echipei sale, care permit tuturor să-şi ducă treaba până la capăt. Odată ce aţi luat aceste decizii, nu încercaţi să faceţi micromanagement. Dacă vă faceţi un obicei din a plonja în proiecte, schimbându-le direcţia sau intervenind în alt mod, angajaţii vor deveni dependenţi de dumneavoastră şi nu-şi vor atinge niciodată întregul potenţial.
5. Promovaţi ideile angajaţilor
Când echipa ia o decizie de valoare, trebuie să o susţineţi cu convingere. Dacă le priviţi deciziile cu îndoială, oamenii nu vor avea încredere să facă următorii paşi. Dacă insistaţi să luaţi voi toate deciziile, veţi crea un blocaj teribil. Nu cădeţi în capcana de al le cere rapoarte suplimentare, interminabile, sub pretextul că aşa se iau hotărârile. Întotdeauna este mai bine să acţionaţi; tergiversările sunt dăunătoare.
6. Când se fac greşeli, învăţaţi din ele şi mergeţi mai departe
Este imposibil să luaţi numai decizii corecte. Când lucrurile merg prost, alocaţi timp să analizaţi cu echipa ce s-a întâmplat şi să învăţaţi cu toţii. Dar nu zăboviţi prea mult – încercaţi să uitaţi şi pregătiţi-vă să întâmpinaţi o nouă provocare. Este important să nu încercaţi să dregeţi la nesfârşit anumite proiecte în speranţa că veţi putea stopa eşecul. La Virgin, nu am procedat mereu aşa cum trebuia – de exemplu am păstrat supermagazinele câţiva ani mai mult decât ar fi trebuit.
7. Sărbătoriţi succesul în fiecare zi
Când cineva din echipă obţine un succes important, sărbătoriţi-l şi spuneţi-le şi celorlalţi. Succesul generează adesea alte succese. Iar această practică ar trebui să facă parte din munca dumneavoastră zilnică – aşa cum am mai spus, căutaţi să vă surprindeţi oamenii făcând ceva bun.