Richard Branson: Succesul pe timp de recesiune
Fiecare generatie de politicieni si de economisti cauta sa niveleze ciclul de avant economic si prabusire care urmeaza si nici una reuseste. Cred ca e timpul pentru o noua abordare: sa nu uitam faptul ca economia are suisuri si coborasuri si ca doar facand investitii intelepte putem reduce daunele pe care recesiunea ni le produce in afaceri sau in cariera.
Daca m-as putea intoarce la inceputuri (si as fi interesat doar de maximizarea investitiilor, ceea ce nu e cazul), as investi numai in timpul recesiunii, cand totul costa cu 50 pana la 90 la suta mai ieftin decat in timpul boom-ului. Ar fi un lucru bun pentru mine ca investitor, iar economia ar beneficia de pe urma investitiilor mele.
Acest lucru este greu de facut din doua motive: in primul pentru ca ciclul economic este lent – boomul si declinul dureaza un deceniu sau chiar mai mult. Ar trebui sa invatam sa avem rabdare. Iar al doilea motiv este chiar mai serios: Antreprenorii trebuie sa fie receptivi la idei, dar si la piata. Sunt situatii in care o idee este coapta, dar piata este nepregatita – o situatie in care se afla foarte multi antreprenori acum. Ce ar trebui sa faca? Sa ridice neputinciosi din umeri si sa se retraga? Sigur ca nu. Nu se poate. Entuziasmul nu poate fi ucis la comanda, printr-o simpla apasare pe buton.
Solutia ar fi ceva de genul: planifica la scara mare, dar actioneaza cu pasi marunti.
Creaza ceva de care sa fii mandru, dar nu lasa sa iti inghita toate resursele financiare. Nu e nevoie sa va ingropati toti bani intr-o idee buna. O idee buna creste de la sine. De exemplu, ani de zile, programele spatiale au constat in incercarile repetate ale unor ingineri curajosi de a lansa o racheta dupa alta. Astazi, datorita stralucitului aeronaut Burt Rutan, echipa de la Virgin Galactic lucreaza la primul program spatial turistic fezabil.
Cu toata nefericirea pe care a provocat-o recesiunea, puteti fi siguri ca averi s-au facut. Exista mari oportunitati in piata. De exemplu, case in valoare de 5 milioane de lire sterline se vand acum cu doar 2,5 milioane. O idee ar fi sa reamenajati casele mari si frumoase din orasele universitare si sa le compartimentati in apartamente pentru studenti si, cine stie, din banii obtinuti – s-ar putea ca in curand sa va permiteti sa cumparati casa aceea mare de la tara la care visati.
In orice caz, ideea de business pe care o aveti trebuie sa fie simpla – suficient de simpla pentru ca orice individ sa o poata transforma in realitate. In plus, companiile antreprenoriale mici si adaptabile sunt viitorul in afaceri.
Totusi nu oricine e facut sa fie antreprenor. Daca vreti sa aflati daca aveti sau nu stofa necesara, experimentati in timpul liber.
Daca aveti un loc de munca stabil, atunci sigur nu e momentul sa va dati demisia, cu exceptia cazului in care sunteti absolut convins ca aveti o idee stralucita. Persoanele care au un salariu fix sunt afectate mai putin de recesiune. Salariile ar putea fi inghetate sau chiar reduse, dar din moment ce preturile se duc in jos, oricum nu acesti oameni sunt cei care vor avea cel mai mult de suferit.
In schimb, mult mai proaste sunt perspectivele pentru cei care isi pierd locul de munca.
Daca sunteti angajatori, fiti constienti de faptul ca, de regula, concedierile sunt un lucru prost pentru orice business. Miezul afacerii si al oricarei companii este reprezentat de talentul, experienta si relatiile pe care le au oamenii. De aceea, concedierile trebuie sa fie ultima solutie la care apelati. De cand a inceputul criza, eu le-am cerut directorilor generali din cadrul grupului Virgin sa epuizeze orice alta posibilitate – de la lucratul in ture, la saptamana redusa de lucru, la inghetarea salariilor pana la trimiterea angajatilor in concediu fara plata – inainte de a concedia din personal.
Dar daca sunteti dintre cei care si-au pierdut locul de munca? Nu cu mult timp in urma, un ziarist m-a intrebat care ar fi sfatul meu pentru cei care isi cauta un nou loc de munca. Am incercat sa spun atunci, cat mai delicat cu putinta, ca sunt multi altii mai indreptatiti ca mine sa raspunda la aceasta intrebare. Va voi impartasi, totusi, o idee.
Daca o firma m-ar pune pe mine pe lista de disponibilizati, m-as stradui sa gasesc alte modalitati prin care sa ajut firma respectiva sa economiseasca bani. (Toate firmele – indiferent daca sunt in plina expansiune sau in declin, noi sau vechi, ori de marimea unui butic, au nevoie sa stranga cureaua.) Daca, de exemplu, firma dumneavoastra are un contract cu o companie scumpa de taximetrie? Cautati alta mai ieftina. Daca in firma ard becuri obisnuite? (Numarati cate becuri stau zilnic aprinse, faceti o mica socoteala si demonstrati-le ca ar putea face economie prin trecerea la becuri eficiente energetic.) Oferiti-va sa va ocupati de treburi de acest gen prin care se pot reduce costurile.
De regula exista multe alte mici oportunitati antreprenoriale, majoritatea legate de economisirea energiei. Daca putem fi siguri de ceva, este ca, mai devreme sau mai tarziu, combustibilii vor fi foarte scumpi. Multe companii n-au inteles ca o afacere aflata in dificultate poate fi salvata prin reducerea pierderilor de resurse si utilizarea mai eficienta a energiei. Multe intreprinderi n-au idee cati bani arunca pe tiparirea inutila a documentatiei, pe becurile clasice, pe aparatura de birou consumatoare de curent electric, pe cheltuieli inutile cu transportul si expeditia.
Dar voi stiti pentru ca ati lucrati acolo. Stiti cel mai bine ce se intampla. Gasiti ceva, licitati-va ideea si apoi spuneti-le ce ati vrea sa primiti in schimb pentru ideea voastra.
(Adaptat dupa "Business Stripped Bare: Aventurile unui antreprenor global," de Sir Richard Branson. Dat publicitatii cu permisiunea Virgin Books).
Traducerea din limba engleza: Daniela Oancea.
Fotografie: ian_fromblighty