Richard Branson: Uitati de teama de esec!
Unul dintre motivele pentru care companiile din grupul Virgin s-au bucurat de succes in toti acesti ani este ca am permis personalului meu sa faca greseli – si apoi sa invete din ele. Toata structura noastra organizationala este foarte descentralizata, iar membrii echipelor noastre sunt incurajati sa se ocupe de afaceri ca si cum ar fi proprietarii lor. Am constatat ca acest lucru genereaza un nivel ridicat de loialitate, devotament si inovare. Cand lucrurile nu merg bine, au toate motivele sa-si suflece manecile si sa incerce sa indrepte situatia.
De altfel, capacitatea de a reveni dupa ce ai inregistrat un recul este cea mai importanta caracteristica pe care o afacere antreprenoriala o poate avea. Daca inovatia se afla in centrul businessului tau, obstacolele incep sa apara pe masura ce te extinzi. Felul in care reactionezi fata de aceste obstacole si cum navighezi printre ele va face diferenta dintre esec si succes.
Am fost destul de norocos incat sa pot sa contribui la succesul mai multor companii ale grupului, dar recunosc ca tot eu am fost initiatorul catorva afaceri care au esuat. Ati auzit probabil de Virgin Cola,compania pe care am fondat-o prin anii `90, cu gandul de a surclasa cele doua mari puteri mondiale: Coca-Cola si Pepsi.
Am cautat sa dezmortim un pic piata in maniera Virgin, dar n-a functionat. De la inceput, ne-am confruntat cu probleme de distributie si nu am reusit sa aducem atatea sticle de Virgin Cola pe rafturile magazinelor incat sa obtinem si discounturile de volum de care aveam nevoie.
Va imaginati ca nu duceam lipsa de entuziasm, dar ne-am dat repede seama ca cei doi giganti sunt bine ancorati in piata. Era foarte greu sa le gasim punctele slabe. Sa concuram cu doua dintre cele mai mari branduri din lume, care s-au dovedit foarte sigure pe pozitie, a fost o lectie extraordinara pentru noi toti.
Chiar si asa, una dintre amintirile care mi-au ramas foarte dragi este din campania de promovare pentru Virgin Cola, cand m-am urcat pe un tanc, l-am condus prin Times Square-ul new yorkez si am tintit intr-un panou de-al lui Coca-Cola!
Am un exemplu ceva mai recent, legat de Virgin Money (divizia de servicii financiare) din Australia, unde, in 2003, am introdus primul nostru card de credit. Sectorul bancar australian este monopolizat de patru mari concerne: ANZ Bank, Commonwealth Bank of Australia, National Australia Bank si Westpac Banking Corporation. Impreuna, aceste companii realizeaza 80 la suta din totalul tranzactiilor bancare din Australia.
Desi eu sustin ca am judecat corect motivele pentru care intram pe acea piata si ca aveam un produs minunat, am avut o abordare gresita in privinta bancii-partener care a emis cardul, ceea ce pana la urma a condus la retragerea definitiva a cardului de pe piata.
A fost o pierdere grea pentru multi dintre clientii nostri. Si acum, cand ma aflu in Australia, ma intalnesc cu oameni care imi arata ca pastreaza acel card in portofel. Mi-am jurat ca o sa lansez altul, imediat ce o sa se iveasca oportunitatea.
Exemplul acesta ma ajuta sa explic ce inteleg eu prin revenirile in business. La doar trei ani de la esecul inregistrat de cardul de credit Virgin, am revenit la Sidney, atat pentru relansarea unei game de produse pe baza de card, cat si a unui cont de economii online, Virgin Saver. De data aceasta, m-am asigurat ca lucrez cu oamenii potriviti si cu banca potrivita (Citibank) pentru a avea succes pe termen lung.
Cred ca secretul revenirilor in business sta in a nu te teme de esec. Nereusitele sunt, intr-adevar descurajante, dar trebuie sa va reculegeti si sa va reorientati spre o noua actiune pozitiva.
Cheia succesului grupului Virgin a pornit de la o idee simpla: cand ceva nu functioneaza, incercam sa intelegem de ce se intampla asta si sa facem rapid o schimbare. Apoi, ne concentram mai ales pe ceea ce intr-adevar functioneaza si ne extindem intr-o alta tara, intr-o alta industrie sau intr-un alt sector.
Daca si voi puteti identifica exact unde ati gresit si daca invatati din respectiva greseala, aveti sansa sa reveniti – iar data viitoare, cine stie, chiar sa aveti succes!
Traducerea din limba engleza: Daniela Oancea