Richard Branson: Unde mi-e carnetelul cu spirala?
Si eu sunt un tip cu vechime in munca, asa ca voi incerca sa va raspund in numele celor din generatia mea. Cand ma intreaba cineva cati ani am, raspunsul meu favorit este, „sunt mai tanar ca Mick Jagger!“ Fara lipsa de respect fata de Mick, care este si prietenul meu, vazandu-l pe scena, nu pot sa nu remarc ce discrepanta mare este intre ce faci tu si ce se asteapta ceilalti de la cineva de varsta ta sa faci!
Sa privim problema dintr-o alta perspectiva. Am mai fost candva intrebat: „Cati ani ai zice ca ai, daca nu-ti-ai cunoaste varsta?“ Raspunsul meu a fost ceva de genul: „depinde în ce zi mă întrebi dar, oricum, mai tanar de 60.“
De aceea uneori sunt ingrozit de lucrurile pe care oamenii de varsta mea sunt tentati sa le spuna in societate sau intr-un cadru de business, mai ales cand isi exprima neincrederea in tehnologia moderna sau cand evoca timpuri de mult apuse ca fiind „o epoca de aur“ – mai ales cand toata lumea din jur stie ca perioada respectiva a fost pur si simplu diferita, nu neaparat glorioasa. Chiar saptamana aceasta am auzit pe unul dintre directori zicand: „Pe vremea mea n-aveam nevoie de computere ca sa ne facem treaba!“ – mie remarca mi s-a parut pur si simplu rautacioasa.
Astfel de afirmatii tradeaza adesea teama de schimbare. Pentru unii poate fi dificil sa tina pasul cu noul, si cand o astfel de persoana are o lacuna in cunostintele legate de functionarea unui dispozitiv sau unui soft – si aceasta iese la iveala in momentul nepotrivit – , colegii sai s-ar putea indoi de abilitatile sale. Altfel spus, daca doriti sa ramaneti „in teren alaturi“ de colegii vostri mai tineri, va trebui sa va puneti la punct cu noutatile.
Un prim mare pas ar fi sa va puneti la curent cu felul in care tinerii vostri colegi comunica unul cu altul. Va reamintesc ca aceasta este o generatie pentru care emailul este „déjà passé“. Cu cateva saptamani in urma cineva mi-a spus ca Twitter, Facebook, LinkedIn si alte intrumente de networking sunt „un moft prostesc, la fel ca o jucarie hula hoop“. Credeti-ma pe cuvant, aceste noi canale de comunicare sunt cu siguranta mai mult decat un moft.
Deci, dragi seniori, daca firma dvs. utilizeaza mesageria instant sau mesajele de tip text pentru comunicarea interna, creati-va un cont propriu, apoi anuntati-i pe colegii vostri pentru a sti cum sa va contacteze. S-ar putea sa fie nevoie sa invatati cate ceva mai intai, mai ales ca mesajele de tip text implica familiarizarea cu un limbaj codificat dar usor de deprins.
Dati frau liber curiozitatii si profitati de situatiile in care va puteti pune la punct cu cele mai recente dispozitive si invatati sa le folositi in ritmul propriu. Va puteti propune, de exemplu, sa restabiliti legatura cu prietenii vostri mai vechi si fostii colegi prin intermediul retelor sociale. Sau sa aflati care sunt cele mai populare jocuri online si incercati sa le jucati. Veti descoperi ca va puteti amuza in timp ce va familiarizati cu tehnologia de ultima ora.
In ceea ce priveste modul in care voi, antreprenorii, puteti valorifica cel mai bine competentele angajatilor vostri seniori, brandingul este cheia, asa ca, in loc sa ganditi desprei ei si sa ii descrieti ca fiind „ceva mai varstnici“ sau că „s-au invechit“, utilizati aceste cuvinte doar cand va referiti la vinuri, whisky si branzeturi fine. O modalitate mai potrivita de a descrie un tip care a lucrat din greu zeci de ani este sa spuneti despre el ca e „ceva mai experimentat“.
Acesti angajati sunt o comoara extraordinara, deoarece istoria tinde sa se repete. Intr-o companie in care valoarea unor astfel de angajati este recunoscuta veti auzi destul de des intrebarea: „George, din experienta ta, care ar putea fi pericolele care ne pandesc in acest proiect?“- un schimb necesar de informatii care ii ajuta pe directori si manageri sa evite repetarea unor greseli anterioare care s-au dovedit costisitoare.
S-ar putea ca in curand sa intalnim tot mai multe companii luptandu-se sa-si pastreze angajatii cu experienta. In randul natiunilor dezvoltate, populatia imbatraneste. In SUA si in Europa de Vest, generatia mea, efect al baby boomului de dupa cel de-al doilea razboi mondial reprezinta segmentul de piata cel mai mare, cu cresterea cea mai rapida si cel mai bogat din cate au existat vreodata. Doar in SUA, 76 de milioane de copii s-au nascut intre 1945 si 1964, ceea ce ii situeaza astazi in jurul varstei de 47 si 65 de ani. In Marea Britanie, acest grup realizeaza 80 la suta din PIB. Un angajat de 55 de ani s-ar putea sa inteleaga mai bine nevoile acestui grup de consumatori decat unul de 30 de ani!
In sfarsit, trebuie spus ca experienta este deosebit de utila in antreprenoriat, deoarece construirea unei afaceri este o arta. Nu exista un singur fel de a face lucrurile dar cu cat exersezi mai mult, cu atat vei fi mai inzestrat.
P.S. Copiii mei mi-au facut un iPad cadou si probabil ca vor sa ma folosesc de el dar eu am tehnologia mea, pe care o voi prefera intotdeauna. Apropo, nu stiti pe unde mi-am lasat carnetelul cu spirala?
Traducerea si adaptarea: Daniela Oancea
Foto: gTarded/Flickr