Simona Baciu: „Oamenii care au o pasiune pot să-și depășească limitele”
Simona Baciu a terminat ingineria, dar din 1985 a predat la Liceul Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca tehnologie și design. A decis să deschidă o grădiniță și să pornească pe cont propriu în 1993 după ce a participat la un program al Fundației Soros. Apoi afacerea s-a dezvoltat, a deschis o școală, un liceu. Dintre cei 23 de ani, 15 ani a predat și a fost directorul școlii. Simona este președintele Fundației Transylvania College iar de trei ani este implicată în afacere ca director executiv și fiica sa Ruxandra. „Rolul meu este de a continua misiunea pe care ne-am propus-o de a dezvolta mai departe campusul de a atrage alături de noi parteneri strategici, de a fi parte din implementarea viziunii și a misiunii școlii. Sunt implicată în programe de creativitate în școală, programe de citit, de mindfullness și de wellbeing. Am un rol activ dar nu implicat în executivul de zi cu zi”.
Anul 2017 a fost unul dintre cei mai buni pe care i-a avut școala. A avut timp să reflecteze care programe au adus prestigiu școlii, în care să investească mai departe și ceea a preocupat-o dintotdeauna a fost mediul în care copii învață. „În această vară școala a trecut printr-o transformare colosală. A fost unul dintre visurile mele ca școala să nu se mai limiteze la pereți și la uși, și am transformat școala într-un spațiu deschis și generos pentru învățare. Am muncit enorm în această vară, am implicat părinți, elevi, profesori, am făcut ceea ce se numește focus grupuri pentru a vedea ce își doresc ei, care este miza lor pe termen lung”.
Școala are în prezent aproximativ 800 de elevi dar lista de așteptare este mare, „Sunt situații în care sunt pe lista de așteptare același număr al copiilor din clase. De exemplu, am pus limita 20 de copii în clasă și avem 12 pe lista de așteptare. Pe noi ne interesează copilul, dacă se potrivește profilului școlii, dacă are potențial să crească alături de noi și alegem copii care îi dorim și își doresc foarte mult să ne fie alături”.
Simona Baciu a creat o adevărată revoluție la Cluj. Părinții vin cu 2-3 ani înainte să se intereseze cum pot să-și înscrie copii la școală, dar cea mai mare schimbare și bucurie a sa este că învață în școală copii din toată țara. Părinții decid să se mute la Cluj de la București, din Bistrița, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Sighet. „Familia vine în Cluj închiriază un apartament și tatăl este cel care se duce înapoi la locul de muncă în localitatea de bază. Acest sacrificiu pe care-l fac părinții pentru educație ne obligă”.
Simona Baciu declară că 77% din bugetul școlii private îl reprezintă salariile pentru cei 180 de angajați. Colectivul este format atât din profesori români cât și străini. „Atragem în fiecare an profesori români, specialiști români, care au o experiență internațională, au studiat sau lucrat în străinătate și-i aducem cu drag înapoi în țară. Avem politici de recrutare clare. Acum am fost în Olanda, este singura universitate din lume care pregătește profesori pentru școlile internaționale, și au fost foarte deschiși pentru un parteneriat”.
La întrebarea ce anume v-ați propus să realizați în 2017 și nu ați reușit Simona Baciu răspunde că ar fi vrut să iasă pe piața cartea la care lucrează de mai bine de cinci ani și pe care o scrie împreună cu mentorul său, profesorul american Susan Shapiro.
„Acum cinci ani am început să lucrăm la carte: este o lucrare care adună experiența noastră, din școală, din relațiile cu oamenii cărora le-am fost mentori la rândul nostru și ne-am propus să terminăm această carte în 2017. Sper să reușim dar o vom publica anul viitor. A fost o provocare și vrem ca această carte să fie deschizător de drumuri pentru o trilogie de cărți care vor urma”.
Care sunt planurile școlii pentru următorii cinci ani
„Ne dorim să extindem școala în următorii cinci ani, să obținem autorizarea pentru un campus nou, să dezvoltăm un centru de resurse de pregătire a profesorilor, un centru la care deja lucrăm”. Simona Baciu recunoaște că a fost o perioadă în care a fost tentată să deschidă școli în Timișoara, Arad, Oradea, București, Brașov. Dar a stat și a reflectat ce anume își dorește și a decis să se implice într-un program internațional și să încerce să introducă acest program și în școlile de stat. „Când deschizi o ușă simți aerul rece și de multe ori te tentează să închizi ușa dar dacă te obișnuiești cu el începe să îți placă. E provocarea de a te adapta la noul aer. Noi am deschis ușa (n.r. sistemului de stat) și lucrurile care s-au întâmplat mi se par extraordinare. Avem școli din țară care au venit să ne viziteze și noi credem în schimbare. Nu cred că ține de curriculum cât depinde de omul care ține acel curricullum”.
Simona Baciu afirmă că învățământul românesc duce lipsă de resurse și trebuie căutate soluții în sensul susținerii celor care fac diferența.
„Când vine vorba de resursa noastră de profesori români suntem încântați să vedem o creștere a calității în rândul tinerilor profesori și am creat pentru a-i încuraja programe speciale de a fi integrați și de a învăța cât de repede se poate ceea ce facem noi diferit, o abordare modernă a învățatului dar și a actului de predare. Pentru noi contează foarte mult omul care vine să lucreze alături de noi. Ne interesează profilul și în special atitudinea. Toată lumea mă întreabă unde merg elevii noștri după ce termină școala iar 70% își doresc să meargă în străinătate 30% rămân în România dar diferența este că oriunde merg ei știu de unde au plecat. Și se întorc. Am angajat deja profesori dintre cei care ne-au fost elevi. Iar cei care nu se întorc, de acolo de unde sunt dacă vor putea să ajute România o vor face”, afirmă încrezătoare Simona Baciu.
Cum îi afectează noile măsuri fiscale
Pentru că vorbim de planuri de viitor, am întrebat-o pe Simona Baciu cum va afecta dezvoltarea școlii noile măsuri fiscale. „Nu ne afectează planul de afaceri în mod direct, pentru că mutarea acestor contribuții de la angajat la angajator, pentru noi oricum existau. Noi având școala organizată ca o fundație, cred că ne va limita suținerea din partea comunității. Mutarea acestui plafon de la cinci sute de mii de euro la un milion va limita foarte mult sponsorizările, ajutorul pe care companiile vor putea să-l dea școlilor cât și spitalelor cât și altor ong-uri care aveau nevoie. Este o nouă provocare care ne va aduce oportunități noi.”
Simona Baciu afirmă că situații de criză vor exista în permanență dar depinde de cum le abordezi. Situațiile de criză sunt cele care transmit semnalul că trebuie schimbat ceva, că este ceva nou de învățat.
„În momentele grele și în momentele de criză apar cele mai mari schimbări. Cred că am trecut prin toate. Dar asta nu înseamnă că nu mă pot uita înapoi și să zâmbesc, să mă recunosc cum am fost și cred că azi sunt diferită. Îmi place să cred că oamenii se bucură să fie în jurul meu”.
Oamenii care au o pasiune pot să-și depășească limitele
„Cred că ce m-a caracterizat întotdeauna a fost curajul și curiozitatea de a face lucruri noi și nu m-am oprit niciodată din a explora și a învăța. În momentul în care curajul a rezonat foarte bine cu valorile mele și ceea ce cred eu despre lume și viață, m-am implicat întrutotul: cu trup și suflet, cu resurse financiare, nu a existat nicio limită. În limba engleză este un cuvânt care nu are un corespondent în limba română atât de puternic «commitment». Care înseamnă mai mult decât angajament. Este o chemare să faci ceea ce ți-ai propus. Un alt lucru care m-a ajutat foarte mult este atitudinea pozitivă, niciodată nu am văzut partea goală a paharului, am văzut întotdeauna oportunitățile. Cred că oamenii care au o pasiune mai mult decât oamenii care au cunoștințe într-un anumit domeniu pot să își depășească limitele”. Simona Baciu susține că a evoluat de la modelul în care a fost crescută. Ca profesoară în liceu a simțit ce înseamnă teama de directorul liceului „Am păreri pe care mi le susțin dar am învățat și să ascult și să fiu flexibilă și să învăț. Îmi place foarte mult să-i ascult pe alții, până acum îmi plăcea să vorbesc și mi-am propus ca în anii următori să fiu ultima care vorbesc, nu prima. Creștem, învățăm”.
Simonei îi place să creadă că este un lider care se înconjoară de oameni pe care-i inspiră și care la rândul lor inspiră pe alții. Nu a fost niciodată o fire suspicioasă și neîncrezătoare în oameni, dincontră. Și știe că a și pierdut de multe ori pentru că a pornit cu ideea că oamenii sunt buni. „În continuare cred la fel și un lucru de care mă bucur este că am o intuție extraordinară. Simt oamenii și cred că și ei mă simt pe mine. Și uneori văd lucruri înainte de a se întâmpla. Dar le văd pe cele bune”.
Obstacolele pe care le întâmpină o femeie antreprenor
„Am avut o mamă și o bunică deosebită care au fost modele pentru mine. Nu le-am auzit niciodată plângându-se sau să blameze pe alții pentru faptul că ele nu reușesc. Era trist la început când mergeam la întîlniri cu oameni de afaceri și vedeam că 99% dintre audiență erau bărbați. Mi se pare puțin ciudat când sunt invitată de multe ori la conferințe și un panel e format din patru bărbați și doar o femeie. Dar cred că lucrurile se vor schimba. Sunt inginer la bază, eram cinci fete în tot anul și eu eram șefa de grupă, dar mă doare când văd că în anumite domenii e doar o lume a bărbaților”.
Carieră și succes
În liceu făcea haine, mărgele și așa și-a câștigat primii bani. Primul job plătit a fost un job de vară când era studentă și tatăl său a decis să o trimită să vădă cum se lucrează pe un șantier. A lucrat trei luni. „Eram foarte supărată la început dar cred că acolo am învățat cele mai multe lecții de viață.”
Următorul job a fost de profesor la un liceu în Cluj unde a predat tehnologie. Când a început propria afacere, o grădiniță, era profesoară la liceu. Nu avea nicio încredere și se gândea că nu va face față situației. „Mă gândeam, «Doamne ce-am făcut», copiii aștia nu o să pot să-i stăpânesc niciodată. Alergau, se agitau și de la «happy kids» era «really strange happy kids». Susan Shapiro a venit în vizită la noi și a zis « Simona, ce faci tu e foarte bine. Copiii sunt fericiți». Și în momentul acela am văzut fericirea altfel, nu prin disciplină”.
Al doilea mentor care a ajutat-o a fost profesorul universitar american Peter Paler de la care spune că a învățat să aibă curajul să viseze și să meargă mai departe. „Persoanele vin în viața ta la un moment dat și dacă ești pregătit să-i asculți, înveți. Am avut șansa să întâlnesc oameni care ne-au ajutat și au fost lângă noi în momentele în care nu era nimeni”.
Secretul Simonei Baciu
Secretul Simonei Baciu este că sufletul de copil nu și l-a pierdut niciodată. Îi place să se joace cu copii, să le spună și să le scrie povești. Când merge într-un loc nou, caută librăria și primul lucru la care se uită sunt jocurile pentru copii. „Dacă au jocuri stau să mă joc. Este bucuria care a rămas undeva în sufletul meu. Îmi place să mă joc cu copii, să scriu povești, să le spun povești, am bucuria de a fi copil. Cred că asta va rămâne, voi fi o bătrână copil”.
Transylvania College, școala pe care a fondat-o la Cluj în 1993, a fost desemnată, de-a lungul timpului, cea mai bună școală românească, una dintre cele mai bune școli în sistem britanic din lume și școala din regiune cu cele mai bune rezultate la testele elevilor.
Simona Baciu face parte din consiliul director al Fundației Principesa Margareta a României și al unor organizații educaționale internaționale de prestigiu, precum Round Square și Global Connections.