Tu știi ce vrei să fii când vei fi mare? Absolvent de Cibernetică ieri, premiant în publicitate astăzi: Mihai Gongu
„Ironia este că, probabil, pe termen lung, industria IT va supraviețui industriei publicității. Deci mama, ca toate mamele, va fi avut dreptate”, spune Mihai. „La Cibernetică fiind, eram pasionat însă de concursuri de creație. Înscriam de exemplu săptămânal eseuri la un concurs organizat de Academia Cațavencu, la rubrica „Tineret, mânia țării”. Am câștigat de vreo două ori. Într-o bună zi, am văzut un concurs în revista AdMarket (prima revistă de publicitate din România, dispărută între timp). Se dorea o campanie pentru brandul Vinu’ lu’ Dinescu. Cereau un storyboard și câteva print ad-uri. Nu știam ce înseamnă niciunul din aceste englezisme, așa că am sunat la redacție și am cerut detalii. Și am desenat frumos un storyboard de mână (eram semi-talentat la desen) și am lucrat print ad-urile în MS Word cu Insert Text și Insert Picture. Și așa m-am trezit eu, student la Cibernetică, pe locul 2 în acel concurs, în fața unei echipe din BBDO, care a luat locul 3. Și așa mi-am dat seama ce vreau să fac în viață.”
Experiența i-a dat ocazia să cunoască oamenii din domeniu și să afle informații din interior. Așa a aflat că creativii au nevoie de un portofoliu. S-a apucat de treabă și a construit un portofoliu de lucrări, „fictive, desigur, cu strategie, sloganuri noi și vizualuri lucrate, evident, în Word”. Portofoliul i-a adus primul job, la C.u.b.b., viitorul Brands&Bears. Era în anul III la Cibernetică în momentul în care a ajuns la Leo Burnett. „Am terminat facultatea cu o medie ok, am susținut licența de economist informatician, dar nu am profesat niciodată. Poate nu e prea târziu… nu poti ști niciodată ce-ți aduce viitorul!”, admite Mihai.
O facultate, chiar și atunci când e la ani lumină distanță de vocația ta, nu strică niciodată, crede el – și o demonstrează practic. „Mi-a creat niște reflexe utile chiar și într-un job de creație – un simț al logicii și al procesului poate un pic mai dezvoltat, o abordare mai structurată. Ca o dovada de umor a destinului, în 2009 am plecat să lucrez în Germania, la BBDO Berlin. Agenția mă dorea, dar nu îmi puteau face carte de muncă pentru postul de copywriter, pentru că statul german înghețase angajările de non-germani pentru a proteja joburile cetățenilor săi. Exista o singură excepție: profesioniștii din IT. Așa că diploma de Cibernetică a fost soluția salvatoare să pot avea forme legale acolo. Și așa am ajuns Group Creative Director în Berlin, cu carte de muncă de System Administrator…”
Cea mai premiată și arhicunoscută campanie care a pornit la inițiativa lui Mihai Gongu este „Why Don’t You Come Over?”, în care poporul britanic este invitat în România – un răspuns la campaniile de denigrare duse de presa tip tabloid din Regatul Unit la adresa românilor.
Din 2013, de când e director de creație la GMP, Mihai a adus agenției primul trofeu românesc de Best Independent Agency of New Europe la Golden Drum și singurul Grand Prix românesc în secțiunea Digital. Graffiti BBDO, unde a stat aproape trei ani, a ajuns cu el pe locul 1 în Effie Effectiveness Index și a reușit să se plaseze în topul agențiilor românești la AdPrint. Aici a realizat și prima campanie premiată cu Grand Prix și la Effie Awards România, și la ADOR, pentru Pepsi. În ultimii ani, Mihai a și jurizat – la Eurobest, Golden Drum, New York Festivals, ADC*RO Awards și ADOR.
GMP Advertising, parte a GMP Group (alături de Webstyler, GMP PR, Point Public Affairs, GO Studio și Chapter 4), este cea mai premiată agenție românească independentă pentru creativitate și eficiență în festivaluri de comunicare, dar și singura premiață de două ori cu trofeul Agenția Independentă a anului la Golden Drum (2013 și 2015). Este pe locul 2 în indexul Effie România din 2015. Portofoliul actual include branduri precum Itsy Bitsy, Timișoreana, Petrom, Arctic, Ciucaș, Volkswagen, Stejar, Telekom, Domo, Federația Română de Fotbal și Omniasig (în ordine cronologică). Din februarie 2014, GMP Advertising reprezintă în România reţeaua independentă germană Jung von Matt.