Oamenii au nevoie să se simtă conectați la ceea ce fac
Probabil nu vă spun nimic nou, dar, uneori, ajută să vedem lucrurile scrise negru pe alb: niciun angajat nu se va simți suficient de motivat dacă munca sa de zi cu zi nu se pliază pe dorințele și aspirațiile sale personale. Aici stă și provocarea noastră, ca manageri. Gândiți-vă: față de-acum niște ani buni, oamenii nu mai fac strict ce scrie în fișa postului. Au mai multă independență în modul în care abordează activitățile, dar și mai multă responsabilitate. Vorbim despre echipe intraprenoriale care ar trebui să ducă la capăt un întreg proiect și care să-și stabilească aproape singure resursele și taskurile. Mai mult, nu uitați, că avem parte și de o nouă generație care intră în piața muncii – millennialii, care au așteptări și priorități aproape complet diferite față de generațiile anterioare, precum o tendință înnăscută de a pune sub semnul întrebării și a contesta tot ce contravine valorilor personale.
Surprinzător sau nu, toate aceste aspecte mută salariul pe o poziție inferioară pe scara motivației unui angajat. Importante devin calitatea relației cu managerul direct, atmosfera din birou, recunoașterea meritelor și contribuției și măsura în care primește și oferă feedback.
Cuvântul-cheie în toată această poveste este, cred eu, calitatea. Ce facem în legătură cu ea? Cel puțin noi, la Ixia, încercăm să o transpunem în orice aspect din viața companiei, fie că îi ajutăm pe oamenii noștri să devină profesioniști din ce în ce mai buni, fie că ne preocupăm de calitatea interacțiunilor umane. Investim în traininguri tehnice, oferim acces gratuit la cursuri, evenimente și cărți de specialitate. Dar nu e suficient. Ne-am dat seama că oamenii au nevoie să se simtă conectați la ceea ce fac. Este important să creeze o legătură cu cei alături de care lucrează. Tocmai de aceea, acum ne concentrăm pe a-i ajuta pe oameni să se cunoască mai bine, să-și înțeleagă nevoile și obiectivele personale și profesionale și, poate cel mai important, să știe să comunice mai eficient cu oamenii din jurul lor, să se facă înțeleși și să învețe cum îi pot înțelege mai bine și pe cei din jurul lor.
Pe lângă toate aceste cursuri de dezvoltare personală, am introdus o abordare nouă asupra modului în care ne evaluăm oamenii. De fapt, ne referim, mai degrabă, la o comunicare biunivocă în care angajații sunt cei care își analizează activitatea și împărtășesc ceea ce consideră ei că a fost bine, pe ce pot să pluseze și unde simt nevoia că trebuie să mai lucreze. Managerul este acolo, la masa rotundă, alături de specialiștii de HR, pentru a găsi terenul de mijloc, astfel încât să potrivească împreună obiectivele angajaților cu cele de business.
Stă în mâinile noastre să facem un efort în plus, să ne ascultăm mai bine angajați și să facem o schimbare. Mai ales dacă ne dorim oameni care să vină la birou cu plăcere pentru că au proiecte interesante care îi stimulează profesional, pentru că au colegi și manageri cu care comunică și colaborează bine, iar munca lor este recunoscută și apreciată. Dacă vom îmbina nevoile individuale ale acestora cu nevoile companiei, în beneficiul ambelor părți, vom forma profesioniști excepționali și dedicați. Este un exercițiu pe care vi-l recomand cu dragă inimă, pentru că, din experiența noastră, rezultatele nu întârzie să apară.
În cei peste 20 de ani de management într-una dintre cele mai dinamice și provocatoare industrii, am înțeles că o companie poate avea succes numai în măsura în care oamenii din interiorul ei sunt motivați și ajutați să aibă succes atât pe plan profesional, cât și pe plan personal. Principiul e, la prima vedere, destul de simplu: le oferim oportunități de creștere și deschidem un dialog sincer în care punem pe masă ce-și doresc ei și obiectivele noastre de business. Apoi găsim calea de mijloc în care ei să fie fericiți, iar noi să obținem performanță.
Acest articol a apărut în numărul 229 al Revistei CARIERE din iulie-august 2016.