Valorile care creează echipe puternice: Lecții de leadership din interiorul Bergenbier S.A.
Oana Popa, Director Financiar al Bergenbier S.A., subliniază importanța valorilor autentice precum empatia, prietenia și autonomia în crearea unui mediu de lucru sănătos și motivant. Comunicarea deschisă, susținută constant de lideri, joacă un rol esențial în cultivarea curajului și creativității în echipe. Bergenbier S.A. promovează colaborarea transdepartamentală prin proiecte care stimulează inovația și ieșirea din zona de confort. Valorile companiei se reflectă în loialitatea angajaților și în succesul pe termen lung al organizației. Descoperiți mai multe despre strategiile care stau la baza unui leadership autentic și inspirațional, din rândurile de mai jos:
Care credeți că sunt valorile autentice care pot stimula cel mai bine angajamentul și implicarea angajaților? Și de ce?
Cred că schimbările prin care am trecut cu toții în ultimii ani ne-au determinat să ne uităm cu sinceritate spre ce ne motivează individual, pentru a putea reuși ca organizație. Asta am făcut și noi în cadrul echipei Bergenbier S.A., am încercat să înțelegem an de an ce îi ajută pe colegii noștri să fie implicați, să le facă plăcere să vină la birou, să lucrăm împreună. Suntem o companie care ia sloganul brandului motor (Prietenii știu de ce) și îl ducem în intern. Încercăm să fim cât mai aproape de cunoscuta expresie walk the talk și le oferim colegilor noștri înțelegere, empatie, prietenie, înainte de orice. Pentru că de la aceste valori esențiale pleacă dialogul deschis în echipe, între colegi și managementul Bergenbier S.A. Apoi autonomia echipelor este esențială, oamenii nu au nevoie de micromanageri, organizația a ajuns la o maturitate, avem încredere unii în alții.
Așadar, valorile autentice ale organizației noastre sunt simple și ușor de explicat. Și poate că acesta este unul dintre motivele pentru care avem peste 50% din angajați care au peste cinci ani vechime în Bergenbier S.A. Iar ca membru al echipei de leadership nu pot decât să mă bucur că lucrăm zi de zi într-un astfel de mediu.
Cum trebuie să arate o cultură organizațională în care fiecare angajat se simte inspirat și împuternicit să contribuie la succesul companiei?
În primul rând, trebuie să fie o cultură în care oamenii sunt înțeleși. Este un punct de care noi, liderii organizației, suntem responsabili pentru că vine într-o oarecare măsură top-down. Dacă liderii pun accent pe valori precum empatia, prietenia, atunci înțelegerea pe care le-o oferim oamenilor vine natural. Apoi, o organizație sănătoasă este cea în care vorbim între noi, avem curaj să ne spunem părerile. La fel, liderii, managerii sunt responsabili să încurajeze acest comportament, iar în Bergenbier S.A. ne exprimăm liber, încurajăm ideile noi, dezbaterile. În felul acesta ne-am antrenat și curajul, echipelor noastre nu le este teamă să testeze lucruri noi, sa propună proiecte diferite. Așadar, o cultură organizațională sănătoasă e una în care ne înțelegem reciproc, dialogăm deschis și ne încurajăm creativitatea.
Ce strategii folosiți pentru a asigura comunicarea deschisă și transparentă în cadrul companiei?
Cum spuneam anterior, comunicarea deschisă este o prioritate în Bergenbier S.A. Ne spunem ideile, opiniile, dezbatem constant și o facem prin toate metodele clasice disponibile: platformele interne, întâlnirile periodice dintre echipe sau sesiuni deschise de feedback. Însă, în companie nu așteptăm o ocazie specială să inițiem un dialog, să oferim un feedback, colegii noștri sunt obișnuiți să discute liber între ei, dar și cu noi, echipa de leadership. Cred că o comunicare sinceră și transparentă e unul dintre pilonii esențiali ai unei organizații sănătoase și un indicator că echipele de management sunt pe drumul cel bun. Noi nu ne dorim ca oamenilor să le fie teamă să abordeze un coleg, un manager, un lider din companie și suntem foarte atenți să susținem o comunicare constantă.
Cum încurajați colaborarea între echipe și departamente pentru a construi un mediu de lucru coeziv?
Ne întoarcem la două valori esențiale pe care le promovăm: prietenia și comunicarea. Avem constant proiecte transdepartamentale, iar echipele noastre colaborează eficient pentru că promovăm acest dialog deschis în organizație. Apoi, echipele au maturitate și autonomie, iar colaborarea, coezinea vin natural. Totodată, avem și programe prin care colegii noștri se pot implica în inițiative locale sau regionale pentru a căpăta experiență și expunere la proiecte care, uneori, sunt dincolo de zona de confort. Foarte important, în organizația noastră ne uităm mereu la soluții, la cum putem fi mai buni și ce putem învăța dintr-o experiență, chiar și atunci când lucrurile nu merg asa cum au fost planificate inițial.
Sunteți de anul acesta în echipa de leadership Bergenbier S.A. în rolul de Director Financiar, însă aveți o experiență largă în companie și industrie. Care au fost trei lucruri care v-au ajutat să deveniți un lider în organizație?
În primul rând, nu m-am oprit din procesul de învățare, iar în Bergenbier S.A. am avut mediu perfect, in care mi-a fost acordată încredere și susținere să mă dezvolt. De-a lungul timpulul am beneficiat de diverse formări, atât din zona de dezvoltare personală, cât și profesională. Apoi, sunt o persoană orientată spre soluții, ascult și analizez toate părțile unei probleme pentru a găsi cea mai bună variantă. Cred ca este esențial pentru un lider să asculte, doar așa poate deveni un comunicator mai bun la rândul său. Și în al treilea rand, un factor important în creșterea mea au fost oamenii din cadrul organizației, atât colegii din echipa mea, cât și colegii din celelalte departamente și echipa de leadership locală și regională, de la care am avut tot timpul de învățat, care m-au susținut și m-au inspirat. Am prins astfel curaj să încerc mai mult, să devin mai bună în ceea ce fac și să dau mai departe din ce am învățat.