Angajații învață să spună NU la job și protejează echilibrul interior

Tot mai mulți angajați aleg să spună „nu” unor cerințe care le afectează bunăstarea. Nu este vorba despre refuzul muncii, ci despre delimitarea clară a granițelor personale pentru a proteja sănătatea mintală și performanța profesională. Un studiu Future Forum (2024) arată că angajații stresați au de aproape 4 ori mai multe șanse să se confrunte cu anxietate sau burnout. În paralel, 59% dintre angajații remote, potrivit Cisco, au raportat o stare emoțională mai bună și un nivel redus de stres.
Bunăstarea începe cu atenția la sine
„Voi pleca astăzi de la accepțiunea lui Heinz Kohut potrivit căreia Sinele unei persoane se dezvoltă spre forme din ce în ce mai mature ale trăirii, iar preocuparea noastră față de Sine nu dispare în formele cele mai înalte de dezvoltare. Astfel că este important să devenim atenți la nevoile noastre. Nevoile emoționale, psihologice, fiziologice, nu dorințe”, explică Goșa Carmen Dolores, psiholog.
Această atenție la sine permite oamenilor să conștientizeze cum le afectează mediul profesional starea emoțională și psihologică. Iar această conștientizare duce la alegeri mai sănătoase, „inclusiv aceea de a spune „nu” atunci când o sarcină sau un mediu de lucru încalcă nevoi fundamentale.”
CITEȘTE ȘI: 1 din 10 angajați care suferă de burnout ajunge în spital
Refuzul nu este slăbiciune, ci maturitate psihologică
„Se poate ajunge la conștientizarea efectelor pe care le are o acțiune asupra propriei persoane și se poate să începi să distingi ce nevoi îți împlinești prin activitate și ce nevoi rămân neîmplinite. De aici pot fi extrase argumente pentru susținerea refuzului de a lucra de la birou, de exemplu, și pentru întărirea argumentelor privind dezvoltarea resurselor profesionale când activitatea se desfășoară remote”, explică Goșa Carmen Dolores.
Psihologul subliniază faptul că, în lipsa împlinirii acestor nevoi, oamenii pot dezvolta mecanisme de autosabotare, chiar și fără să conștientizeze. Astfel, performanța scade, iar angajatul se simte tot mai pierdut în propriul rol.
Atenția la nevoi aduce echilibru și responsabilitate
„Este necesar să identificăm ce vrem și ce nu vrem în dezvoltarea conștientă a parcursului profesional, să exprimăm sau să solicităm ajutor în împlinirea acestora și să căutăm soluții pentru a desfășura comportamente care să suțină zilnic aceste nevoi și valori identificate”, punctează Goșa Carmen Dolores.
Această abordare nu doar că susține sănătatea emoțională, dar întărește și responsabilitatea profesională. Când o persoană își înțelege bine sinele profesional, are claritate în direcția de dezvoltare. În aceste situații hărnicia și implicarea nu depind de prezența fizică în birou.
Performanța nu depinde de birou, ci de autonomie interioară
„Performanța profesională poate rămâne intactă când sinele se dezvoltă matur și persoana are propria scală de valori despre sinele profesional”, adaugă psihologul. Astfel, mediile care susțin autonomia, înțelegerea nevoilor și libertatea de alegere devin tot mai căutate.
Joburile remote nu oferă doar confort. Acestea oferă și contextul în care angajatul poate să-și regleze mai bine ritmul de lucru în funcție de propriile nevoi psiho-emoționale. Iar asta contribuie la scăderea stresului și la creșterea implicării.
A spune NU este un act de responsabilitate
Pentru un viitor profesional sănătos, angajații trebuie să învețe să spună NU atunci când cerințele contravin echilibrului personal. Nu e egoism, ci asumare. „A fi atent la propriile nevoi este necesar atât în viața personală, cât și în viața profesională. Și este diferit de a fi egoist”, concluzionează Goșa Carmen Dolores.
Într-un mediu de lucru în care aceste nevoi sunt ascultate și respectate, performanța poate să crească, iar burnout-ul poate fi prevenit.
Ne puteți urmări și pe Canalul WhatsApp – Revista CARIERE
Foto: ID 100285443 | The © Andrii Klemenchenko | Dreamstime.com