Cum a afectat criza locurile de muncă din sectorul IMM
IMM-urile se remarcă nu numai prin ponderea covârşitoare în numărul companiilor active la nivel global, ci şi prin contribuţia lor la crearea şi păstrarea celor mai multe locuri de muncă. Cele 21 de milioane de întreprinderi mici şi mijlocii din Uniunea Europeană creează 85% din noile locuri de muncă şi angajează două treimi din totalul forţei de muncă europene.
Şi, în România, IMM-urile sunt principalul furnizor de locuri de muncă angajând, de asemenea, două treimi din numărul total de salariaţi din economia nonfinanciară, conform raportului Fundaţiei Post Privatizare privind sectorul IMM din România dat publicităţii în luna iulie.
Cum a evoluat numărul joburilor în 2013
În primele şase luni ale anului, au fost disponibile la nivel naţional aproximativ 39.000 de locuri de muncă, în creştere cu peste 8.500 faţă de joburile disponibile în urmă cu un an, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică.
Deşi trendul ascendent al ofertelor de muncă ar fi trebuit să însemne că numărul şomerilor va scădea, veştile dinspre acelaşi institut nu sunt chiar atât de bune. Numărul celor care se află în continuare în căutarea unui loc de muncă a crescut de la 671.000 persoane cu vârste cuprinse în 15 şi 74 de ani la începutul anului până la 744.000 persoane la finele lunii august.
IMM-urile au angajat peste 12.000 de persoane în primele nouă luni
În perioada ianuarie-septembrie 2013, întreprinderile mici şi mijlocii au postat pe portalul de recrutare eJobs.ro peste 12.000 de locuri de muncă vacante, această cifră reprezentând aproximativ o treime din totalul joburilor promovate pe site, potrivit informaţiilor puse la dispoziţia revistei Cariere de reprezentaţii companiei.
Cum era de aşteptat, cele mai frecvente posturi scoase la concurs de firmele mici şi mijlocii sunt cele din zona de vânzări. Practic, circa 3.000 de joburi au vizat oameni care să ajute companiile să îşi crească încasările. Printre cele mai atractive posturi pentru persoanele interesate de un job în domeniu au fost cele de merchandiser sau şofer de distribuţie pentru farmacii, care au strâns în medie între 3.200 şi 4.500 de aplicaţii pe anunţ. Şi aceasta, în ciuda faptului că angajatorii nu prea mai menţionează mare lucru în partea destinată ofertei. Spre exemplu, în cazul un job de merchandiser oferta propusă de o companie cuprinde „contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată, job stabil, posibilitatea avansării ierarhice şi oportunitatea de dezvoltare profesională”.
2.500 de oferte de muncă în IT
Companiile mici şi mijlocii din zona de IT şi software au fost active în primele nouă luni ale anului, acestea mărindu-şi personalul cu aproximativ 2.500 de angajaţi. Cele mai interesante posturi pentru cei care şi-au căutat un job în acest sector au fost cele de tehnicieni IT, care au primit peste 1.800 de aplicaţii pentru fiecare anunţ vizând această poziţie.
Client Service-ul a fost un alt segment care a generat multe oferte de muncă, în primele nouă luni fiind angajaţi circa 1.800 de persoane pe un astfel de post. Ceea ce este însă interesant în cazul acestor tipuri de joburilor este faptul că foarte multe aplicaţii au fost trimise pentru posturi care cereau limbi străine mai puţin întâlnite, precum rusa. Spre exemplu, pentru posturi de operatori telefonici care cunosc limba italiană, spaniolă sau rusă au fost depuse între 2.000 şi 3.700 de CV-uri, la fel de căutate fiind şi joburile de Project Officer.
Operatorii telefonici au avut parte şi de cele mai interesante beneficii. Pe lângă salariu fix şi bonuri de masă, aceştia au avut oportunitatea de a alege şi numărul de ore pe care vor să îl lucreze, existând atât opţiunea unui program de opt ore de muncă, cât şi unul redus, de doar şase ore, dar şi posibilitatea de a lucra fie dimineaţa, fie după-amiaza. Nu în ultimul rând, angajatorii au oferit training formare şi asistenţă continuă la locul de muncă.
Peste 1.500 de persoane care au ca specialitate ingineria şi-au găsit un loc de muncă într-un IMM în perioada ianuarie-septembrie. Ofertele au fost foarte variate, iar posturi precum inginer de mediu şi chimie, inginer proiectant sau coordonator asigurarea calităţii şi audit au stârnit un interes real din partea aplicanţilor, peste 2.600 de potenţiali angajaţi depunându-şi candidaturile pentru astfel de roluri.
Marketingul a generat peste 1.200 de joburi în rândul companiilor mici şi mijlocii din România în acest an. De la operator chestionare online la specialist comunicare sau digital copywriter, joburile postate pe eJobs au generat o multitudine de aplicaţii.
Perspectivă
„În 2014 nu mă aştept la o creştere foarte mare a numărului de angajaţi în zona IMM-urilor. Aceste companii se vor concentra în special pe creşterea încasărilor şi un control cât mai bun al afacerilor, astfel că văd posibile angajări în zona de vânzări, financiar şi contabilitate. Totuşi, nu estimez o creştere a numărului de angajări mai mare de 10%, maximum 20%. Un alt trend interesant se poate observa în cazul companiilor străine care deschid filiale în România. Acestea nu mai sunt speriate de criză şi încearcă să intre pe piaţa locală şi să testeze mediul de business local. Totuşi, numărul de persoane pe care acestea le angajează nu este mai mare de cinci persoane”, afirmă Marga Radu, Head of Permanent Placement Adecco România.
Momentul revenirii
Din totalul celor 3.843.708 salariaţi existenţi în economia nonfinanciară la finalul lui 2011, un număr de 2.524.290 de persoane erau implicate în activitatea celor 437.000 de IMM-uri existente, potrivit raportului Fundaţiei Post Privatizare privind sectorul IMM din România. Această cifră este cu 13% mai mică decât în 2008 când au început să se resimtă primele semne ale crizei. Practic, în decursul a trei ani, sub impactul crizei economice generalizate, mai mult de 372.000 de locuri de muncă create de IMM-uri au fost desfiinţate.
Totuşi, anul 2011 a reprezentat punctul de pornire pe o pantă ascendentă în ceea ce priveşte revenirea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii. În 2011 numărul angajaţilor din sectorul IMM-urilor a crescut cu circa 8 procente faţă de 2010. Mai mult decât atât, numărul mediu de salariaţi din 2011 nu a mai crescut exclusiv pe seama înfiinţării noilor firme, de regulă microîntreprinderi, ci datorită creşterii întreprinderilor mici, cu mai mult de 10 angajaţi. Cele mai multe locuri de muncă erau asigurate de sectorul Servicii, aici fiind angajaţi, la începutul lui 2012, aproximativ 757.000 de persoane. Întreprinderile mici şi mijlocii, care au ca obiect de activitate comerţul, asigurau 685.530 locuri de muncă, în timp ce în industrie lucrau circa 677.000 de persoane. Ultimele două sectoare în ceea ce priveşte numărul de locuri de muncă generate sunt construcţiile, cu 320.434 de salariaţi şi agricultura, unde la începutul lui 2012 îşi desfăşurau activitatea doar 84.288 de persoane, potrivit raportului Fundaţiei Post Privatizare.
Un fapt curios se poate observa atunci când privim cu atenţie IMM-urile active în domeniul tehnologiilor avansate din sectorul Informaţii şi Comunicaţii. Deşi avem un număr tot mai mare de oameni pregătiţi în această zonă şi sunt înfiinţate din ce în ce mai multe companii în zona de tech, acestea nu au un aport semnificativ la locurile de muncă, numărul de salariaţi fiind de aproximativ 76.000.
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici