De ce folosesc angajatorii retelele sociale in recrutare? Costuri mici si strangerea de referinte
Cel putin asa reiese dintr-un studiu comparativ realizat de o echipa mixta de studenti romani si americani ai programului EMBA organizat de ASEBUSS si Kennesaw State University, Atlanta. Cercetarea s-a facut pe baza unor interviuri fata in fata si a unui sondaj online, la care au participat peste 200 de profesionisti in HR si manageri implicati in activitatea de atragere de personal, romani si americani. Sub titlul „Social Networking – Instrument valoros in procesul de recrutare”, studiul a fost prezentat in cadrul unei intalniri organizate de Clubul de resurse umane al ASEBUSS EXEC-EDU.
Printre obiectivele urmarite de realizatori, cel mai important a fost acela de a evalua masura in care retelele sociale influenteaza procesul de recrutare in Romania si in SUA. S-au avut insa in vedere si comparatia dintre practicile de business din cele doua tari, maniera in care companiile utilizeaza aceste instrumente si daca ele pot constitui o alternativa viabila de recrutare.
Din punct de vedere istoric, retelele sociale au aparut la mijlocul anilor ’90, dar au intrat in atentia mediului de afaceri abia de 5-6 ani. Printre cele mai notorii, se afla Facebook, LinkedIn, Hi5, MySpace si Twitter. In Statele Unite, 20% dintre utilizatorii de Internet au intrat intr-o retea sociala in ultimele 30 de zile, iar 33% dintre HR-i si manageri declara ca viziteaza astfel de grupuri virtuale pentru a descoperi candidati interesanti sau pentru a se informa despre backgroundul si calificarile celor prezenti acolo.
Comparatie SUA – Romania
In tara noastra, in totalul populatiei participante la sondaj, repartitia utilizatorilor pe retele arata astfel: Hi5 – 12,33%, Neogen – 5,48%, Facebook – 2,3%, MySpace 0,9%, LinkedIn – 0,7%, Twitter – 0,1%.
Numar de utilizatori in Romania
Dar care sunt motivele pentru care angajatorii navigheaza prin retelele sociale? Rezultatele cercetarii au evidentiat urmatoarele:
- reducerea cheltuielilor de recrutare si a celor asociate
- strangerea de referinte sau conexiuni ale persoanelor prezente cu CV-ul in retea
- descoperirea de candidati potentiali care nu-si cauta in mod activ un alt job
- notorietatea brandului companiei, personalizarea
50% dintre recrutori (romani si americani) viziteaza retelele in cautare de oameni in mod „extensiv”. Atrage atentia faptul ca pozitiile predilecte de ocupat pe aceasta cale sunt cele de nivel middle (3-6 ani de experienta) si lower (1-2 ani de experienta). Aproape 70% dintre angajatori prefera LinkedIn pentru a gasi oamenii potriviti, iar numarul lor continua sa creasca, extinzandu-se si la alte retele, precum Facebook si Twitter.
Ca tendinte, potrivit a 55% dintre companiile reprezentate in studiu, numarul candidatilor pe care-i vor identifica prin retelele sociale in anul viitor va ramane constant sau va creste.
Cum era si firesc, realizatorii proiectului si-au pus intrebarea de unde vine succesul acestei noi mode in atragerea de personal. Una dintre explicatii rezida in aceea ca, desi cei mai multi oameni nu-si doresc in mod activ schimbarea jobului, recrutorii ii pot evalua ca fiind potriviti pentru posturile libere din compania lor. Un alt motiv sta in conexiunea directa dintre angajator si potential candidat, care se poate realiza fara intermediari.
In urma analizei rezultatelor studiului, realizatorii sai recomanda companiilor sa ia serios in considerare alternativa retelelor sociale ca sursa pentru angajari si ca instrument de consolidare a brandului de angajator preferat.
Asa stand lucrurile, cei care-si pun autobiografia pe Linkedin, de exemplu, ar trebui sa invete foarte bine sa valorifice acest gen de instrument. Si mai ales, sa nu omita din CV cuvintele-cheie care i-ar putea aduce in atentia unui angajator cu pretentii. Celor cu umor si care n-au inca in palmares o centura Six Sigma, dar care vor sa le fie totusi citit CV-ul, le-am putea recomanda sa scrie: „Chiar daca nu am certificare Lean Six Sigma, mi-as dori”. (Nu incercati asa ceva pe cont propriu!)