Externalizarea recrutării, necesară într-o piaţă a muncii în schimbare
Piața de recrutare este în strânsă legătură cu mediul de afaceri, contextul economic, oportunitățile de business pe care România le atrage, iar asta transpare cel mai bine analizând evoluția din ultimii ani a piețelor de BPO, IT & C sau Telecom și a felului în care s-au schimbat așteptările angajatorilor și ale candidaților. În acest context,
un nou serviciu de externalizare apare pe piață: outsourcing pe zona de recrutare.
Angajatorii nu mai caută doar specialiști, nici chiar atunci când vorbim despre zona IT, unde, în anii trecuți, lunga experiență într-un limbaj ar fi fost suficientă pentru angajare. Acum, diferența este reprezentată de soft skills, abilitățile candidatului de a se adapta, de a relaționa, de a se integra în cazul repartizării lui pe un proiect internațional și perspectivele de evoluție pe care le oferă.
La rândul lor, angajatorii din domeniile FMCG sau Pharma au devenit tot mai deschiși la a angaja oameni care vin din cu totul alte industrii, lucru care până de curând nu era nici măcar luat în calcul. „Inevitabil, și eu m-am întrebat ce s-a schimbat, atât de partea companiilor angajatoare, cât și de cea a candidaților.
Din discuțiile cu angajatorii am aflat că ce le lipsește acum este leadershipul, nativ sau educat, pentru că, după toți acești oameni ultraspecializați pe care companiile i-au tot căutat de-a lungul anilor, au ajuns să ducă lipsă de oameni de acțiune”, spune Manuela Drăghia, RPO Director, ManpowerGroup Solutions Romania. De partea cealaltă, în rândul candidaților, schimbarea a venit odată cu generația Millennials, o generație mult mai puțin dispusă să aștepte, să treacă prin lungi procese de selecție, o generație care a știut întotdeauna că are opțiuni. Iar aceste așteptări și-au căutat soluția în procesul de recrutare.
Cine îți caută angajații
RPO – abrevierea de la Recruitment Process Outsourcing – este activitatea pe care analiștii sectorului de externalizare o definesc ca transferul responsabilității operaționale pentru una sau mai multe funcțiuni ale recrutării, inclusiv administrarea recrutării, de la client către un furnizor.
ManpowerGroup Solutions oferă servicii de externalizare a proceselor de recrutare în 57 de țări, în care activează peste 3.000 de consultanți specializați în RPO. În ultimii ani, compania a observat o creștere a interesului pentru RPO în România, în contextul în care departamentele de HR își lărgesc rolul și sfera de responsabilitate și au nevoie din ce mai des de sprijinul unui furnizor. Unul care să îi degreveze de anumite dificultăți sau să le susțină creșterea, care să le ofere expertiză sau flexibilitate pentru a gestiona deficitul de talente din ce în ce mai pregnant. „Am început prin a integra această soluție în proiecte deja existente și avem deja exemplul concret al unei companii producătoare de autoturisme care, de cel puțin doi ani, folosește o soluție de tip RPO”, spune Manuela Drăghia despre introducerea RPO în România.
Practic, prin externalizarea procesului de recrutare, ManpowerGroup pune la dispoziție întreaga infrastructură, de la o echipă dedicată la tehnologie, metodologie și teste, pentru a eficientiza cât mai mult activitatea și a livra chiar şi sute de angajați anual. Feedbackul clienților alături de care furnizorii au implementat până acum RPO a confirmat că piața românească este suficient de matură și deschisă, ba chiar avidă de soluții inovatoare. De aceea şi ManpowerGroup Solutions a considerat că este momentul potrivit pentru a extinde oficial brandul în România.
Cum se face RPO
Ce se întâmplă când o companie solicită soluții de RPO? Clientul transferă responsabilitatea, chiar proprietatea uneia sau mai multor activități, precum: planificarea forței de muncă, strategia de recrutare, identificarea și trierea candidaților, evaluarea și intervievarea, gestiunea proceselor de intervievare interne, negocierea ofertei de angajare sau on-boarding-ul noului angajat. Fie că vorbim despre o colaborare pentru un proiect de recrutare sau despre „end to end RPO”, în care se externalizează pe termen lung întreaga activitate de recrutare, clientul beneficiază de resurse și echipe dedicate fiecărui proiect și de un pachet de servicii adaptat nevoilor lui. Toate sunt executate sub brandul companiei, astfel încât clientul să beneficieze de potențialul maxim oferit de piață.
Prin urmare, se poate asigura transferul operațional pentru întreaga funcție sau externalizarea unuia ori mai multor segmente din proces. „De exemplu, noi avem capacitatea de a prelua etapa de căutare și selecție a candidaților sau pe cea de intervievare și testare, la fel cum putem asigura doar partea de tehnologie, ceea ce numim ATS, prin care în urma unei campanii de recrutare toți aplicanții sunt automat introduși într-un applicant tracking system. De asemenea, putem acoperi segmentul de back office al funcției de recrutare, susținând clienții în derularea campaniilor de marketing, în evaluarea, repoziționarea și promovarea brandului de angajator”, mai spune Manuela Drăghia (foto), RPO Director, ManpowerGroup Solutions Romania.
Momente propice pentru externalizare
Deși din ce în ce mai multe companii apelează la externalizarea activității de recrutare, sunt anumite momente din cliclul de viață sau dezvoltare al unei organizații care sunt mai propice pentru RPO. Este vorba despre acele câteva luni, până la un an, în care o companie intră pe o piață nouă, iar parte din poziționarea acesteia este chiar recrutarea oamenilor potriviți. Sau atunci când o companie trece printr-un proces de extindere rapidă către o piață nouă cu obiectivul de a angaja câteva sute de oameni pe an. Cu alte cuvinte, atunci când o companie își dublează activitatea sau lansează produse și servicii noi într-un timp foarte scurt dar şi când își restrânge activitățile de business și externalizarea serviciilor devine mai eficientă pentru reducerea numărului de angajați și a costurilor aferente.
Din statistici, valoarea unei facturi pentru o soluție de tip RPO este mai mică cu minimum 10-15% față de serviciile de recrutare clasică. „Branduri ale ManpowerGroup, precum Manpower și Experis, continuă să ofere servicii de recrutare, așa numitul permanent placement, iar valoarea acestor servicii nu pălește în fața apariției soluției de RPO. Aceasta diferă pentru că este integrată, adesea fizic, în organizația client, recrutorii funcționând aproape ca un departament de HR intern. Toată comunicarea se realizează sub brandul companiei client, iar recrutorii lucrează doar pentru clientul respectiv”, explică Manuela Drăghia.
RPO, pas cu pas
Procesul începe cu un dialog despre nevoi, în care se discută amănunţit care sunt provocările, rezultatele pe care compania doreşte să le atingă, procesele deja implementate, resursele de HR de care dispune organizaţia şi viziunea sa despre ce ar dori să facă furnizorul. Dincolo de acest dialog stau un schimb de informaţii transparent şi un proces de analiză pe care compania îl derulează pentru a înţelege cauzele eventualelor dificultăţi şi pentru a-i arăta companiei client unde poate avea câştiguri – de viteză, eficienţă sau calitate. Soluţia rezultată este personalizată, ca răspuns la nevoile specifice descoperite tocmai în urma acestor analize şi discuţii.
Articol preluat din numărul 241/octombrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.