Millennial, caut angajator creativ. Ce beneficii „trăznite” mai acordă firmele angajaților
Se poartă tatuajele cu logo-ul companiei?
În era inteligenței artificiale angajații nu vor mai purta tatuaje cu numele iubitei/iubitului ci cu…logo-ul companiei. Sau cel puțin această informație amuzantă apărea într-un articol despre o firmă care a oferit un beneficiu oarecum „trăznit” pentru angajații săi.
Pentru a-și stimula și atrage angajații, o companie de comunicare din România a decis să deschidă temporar un salon in-house pentru a oferi viitorilor angajați drept beneficiu, tatuaje. „Piața forței de muncă se diversifică tot mai mult pe măsură ce diferențele între generații se adâncesc. În același timp, industria de comunicare se confruntă cu o mulțime de provocări legate de recrutarea și retenția angajaților, deficitul de profesioniști bine pregătiți, competiția mare între angajatori, echilibrul work-life care poate fi foarte challenging uneori etc. Într-un astfel de context, e esențial să fii creativ în abordarea angajaților, iar tatuajele oferite in-house sunt doar una dintre numeroasele inițiative Lowe Group pentru a deveni Best Workplace în industrie. Pentru mine, ca om de HR și mândră purtătoare de tatuaje, e o adevărată plăcere să pot include o astfel de acțiune în pachetul de beneficii dedicate angajaților și aștept cu nerăbdare primul interviu de recrutare în care să-i prezint acest beneficiu candidatului", spune Roxana Zainea (HR Manager Lowe Group) într-un interviu acordat iqads.ro, în care se preciza că angajații care-și vor tatua logo-ul companiei vor primi un bonus… A fost desigur o știre prin care firma încerca să atragă atenția și trebuie să recunoaștem că a reușit.
Dar, revenind la lucruri mai serioase, în competiția atragerii de talente, companiile caută să fie cât mai inovative și se întrec în oferte de beneficii. Se vorbește tot mai des de concediu sabatic sau concediu de dezvoltare personală.
„Față de anii trecuți, vedem că anumite companii includ tot mai des zile de concediu de odihnă suplimentare (uneori corelate și cu vechimea în companie) sau zile libere pentru evenimente speciale (zi de naștere, casatorie etc.), posibilitatea de a-și alege furnizorul de servicii medicale dintr-o listă de 2-3 opțiuni, prime suplimentare de vacanță anuale, abonamente de parcare gratuite, sponsorizări pentru participarea la concursuri sportive(ex.maratoane)” spune Stelian Bogza, co-fondatorul platformei benefitonline. „În platforma noastră, cele mai interesante beneficii achiziționate de angajați au fost din zona de timp liber: abonamente la festivaluri de muzica locale sau internaționale, zbor cu avionul sau cu balonul cu aer cald sau chiar scuba diving. Alți angajați au decis să-și folosească bugetul pentru închirierea de mașini, să ia cursuri de golf sau yoga sau să învețe să cânte la un instrument”.
Valoarea medie a beneficiilor per angajat acordate de companiile partenere platformei de beneficii este de cca 320 lei/lună/angajat, dar cu diferențe între industrii: companiile din retail acordă bugete medii de 170 lei/lună pe când cele din IT sau BPO/call-center valoarea crește până aproape de 400 lei.
Pe lista angajatorilor care vor să atragă milenialii mai apar la capitolul beneficii concediu sabatic sau concediu pentru dezvoltare personală. În ce constau acestea mai exact?
„Concediul sabatic este o perioadă liberă acordată angajaților pentru diferite scopuri – fie pentru studiu- cursuri, MBA, fie pentru dezvoltarea sau învățarea de noi abilități, proiecte personale sau pur și simplu pentru a călători. Cel mai adesea acest beneficiu se acordă managementului, dar și top performerilor”, afirmă Elena Popa, Senior Consultant, Professional and Executive Search Division Adecco.
Durata concediului sabatic poate fi între o lună și 12 luni, potrivit consultantului Elena Popa iar condițiile în care se acordă depind foarte mult de la o companie la alta. „Unii angajatori îl acordă pentru angajații care au o anumite vechime în companie și plătesc salariatul cu 100% în această perioadă, alții doar parțial sau alții nu-l remunerează deloc. Un exemplu de companie care acordă acest beneficiu în România este Continental – care oferă concediu sabatic cu durata între o lună și 12 luni. Unui angajat care lucra de 12 ani în companie i s-a oferit un concediu sabatic de 12 luni”.
În România sunt foarte puține companii care acordă acest beneficiu spre deosebire de firmele din străinătate, unde este din ce în ce mai popular potrivit consultantului Adecco.
Firme mari precum Deloitte, Accenture, Intel, Hallmark sau Nike obișnuiesc să ofere angajaților săi concedii sabatice:
- Deloitte: oferă până la 24 săptămâni parțial plătit;
- Accenture: 4-12 săptămâni-neplătit;
- Intel: 8 săptămani – plătit;
- Hallmark: 24 săptămâni – plătit;
- Nike: 5 săptămâni, plătit.
Milenial, caut angajator creativ
Retailerul Lidl a anunțat că este în plină campanie de atragere de talente pentru Lidl Digital, un centru de excelență în IT ce va furniza soluții de e-commerce și management, iar în oferta de recrutare firma include printre altele bicicletă electrică (plus concediu sabatic și concediu de dezvoltare personală).
Alte beneficii „trăznite” acordate de unele companii sunt abonament medical pentru cei care au animale de companie și posibilitatea de a-și aduce animalul de companie la birou.
Există companii care, în caz de deces, jumătate din salariul angajatului intră în continuare în contul familiei. „Google dă un astfel de beneficiu special- dacă un angajat moare, compania plătește soțului/soției 50% din salariul angajatului timp de 10 ani”, spune consultantul în recrutare, Elena Popa.
Potrivit platformei benefitonline opțiunile angajaților diferă semnificativ în funcție de generația din care fac parte. Milenialii preferă să beneficieze de cursuri profesionale și certificări (87%) card de carburant și transport (75,4%), cadouri pentru ocazii speciale -Crăciun, Paște (74,8%), servicii medicale (70,5%), vacanțe (61,3%), pensii private (59,1%).