Nu roboții reprezintă amenințarea pe piața muncii din România. Investiție pentru viitor: atât în angajați, cât și în roboți
În momentul de față, uzina Ford de la Craiova are 2.715 angajați. La finalul acestei veri, când procesul de recrutare pentru noi poziții va fi finalizat, vor fi aproape 3.700 de angajați – o veste bună atât pentru uzină, cât și pentru regiunea Oltenia.
În același timp, Ford investește foarte mult și în tehnologie, sub toate formele ei. Prin urmare, în cazul uzinei de la Craiova, spre exemplu, există aproape 600 de roboţi de ultimă generaţie care deservesc producţia de maşini din Secţia de Presaj şi Caroserii. „Explicația este cât se poate de simplă: este nevoie de precizie 100% şi nu se poate face rabat de la asta, cu atât mai mult cu cât operaţiunile în sine nu pot fi efectuate decât de roboți”, spune Marina Babara, HR Director Ford România.
Așadar, roboţii au locul lor foarte bine definit în ansamblul operațiunilor companiei, dar la fel și forţa umană efectivă. Marina Babara completează: „Fără oameni nu poți face practic nimic, chiar şi roboţii sunt programați tot de oamenii care lucrează în fabrica de la Craiova”.
Putem vorbi deci despre o schimbare profundă pe piața forței de muncă? Mai degrabă despre o comuniune firească şi necesară între oameni și roboți, fiecare având locul său foarte bine definit. Mai precis, sunt anumite operațiuni unde existența roboților este esențială, iar compania nu se poate lipsi de ei, la fel cum există multe alte operaţiuni, şi nu numai din zona efectivă de producţie, unde lucrează doar oamenii.
„Acest echilibru există de la sine, iar în cadrul Ford este important să păstrăm mai degrabă echilibrul dintre forţa de muncă existentă şi volumul de producţie. Aici este o discuţie destul de amplă dictată de cererea de piaţă şi de multe alte deziderate”, mai spune Marina Babara.
Se caută operatori de bază
Nevoia de producție a determinat scoaterea la concurs a 976 de posturi, operatori de bază și calificați. Motivul pentru care compania a demarat acest amplu proces de recrutare este acela că, din toamna acestui an, va începe producția noului model EcoSport, pentru care are nevoie de muncă suplimentară. Astfel, toți acești oameni vor fi angajaţi pentru a sprijini producția de EcoSport.
Ford va derula această campanie de recrutare cu sprijinul companiei Manpower, sub coordonarea echipei interne de Resurse Umane. Ford lucrează cu Manpower încă de la începuturi și au mai derulat împreună un astfel de proces, în 2012, când au angajat aproximativ 600 de persoane, în vederea susținerii producției modelului B-MAX, pe care îl fabrică în prezent.
Deoarece există deja o bază de date cu persoane interesate să lucreze la Ford, în contextul în care uzina de la Craiova este unul dintre principalii angajatori din zonă, recrutarea va demara cu o selecție din ceea ce există deja în sistem. Dar, în paralel, Manpower acceptă CV-uri și, împreună cu reprezentanții uzinei, sunt deciși pașii următori în privința candidaților.
„Ne vom uita în principal în zona Craiovei, în regiunea Olteniei, unde credem noi că-i vom găsi pe specialiștii de care avem nevoie, indiferent că sunt absolvenți cu studii medii sau universitare”, explică Marina Babara.
Lipsa școlilor de meserii
Ea adaugă că, la nivel general, inexistența școlilor profesionale care să formeze tehnicieni e o problemă reală. Doar astfel s-ar putea evita angajarea absolvenților cu studii superioare pe posturi de tehnicieni.
Chiar dacă nu îi poate angaja ca specialiști, Ford România se va implica activ în formarea lor. De exemplu, de curând, a lansat un laborator de mecatronică la unul dintre colegiile tehnologice din Craiova, pentru a răspunde viitoarelor nevoi.
Așadar, în acest moment cei de la Ford nu urmăresc neapărat un anumit set de abilități sau cunoștințe tehnice pe care să le aibă candidații, pentru că se ocupă ulterior de acest aspect, prin programele complexe de formare şi pregătire, pe care le oferă noilor angajați.
Marina Babara spune că îi interesează să atragă oameni „entuziaști, proactivi, deschiși să învețe cât mai multe și să aprecieze oportunitatea pe care un loc de muncă într-o uzină de talie mondială o poate reprezenta”.
„Deci, pe scurt, monitorizăm atent zona aceasta și încercăm ori de câte ori este posibil să susținem orice inițiativă care vine fie din partea Inspectoratului Școlar Județean, fie de la Ministerul Educației. Intenția Ministerului Educației de a implementa în România sistemul de învățământ dual începând cu anul școlar 2017–2018 este o inițiativă lăudabilă. Ford România face parte dintre firmele care susțin astfel de inițiative, necesare pentru revitalizarea sistemului de învățământ, care vor conduce la îmbunătățiri semnificative pe piața muncii.”
După recrutare, etapele sunt cele firești, în sensul în care cei selectați și angajați trebuie să treacă printr-o perioadă de pregătire specifică, iar ulterior sunt integrați în procesul efectiv de producție.
“Suntem perfect conştienţi de ceea ce poate oferi piaţa forţei de muncă în acest moment şi, ca atare, nu avem un anumit portret ideal al angajatului/angajaţilor pe care îi căutăm. Conştientă de ceea ce poate oferi piaţa actuală a forţei de muncă, pe parcursul ultimilor ani, Ford Craiova s-a implicat activ în susţinerea sistemului de învăţământ din România oferind burse atât studenţilor, cât şi elevilor din şcolile profesionale. Pe lângă aceste burse, am dat posibilitatea tinerilor să desfăşoare stagii de practică, deoarece numai în acest fel cei dispuşi să înveţe au șansa să se perfecţioneze. Investind în dezvoltarea tinerilor şi în dotarea laboratoarelor din liceele craiovene cu echipamente de ultimă generaţie, cu siguranţă, în următorii ani oferta de pe piaţa muncii va fi vizibil îmbunătățită" – Marina Babara, HR Director Ford România.
Articol preluat din numărul 237/mai 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici