Povara fiscală: Cum stă România, comparativ cu alte țări din centrul și estul Europei – Studiu Forvis Mazars

Povara fiscală medie în țările din Europa Centrală și de Est este de 38%, un nivel considerabil peste media OCDE, care se situează la 35%. Germania și Slovacia înregistrează unele dintre cele mai ridicate niveluri ale poverii fiscale, aproape 49%, în timp ce Kosovo și Moldova se află la polul opus, cu valori cuprinse între 13% și 16%, potrivit celei de-a 13-a ediții a Ghidului Fiscal pentru această regiune, realizat de Forvis Mazars.
Unele țări oferă beneficii fiscale semnificative pentru familii. De exemplu, în Ungaria, povara fiscală pentru familiile cu trei copii scade la 23%, comparativ cu 41% în cazul persoanelor singure. Și Bulgaria (21%), Letonia (30%) și Croația (31%) aplică reduceri notabile.
Care e situația în România
În țări precum Germania și România, deducerile fiscale pentru familii au un impact limitat, iar reducerea poverii fiscale rămâne minimă chiar și pentru gospodăriile numeroase, potrivit sursei citate.
„Sistemul fiscal al României prezintă o dinamică aparte. Deși cota unică de impozit pe venit de 10% este competitivă, povara fiscală totală rămâne ridicată din cauza contribuțiilor semnificative la asigurările sociale – 35% plătite de angajați și încă 2,25% de angajatori. Această combinație înseamnă că, în ciuda unei cote mici de impozitare a veniturilor, costul efectiv al muncii rămâne mare, limitând venitul disponibil și îngreunând reducerea semnificativă a poverii fiscale, atât pentru familii, cât și pentru persoanele singure”, a menționat Edwin Warmerdam, Partner, Head of Tax, Forvis Mazars în România.

Edwin Warmerdam
Impozitul pe profit și TVA: două extreme
Regimurile de impozitare a profitului diferă semnificativ în regiune. Ungaria are cea mai scăzută cotă de impozit pe profit, de 9%, urmată de Bosnia, Bulgaria și Macedonia de Nord, toate cu 10%. La polul opus, Slovacia (24%) și Germania (30%) înregistrează cele mai ridicate cote dintre țările analizate.
În contrast, taxele pe consum tind să se mențină la niveluri mai ridicate. Cota medie regională de TVA este de 20%, însă Ungaria (27%), Croația (25%) și Grecia (24%) se remarcă ca excepții notabile. Aceste structuri fiscale mixte reflectă priorități divergente ale politicilor fiscale: stimularea investițiilor în afaceri, pe de o parte, și impozitarea consumului, pe de altă parte, explică specialiștii.
„Cota standard de impozit pe profit de 16% din România a reflectat de-a lungul anilor o abordare pragmatică, situându-se între ratele scăzute din regiune și cele mai ridicate din alte părți ale Europei. Totuşi, problemele legate de deficitul bugetar au generat, începând cu 2024, o creştere a taxării efective a companiilor, chiar dacă la nivel nominal cota de impozit pe profit a rămas aceeași. În acest sens, aplicarea impozitului minim pe cifra de afaceri pentru companiile mari, introdus în 2024, poate genera în anumite cazuri un nivel de taxare efectivă semnificativ superioară cotei nominale de impozitare, iar pentru contribuabilii care înregistrează pierderi aduce automat o cheltuială cu „impozitul pe profit” la nivelul impozitului minim. Mai mult, impozitul suplimentar aplicat sectorului bancar, dincolo de obligaţia de plată a impozitului pe profit, înseamnă o povară fiscală suplimentară. Tendinţa de creştere a taxării capitalului s-a accentuat recent prin creşterea impozitului pe dividende de la 10% la 16%, începând cu 2026. În acelaşi timp, există intenţia de a reforma sistemul de facilităţi fiscale pentru încurajarea activităţilor de cercetare-dezvoltare la nivel national. Totuşi, ramâne de văzut impactul pozitiv al acestei reforme, deoarece cadrul fiscal general actual ridică semne de întrebare privind competitivitatea României în regiune şi costul fiscal devine un criteriu din ce în ce mai important în decizia de investiţii, cu potenţialul de a influenţa negativ randamentul unor proiecte viitoare”, a menționat Lucian Dumitru, Tax Partner, Forvis Mazars în România.

Lucian Dumitru
Ajuns la cea de-a 13-a ediție, Ghidul Fiscal CEE Forvis Mazars compară sistemele fiscale din 25 de țări și oferă informații practice pentru investitori, profesioniști în fiscalitate și factori de decizie. Ghidul reflectă modificările legislative cu aplicabilitate din ianuarie 2025.
CITEȘTE ȘI: Cum să predai temporar un proiect altcuiva, fără haos
Foto: Forvis Mazars