Profilul angajatului din IMM-urile româneşti
Românii nu prea lucrează de acasă. Suntem ţara europeană cu cel mai mare număr de angajaţi nevoiţi să fie prezenţi la birou pentru a-şi îndeplini sarcinile de lucru (81%), la polul opus aflându-se Norvegia, unde 51% dintre angajaţii IMM-urilor trebuie să fie efectiv la muncă. Cu toate astea, un raport Eurostat din 2013 arăta că rata productivităţii în România era de 5,6 euro/oră, adică de şase ori sub media europeană şi de aproape 12 ori mai mică decât rata productivităţii în Norvegia (59 euro/oră).
În România, mai mult decât în orice altă ţară participantă la studiu, angajaţii IMM-urilor pun preţ pe echilibrul dintre muncă şi viaţa personală. Acesta este o prioritate pentru 87% dintre ei, spre deosebire de media europeană de 73%. Pentru a-şi atinge acest obiectiv, cei mai mulţi dintre angajaţii români, respectiv 83%, consideră că tehnologia mobilă i-ar putea ajuta să fie mai productivi şi să întreţină echilibrul dintre planul profesional şi cel privat.
Alte rezultate ale studiului relevă că e-mail-ul este considerat cel mai bun instrument de comunicare atât de către angajaţii din România (63%), cât şi la nivelul întregului continent (67%). A doua opţiune preferată de către români o reprezintă întâlnirile (61%), în timp ce media europeană înclină spre convorbirile telefonice (53%).
33% dintre respondenţii români sunt nevoiţi să răspundă la mesajele primite de la clienţi în mai puţin de o oră, iar 44% dintre ei au acelaşi termen pentru a răspunde la mesajele primite de la colegi. La nivel european, termenul folosit de cei mai mulţi dintre angajaţi pentru a răspunde la mesajele primite de la clienţi este de o zi (38%).
Aproximativ 15% dintre români lucrează 51 de ore pe săptămână sau mai mult, procent aproape dublu faţă de media europeană de 9%.
Mai puţin de 10% dintre angajaţii români utilizează un smartphone oferit de angajator, aceasta fiind rata cea mai scăzută din Europa, după Ucraina. 38% dintre angajaţi folosesc un laptop personal la birou, iar 30% folosesc propriul PC sau smartphone-ul personal.
Pentru creşterea productivităţii în România o soluţie ar putea fi reprezentată de integrarea tehnologiilor mobile în IMM-uri. Rezultatele celor două studii sugerează o corelaţie pozitivă între gradul de receptivitate la integrarea tehnologiilor mobile în mediul de lucru şi productivitatea angajaţilor din economie.
Angajaţii IMM-urilor din România continuă să creadă în tehnologia mobilă şi în îmbunătăţirea relaţiei cu clienţii ca principale motoare pentru creşterea perfomanţelor companiilor.
Acelaşi studiu arată că peste jumătate dintre angajaţii români (52%) consideră că investiţia în IT reprezintă o prioritate pentru creşterea performanţelor de business, iar 50% dintre ei consideră că o relaţie mai bună cu clienţii ar putea avea acelaşi rezultat.