Revenirea la birou, marele test pentru angajați și angajatori
Scăderea constantă a numărului de cazuri noi de Covid-19 determină tot mai multe companii să ia în calcul revenirea la munca de la birou. Mai multe studii efectuate de la începutul anului arată că, în confruntarea work from home vs work from office, prin comparație cu sfârșitul anului trecut, raportul s-a schimbat considerabil, în prezent peste 60% dintre companii considerându-se pregătite să reia activitatea în sedii. Poate nu cu întregul efectiv, poate nu 5 zile pe săptămână, cert este însă că doar undeva sub 5% din managerii intervievați s-au declarat deciși să rămână definitiv în remote work.
Tendințe în muncă în 2021
Lavinia Iancu, specialist în Comunicare și Relații Publice și proaspăt antreprenor, consideră că anul 2021 va tinde către următoarele:
- antreprenoriat/freelancing – mulți transportatori (și nu numai) au rămas fără joburi și sunt interesați să găsească noi colaborări – so GIG economy is rising
- munca project-based – incertitudinea din business cred că va duce la nevoia de eficientizare a cheltuielilor, deci prefer să plătesc doar cât îmi trebuie, de vreme ce nu pot oferi încărcare pentru job full-time în condițiile economice actuale
- remote work – eu lucrez cu: indieni, americani, români, am avut clienți cu care m-am cunoscut online, ne-am văzut pentru prima oară face2face după aproape 3 luni de colaborare – am un coleg care locuiește în Reghin, cu care am vorbit doar online și la telefon
- automatizare – clienții își doresc din ce în ce mai multe soluții care integrează AI și machine learning, am un client care a creat un marketplace de antrenare a Inteligenței Artificiale și caută colaboratori care să antreneze AI-ul, deci vorbim despre noi oportunități din zona GIG economy, care necesită skill-uri noi.
„Cred că tendințele acestea se vor menține și după pandemie”, spune Lavinia Iancu.
Tipuri de angajați
Speaker, trainer și psihoterapeut, Simona Nicolaescu a împărțit tipurile de angajați în trei categorii, și anume:
- Cei care s-au bucurat pentru că au putut să se focuseze mai bine pe taskuri, stilul introvertit și care acum nu vor deloc sărevină la birou, mai ales cei din zona IT.
- Cei care într-o primă fază s-au adaptat greu cu noul stil și acum au ajuns să se bucure și să se obișnuiască cu acest mod de a lucra. Și aceștia,ca și primii, nu se bucură că se vor întoarce la birou.
- Cei care iubesc socializarea și care au avut de suferit când au lucratde acasă. Aceștia vor fi cei mai fericiți atunci când lucrurile vor reveni la normal, însă și aceștia s-au bucurat de orele în plus pentru că nu au mai petrecut timp prețios în trafic.
„În orice categorie se află fiecare, cu siguranță toată lumea are ceva rețineri legate de a fi din nou 100% la serviciu. Unii vor vrea, totuși, un procent mai mic de ore petrecute fizic la birou”, afirmă Simona Nicolaescu.
Nevoi, așteptări, beneficii
Având în vedere situația pandemică, la modul general, angajații sunt și nu sunt de acord cu întoarcerea fizică la muncă. Dar nu exclud această variantă de lucru. Se așteaptă însă la mai multe beneficii din partea angajatorilor.
În ce condiții ne întoarcem la birou după o perioadă de pauză?
Proaspătul antreprenor Lavinia Iancu crede că „angajații își doresc în această perioadă în primul rând SIGURANȚĂ: economică, sanitară, emoțională, în ordine diferită și cred că principalele competențe de care au nevoie angajații sunt cele IT. Încă nu folosim suficient de eficient soluțiile IT disponibile, încă introducem date în calculator manual, în loc să facem o fotografie și să digitalizăm totul”.
Ca și beneficii în muncă, se pare că majoritatea angajaților își doresc să participe la training-uri pentru dezvoltarea abilităților, de dezvoltare personală și profesională, de dezvoltare pe plan emoțional, wellbeing. Programele acestea de pregătire sunt împărțite în programe pentru angajații care aleg să meargă la birou și programe pentru cei care aleg și li se oferă posibilitatea să lucreze în continuare de acasă/remote.
Sănătatea fizică și emoțională
Informația wellbeing s-a accesabilizat mult în pandemie, dă asigurări Lavinia Iancu. Există o mulțime de profesioniști care au creat vloguri/bloguri cu recomandări prețioase, deci cred, spune ea, angajații au mai degrabă nevoie de puțin timp să o digere, de o pauză pentru a reflecta și cel mai probabil vor căuta mai degrabă servicii de consiliere psihologică. ”Iar aici tendința este să meargă la cabinet. Desigur, asigurarea de sănătate este esențială, însă mulți oameni amână să-și facă analizele la timp din cauza pandemiei, iar acest lucru e un cerc vicios. De asemenea, cred foarte tare că angajații au diferite nevoi în funcție de stilul de viață. Pandemia se simte diferit dacă ești părinte și trebuie să ai grijă de copii în timp ce muncești sau dacă locuiești singur și nevoia ta este de conexiune și apartenență la grup. Cred că nevoile fiecărui individ vor dicta gradul de risc pe care și-l asumă fiecare angajat, iar, din păcate, observ o discriminare a persoanelor vulnerabile pe piața muncii: persoanele din categoriile de risc care încearcă să se angajeze au dificultăți pentru că trebuie să explice asta noului angajator, iar acomodarea într-o echipă nouă e mai ușoară la birou. Fiecare tip de companie se confruntă cu provocările ei, cred că organizațiile mici și agile vor ieși învingătoare din pandemie”, susține Lavinia Iancu.
De cealaltă parte, se află angajații care vor și le este acceptat să lucreze în continuare remote: „Angajații acum își doresc decontarea cheltuielilor legate de spațiul în care lucrează (la cei care lucrează de acasă, să aibă echipamentele necesare oferite de companie), posibilitatea de a-și deconta cheltuielile cu copiii, respectiv plata unei bone sau a grădiniței private etc. O parte dintre cei care lucrează de acasă au o mare problemă cu delimitarea clară a timpului folosit în interesul jobului, simt că sunt conectați permanent la job. Asta îi face să se simtă de-a dreptul copleșiți de multitudinea de taskuri, încep să aibă atacuri de panică, anxietăți, stări depresive. Și unii oameni de HR au înțeles că este un moment foarte delicat, în care mentalul și emoționalul au foarte mult de suferit, de la faptul că mănâncă compulsiv sau au devenit insomniaci. De aceea, au venit în ajutorul angajaților cu webinarii dedicate tehnicilor de relaxare, de coping mai bun cu stresul, cu consiliere unu la unu cu specialiștii. Pentru furnizorii de programe de wellbeing, anul 2020 a fost anul în care cele mai căutate programe au fost cele care au ajutat la prevenirea burnout–ului, stoparea insomniilor, a atacurilor de panică, sau cele care au ajutat la mentinerea echilibrului psihic al angajatului”, explică psihoterapeutul Simona Nicolaescu.
Sfaturi pentru viitor
Deși vaccinarea împotriva COVID-19 va eradica în timp pandemia cu care ne confruntăm în prezent, este important să menținem măsurile de siguranță și companiile să întocmească planuri de urgență pentru gestionarea crizelor sau să le actualizeze pe cele existente, astfel încât să fie pregătiți pentru eventualele evenimente de încetare și reluare a activității profesionale în viitor.
Întreprinderile care au apelat la munca la distanță pentru prima dată pot lua în considerare adoptarea acesteia ca practică de lucru modernă și pe termen lung. Experiența dobândită în timpul pandemiei de COVID-19 poate contribui la elaborarea unor politici și proceduri de muncă la distanță sau la revizuirea celor existente.