Viitorul pieţei de externalizare: achiziţii și fuziuni
Educația, infrastructura de comunicații, flexibilitatea culturală, abilitățile lingvistice și costurile relativ scăzute sunt tot atâtea motive pentru continuarea dezvoltării acestei piețe. Din păcate, există și factori negativi, cum ar fi numărul limitat de ingineri experimentați, infrastructura rutieră și de transport în general, creșterea accentuată a salariilor, instabilitatea legislației.
România, cu un număr de aproximativ 300 de companii în BPO și SSC, cu peste 100.000 de angajați și o cifră de afaceri de peste 1,5 miliarde de euro și o creștere anuală de 33% a numărului de locuri de muncă create, face parte din campionii sectorului. Comparativ, o țară precum Polonia, cu o populație aproape dublă față de România, are în acest sector în jur de o mie de companii, cu 200 de mii de angajați și o creștere de 20% în ultimii ani. Deci indicatorii raportați la mărimea țării sunt destul de apropiați.
Cu toate acestea, pe piață se așteaptă schimbări. Dan Neacșu (foto), Director general AKKA Romserv, crede că în următorii ani vor fi din ce în ce mai multe fuziuni și achiziții, pentru o mai mare concentrare a jucătorilor din acest domeniu. „Piața va continua să crească atât timp cât sunt întrunite condiții de piață favorabile. Una dintre provocări rămâne dificultatea găsirii candidaților cu experiență, care să fie și disponibili pentru o schimbare de carieră sau de relocare în orașele unde suntem prezenți. De asemenea, curricula de studii universitare are uneori lacune, pentru că formările sunt uneori mult prea teoretice sau nu urmăresc dezvoltarea tehnologică ori noile softuri utilizate de companiile de pe piața românească. În același timp, cultura stagiilor în companii nu este încă suficient de bine dezvoltată în România”, spune Dan Neacșu.
Relocare cu clientul
Compania pe care o conduce, AKKA Technologies, a intrat pe piața din România în 2006, ca urmare a aplicării strategiei de echilibru a grupului, una dintre componente fiind prezența cât mai aproape de clienți. În cazul României, oportunitatea a fost concretizată de nevoia grupului Renault de a fi însoțit și aici de partenerii principali pentru activitățile de R&D, parteneri existenți deja în Franța.
La momentul respectiv, conceptul de BPO era relativ nou pe piața din România. Primii angajați au fost fie persoane pe care Dan Neacșu le știa deja, fie recomandări ale unor cunoștințe, prieteni sau colegi. Ulterior, a utilizat toate canalele disponibile, de la anunțuri și site-uri de specialitate, până la rețelele de socializare sau grupurile de specialiști de pe internet, pentru recrutare. „Având în vedere că piața este foarte competitivă, iar mulți dintre potențialii candidați, în special cei cu experiență, pleacă în străinătate, devine destul de greu să-i atragi. Cred că acest lucru nu este valabil doar pentru domeniul nostru de activitate”, mai spune Dan Neacșu.
Diversificarea clientelei, obiectiv principal
Provocarea inițiala a companiei a fost diversificarea clientelei, o problemă care rămâne, și astăzi, după mai mult de 11 ani de activitate, una dintre provocările importante. Dezvoltarea a fost însă continuă, cu mici excepții, scăderea activității în timpul crizei din 2009, dar și cu creșteri mai importante în 2011 și 2016. Dacă în primii ani se concentrau în special pe găsirea de ingineri care să răspundă cerințelor mari de asistență tehnică la sediile clienților, treptat au început să dezvolte proiecte pentru tot mai mulți clienți în intern, la sediile companiei. „Această tendință se va accentua în următorii ani și ar trebui să reprezinte pentru noi un atu pentru o dezvoltare mai rapidă a competențelor proprii și calea către crearea de centre de competențe dedicate pentru industria auto, aero, feroviară, IT etc”, adaugă Dan Neacșu.
AKKA Romserv oferă în România servicii de inginerie și consultanță tehnică în domeniile automotive, aerospațial, feroviar și în sectorul IT. Peste 450 de consultanți sunt implicați în domeniile de inginerie mecanică, inginerie proces, inginerie electrică și electronică, dezvoltare și validare software și documentație tehnică.
Companiile încearcă să-și diversifice cât mai mult ofertele în mai multe domenii de activitate, acolo unde este posibil, să câștige clienți și contracte, pentru că, de cele mai multe ori, costurile, atunci când externalizează anumite servicii, sunt mai mici în România față de țările din Vest, spre exemplu. Când oferi diversitate, șansele să crești afacerea sunt mai mari, iar dacă într-un domeniu ar exista o scădere a cererii la un moment dat, îți poți îndrepta resursele către domeniile unde cererea este mai mare.
Angajaţii supralicitează salariile
În outsourcing, cererea de candidaţi este mai mare decât numărul de aplicanţi. Dan Neacşu a observat, de asemenea, că tinerii absolvenţi de inginerie au un soi de siguranţă atunci când ajung la interviu, pentru că sunt contactaţi de mai multe companii în acelaşi timp şi vor alege uneori nu compania sau renumele ei, ci salariul cel mai mare.
„Am experimentat chiar situaţii de «supralicitaţie» a ofertei de angajare. Din acest motiv, grila de salarizare internă poate fi ignorată atunci când un angajator doreşte să-şi reţină cu orice preţ experţii”, spune el. Crede însă că un candidat poate fi interesat şi de un anumit domeniu de activitate, de anumite proiecte şi de clienţii companiei pe care (poate) nu-i găseşte în altă parte. În cazul AKKA, este de ajutor faptul că dezvoltă noile tehnologii. Grupul AKKA Technologies a realizat primul autoturism electric autonom, chiar înaintea celor de la Google. El se numeşte „Link&Go”, foloseşte sistemul LiDAR şi poate fi controlat cu un smartphone. De asemenea, să nu uităm de nano-sateliţi şi de „Air-cobot”- a cărui misiune este cea de a ajuta la inspecţia aeronavelor, respectând totodată protocoale stricte de securitate. În plus, datorită mobilităţii în cadrul grupului, angajaţii îşi pot aduce aportul în astfel de proiecte.
„Am mai observat în interiorul companiei cât de importante şi motivante sunt schimburile de experienţă. Angajaţii s-au întors foarte entuziasmaţi din Franţa, Germania sau Cehia, unde au lucrat în proiecte diverse şi au experimentat metode diferite de lucru. Au căpătat astfel experienţă, încredere, curaj şi sunt pregătiţi să răspundă mult mai bine şi în timp scurt provocărilor venite din partea clienţilor noştri”, adaugă Dan Neacşu.