Planificarea financiară strategică – 4 pași esențiali pentru administrarea eficientă a finanțelor unui IMM

As per Leonard Bernstein, „To achieve great things, two things are needed: a plan, and not quite enough time.”
Orice decizie de business este subordonată obiectivului de creștere a valorii.
Planificarea financiară strategică este un instrument care:
- Este util pentru planificarea financiară a companiei;
- Identifică key value drivers, adică variabilele cheie care influențează valoarea companiei (de exemplu, managerii trebuie să știe dacă creșterea veniturilor sau îmbunătățirea marjelor va crea mai multă valoare și trebuie să se asigure că strategia pusă în aplicare concentrează resursele și atenția asupra principalelor motoare de valoare);
- Determină cum au influențat anumite decizii sau evoluții din mediul extern valoarea business-ului analizat;
- Compară estimatul cu realizatul și identifică zonele care trebuie eliminate, cele care trebuie îmbunătățite și cele care trebuie stimulate.
Care sunt cei 4 pași?
- Construcția planului de afaceri. Este necesară construcția unui model financiar specific business-ului analizat, din care să rezulte ce contează cu adevărat – generarea de cash. Cash-flowul este esențial, în vreme ce ceilalți indicatori (EBITDA, creștere cifra de afaceri, capital de lucru, cheltuieli operaționale, investiții) au relevanță doar dacă sunt interpretați prin prisma contribuției la crearea de cash flow.
- Aplicarea unui cadru general acceptat pentru a determina valoarea, adică aplicarea algoritmilor pentru a concluziona asupra valorii business-usului (inclusiv prin considerarea unor benchmark-uri rezultate din analiza unor companii similare sau în tranzacții similare).
- Planificarea financiară strategică este, însă, mai mult decât evaluare de business. Deși utilizează metodologia de evaluare, are drept scop să ofere perspective relevante utilizatorului, dincolo de valoarea de piață a companiei. Se poate concluziona asupra:
- Diagnozei afacerii la acel moment -> i.e. care sunt principalii 5 factori care influențează valoarea companiei (identificarea key value drivers)?
- Care este valoarea intrinsecă a business-usului?
- Ce strategie îmi servește mai bine scopului de creștere a valorii – i.e. creștere de volume sau creștere de tarife? Aceste analize au la bază analiza de scenarii, parte integrantă din modelul financiar.
- Ce cheltuieli pot optimiza?
- Cum mă descurc prin comparație cu competitorii mei?
- Creștere cifrei de afaceri afectează valoarea business-usului? Da, chiar am avut situații. Nu întotdeauna să creștem cifra de afaceri se traduce într-o creștere a “averii” proprietarului.
Câteva exemple de situații în care creșterea cifrei de afaceri afectează valoarea business-usului:
- Când creșterea nu este profitabilă, adică concură la scăderea profitului realizat;
- Când profitul datorat creșterii nu acoperă investiția inițială, într-un termen rezonabil pentru specificul sectorului analizat;
- Când sumele blocate în capitalul de lucru (încasări lente de la clienți sau plăți prea rapide furnizorilor) sunt mai mari față de profitul realizat.
- O analiză dinamică -> dacă primul pas în implementarea planificării financiare strategice este să construiești modelul financiar, ultimul pas este să îl actualizezi, periodic, și să îl transformi într-un instrument de nădejde pentru analiza afacerii. Astfel te vei raporta la singurul indicator care contează cu adevărat, valoarea afacerii. Vei putea, astfel, răspunde la întrebări de tipul: „Am crescut sau am scăzut valoarea business-ului prin evoluția ultimului trimestru?“
Dacă lucrurile ar fi evoluat în linie cu așteptările, peste 3 luni valoarea business-ului ar trebui să fie mai mare cu un procent egal cu aproximativ un sfert din valoarea costului capitalului. Acest lucru se întâmplă foarte rar în practică. Și este firesc.
CITEȘTE ȘI: Educația financiară este esențială pentru o economie stabilă
Acest lucru nu înseamnă că nu trebuie să luăm decizii informate. Putem răspunde, cu ajutorul planificării financiare strategice, la întrebări de tipul:
- Cum a evoluat valoarea business-usului, care este, de exemplu, rata de creștere prin comparație cu costul capitalului (randamentul solicitat de investitorii din acest sector, pe piață)?
- Care sunt factorii care determină această evoluție? Putem astfel observa:
- Care dintre deciziile luate în decurs de 3-6 luni s-au dovedit utile pentru scopul de creștere a valorii intrinseci a afacerii și care au dăunat acestui obiectiv?
- Care sunt factorii externi controlului meu care au afectat valoarea business-ului (i.e. context economic, politic).
O altă perspectivă este cea dată de costul de oportunitate. La ce renunțăm când creștem? Orice decizie presupune deopotrivă asumarea unei decizii și renunțarea la alte acțiuni pe care le-am fi luat, alternativ. Ce ne aducea fiecare dintre aceste acțiuni?
Astfel de perspective pot fi relevate cu ajutorul planificării financiare strategice.
CITEȘTE ȘI: Noi doi vs. criza financiară
Un alt aspect important de notat este că orice business este influențat de factorii de mediu, sociali și de guvernanță (factori ESG). Dar la ce se referă ei?
- Factorii de mediu analizează energia pe care o consumă o companie și deșeurile pe care le evacuează, resursele de care are nevoie și consecințele pe care acest proces le are asupra ființelor vii. Unele dintre cele mai importante efecte sunt emisiile de carbon și schimbările climatice.
- Factorii sociali se referă la reputația pe care o are o companie și decurge din relațiile cu oamenii și instituțiile din comunitățile în care își desfășoară activitatea. Printre cei mai importanți sunt relațiile de muncă, diversitatea și incluziunea.
- Guvernanța este sistemul intern de practici, controale și proceduri pe care o societate îl adoptă pentru a se autoguverna, pentru a lua decizii eficiente, pentru a respecta legea și pentru a răspunde nevoilor părților interesate externe.
Aceste elemente se întrepătrund și se influențează reciproc. Este important să acordăm atenție acestor factori. Dacă facem acest lucru, valoarea afacerii crește. Cu cât? Există studii care arată că investitorii sunt dispuși să plătească cu 10% mai mult pentru o companie cu ESG corect.
Cum se corelează factorii ESG cu cash flow-ul?
În 5 moduri: (1) susține creșterea cifrei de afaceri, (2) reducerea costurilor,(3) minimizează intervențiile în business din zona de reglementare, (4) creste productivitatea și (5) optimizează alocarea de resurse pentru investiții.
Pentru mine, tot ce am scris mai sus se traduce în -> Be good, do good. Pe termen mediu și lung, nu este fezabil să îți propui să depășești media mereu, “să bați piața”.
Dacă te comporți responsabil și ai simțul măsurii, ai și rezultate. Corecte. Meritate. Ca om dar și ca business. Principiile de viată sunt aceleași, indiferent că discutăm de o companie sau de un individ. Si, în opinia mea, sunt importante principiile – nu este totul tranzacțional în lume. Sau, cel puțin, eu nu îmi doresc o lume în care să fie totul tranzacțional.
Cine este Ileana Guțu:

Ileana are o experiență de 20 de ani în muncă, din care 17 ani în domeniul serviciilor profesionale – fiind pasionată de realizarea unor proiecte complexe de tipul evaluări de afaceri sau de active, asistenţă în elaborarea de planuri de afaceri, aplicații pentru fonduri nerambursabile, studii de impact dar şi studii de fezabilitate.
Ileana este, de asemenea, o mare susținătoare a îmbunătățirii mediului de business din România și a reducerii gap-ului creat între angajați și angajatori. A fondat platforma Compania Viitorului, a cărei misiune este de a contribui la un ideal, acela ca lumea de business să devină un loc mai bun, în care valorile și principiile corecte să guverneze.
Ilenei îi place să facă plimbări lungi în natură, să danseze, să citească și să privească filme sau piese de teatru. Activitatea preferată rămâne, însă, timpul petrecut alături de familia ei, indiferent de activitatea desfășurată împreună.
ID 155740664 | Ai © Tapanakorn Katvong | Dreamstime.com