Poveste de brand: De la ce vine numele Nikon

Pe 25 iulie 2017, compania Nikon a sărbătorit un secol de existență. Astăzi, în 2025, Nikon nu mai este doar un nume în lumea opticii – este un simbol global al excelenței fotografice. Dar care este povestea din spatele acestui brand ? Cum a ajuns Nikon de la o firmă japoneză de instrumente optice la unul dintre cei mai respectați producători de camere foto din lume? Și, mai ales, de unde vine numele „Nikon”?
Derivat din combinația cuvintelor „Nippon” (Japonia) și „Kogaku” (optică), Nikon își are rădăcinile în denumirea originală a companiei – Nippon Kogaku Kogyo Kabushikigaisha.
Rădăcinile: Japonia, 1917
În anul 1917, în plin context al Primului Război Mondial, trei dintre cei mai importanți producători de instrumente optice din Japonia – Departamentul de Instrumente Optice din Tokyo Keiki Seisakusho, Departamentul de Oglinzi Reflectorizante din Iwaki Glass Manufacturing și sprijinul financiar al Mitsubishi – au fuzionat și au format compania Nippon Kogaku Kogyo Kabushikigaisha („Industria Optică Japoneză”). Aceasta era o mișcare strategică, menită să creeze o companie capabilă să dezvolte instrumente optice avansate pentru aplicații civile și militare.
De la Nikkor la Nikon
Primii 30 de ani din existența companiei au fost dedicați exclusiv dezvoltării de produse optice precum binocluri, periscoape, lentile sau microscoape. În 1932, a fost înregistrată marca „Nikkor”, folosită pentru obiectivele foto – un nume derivat din combinația dintre „Nippon Kogaku” și terminația „-r”, folosită frecvent la brandurile de obiective germane precum „Tessar”.
În 1946, în pregătirea lansării primului aparat foto, compania a decis să creeze un nou nume de brand care să fie ușor de recunoscut internațional. Astfel a apărut „Nikon”, o prescurtare modernizată și internaționalizată a „Nippon Kogaku”, ce păstra legătura cu moștenirea japoneză („Nippon” înseamnă „Japonia” în limba japoneză) și care suna profesionist, simplu și memorabil.
Lansarea Nikon I
Primul aparat foto al companiei, Nikon I, a fost lansat în 1948. Deși era un model modest în comparație cu ce avea să urmeze, acest pas a marcat începutul unei ere. Mai puțin cunoscut, înainte de lansarea propriei camere foto, Nikon furnizase deja obiective pentru aparatele Canon și contribuia indirect la dezvoltarea unui alt gigant al industriei fotografice.
CITEȘTE ȘI: Poveste de brand: De la ce vine numele Singer și cum a schimbat lumea o simplă mașină de cusut
Consacrarea internațională: anii ’50 și ’60
Consacrarea internațională a brandului Nikon a venit odată cu Războiul din Coreea. Celebrul fotograf american David Douglas Duncan a folosit, la recomandarea fotoreporterului japonez Jun Miki, obiective Nikon pentru a surprinde imagini incredibil de clare de pe front. Publicarea acestora în revista „Life” a declanșat o explozie a interesului pentru echipamentele Nikon în rândul fotojurnaliștilor din SUA. Un articol elogios în „The New York Times” a consolidat reputația brandului.
Lansarea camerei Nikon F, în 1959, a fost o revoluție. Fiabilă, versatilă și accesibilă, Nikon F a devenit rapid preferata fotografilor profesioniști, fiind utilizată inclusiv de câștigătorii premiului Pulitzer și de NASA.
De la analog la digital: inovația continuă
Anii ’80 și ’90 au fost marcați de noi inovații. Nikon a introdus primul aparat cu o viteză de declanșare de 1/8000s (F-801), a produs echipamente pentru NASA, și a lansat, în 1999, primul DSLR produs integral in-house: Nikon D1. Ulterior, gamele COOLPIX și D-Series au extins portofoliul companiei pentru toate categoriile de utilizatori – de la amatori la profesioniști.
Nikon în era modernă
În 2025, Nikon continuă să evolueze, adaptându-se la cerințele pieței foto și video digitale. Cu o prezență consolidată și în România – încă din 2009, odată cu deschiderea magazinului din Băneasa Shopping City – Nikon rămâne unul dintre liderii pieței foto locale, cu o cotă de piață semnificativă și o comunitate fidelă de utilizatori.
Nikon, pe scurt
- Numele „Nikon” a fost adoptat în 1946, ca o evoluție a brandului „Nikkor” (folosit pentru obiective), și combină „Nippon” (Japonia) cu „Kogaku” (optică) – făce referire la rădăcinile companiei în domeniul opticii japoneze.
- Compania a fost înființată pe 25 iulie 1917, sub numele Nippon Kogaku Kogyo Kabushikigaisha, prin fuziunea a trei producători japonezi de instrumente optice, cu sprijinul grupului Mitsubishi.
- În 1948, compania lansează primul aparat de fotografiat, Nikon I, după ce anterior produsese doar binocluri, microscoape și lentile – inclusiv pentru alte branduri, precum Canon.
- Faima internațională a venit în anii ’50, când fotojurnalistul american David Douglas Duncan a folosit obiective Nikon pe frontul din Coreea, imaginile sale apăreau în revista „Life” și demonstra calitatea superioară a opticii japoneze.
CITEȘTE ȘI: Poveste de brand: Pantene. De la ce vine numele
Foto: ID 193839 ©Dreamstime Agency | Dreamstime.com