Povestea incredibila a celei mai neobisnuite companii din lume si a CEO-ului care a sfidat toate regulile
Ricardo Semler este din 1982 CEO-ul (desi el insusi nu se intituleaza asa si a eliminat aceasta pozitie din organigrama companiei sale) gigantului brazilian SEMCO, este un rebel cu un MBA de la Harvard si o doza incredibila de curaj (l-ar numi unii) sau nebunie (ar spune altii). Ricardo a mostenit compania (pe atunci producatoare de echipamente industriale, astazi reprezentand un consortiu cu afaceri in domenii extrem de variate) de la tatal lui in 1982, la varsta de doar 21 de ani, si a adus-o de la o cifra de afaceri de 4 milioane de dolari la 212 milioane in 2003, in ciuda unor perioade de recesiune cumplita in Brazilia, in ciuda conflictelor cu sindicatele, cu autoritatile, practic sfidand sortii. Totusi ceea ce il face pe Semler exceptional nu este ce a realizat, ci cum.
Dupa ce a inceput concediind toti membrii board-ului SEMCO, oameni care erau de o varsta cu tatal lui si lucrasera cu acesta o viata intreaga, dar care erau tributari unei viziuni rigide, pe care tanarul Ricardo nu o impartasea, Semler si-a propus sa schimbe imaginea prafuita a companiei si sa o transforme intr-o organizatie moderna, care sa faca fata cu brio provocarilor acelor ani. In urmatorii 20 de ani, Ricardo Semler a obtinut cu mult mai mult decat isi planificase, reusind sa transforme o companie puternic sindicalizata in cel mai democratic loc de munca din lume. Cum arata SEMCO astazi? Iata 4 principii calauzitoare ale SEMCO si consecintele lor, care au transformat compania intr-un studiu de caz in cadrul celor mai prestigioase programe MBA:
1. La SEMCO se considera ca oricine are dreptul de participa in procesul de luare a deciziei
- In consecinta, ierarhia a fost eliminata aproape in totalitate – compania este condusa de un Consiliu Consultativ, in care Semler are drept de vot egal cu al colegilor lui si nu are drept de veto, iar dincolo de acest Consiliu nu mai exista decat 2 nivele de management intr-o organizatie cu cateva mii de angajati. Mai mult, orice angajat SEMCO poate solicita oricand participarea la o sedinta a Consiliului, unde poate vota alaturi ce ceilalti membri pentru deciziile din sedinta respectiva.
- Transparenta este totala – Angajatii SEMCO (indiferent de pozitie sau vechime) au acces nemijlocit la toate datele financiare ale companiei – cifra de afaceri, bugete, profit, etc. Compania organizeaza chiar cursuri de contabilitate pentru muncitorii din fabrici si pentru orice alt angajat interesat, pentru a-i ajuta sa inteleaga mai usor datele financiare si sa isi poate exprima opinia asupra bugetului si obiectivelor propriei echipe.
- Echipele isi stabilesc singure bugetele si obiectivele de productie.
- Toate salariile sunt publice – fiecare angajat stie in orice moment cat castiga oricine altcineva. Angajatii isi stabilesc singuri salariile.
2. Acolo unde exista participare, exista si responsabilitate – toti angajatii SEMCO sunt responsabili de rezultatele companiei
- Chiar daca angajatii isi stabilesc singuri salariile, ele sunt legate de obiectivele de afaceri si bugetele stabilite de echipe. Oricine isi stabileste un salariu nerezonabil risca evaluari negative din partea colegilor.
- Evaluarile au loc in toate directiile (managerul evalueaza membrii echipei, colegii se evalueaza intre ei, iar membrii echipei isi evalueaza managerul). Un manager care obtine 2 evaluari negative de la echipa lui si-ar putea pierde pozitia. De asemenea, atunci cand un nou manager este angajat, membrii echipei pe care urmeaza sa o coordoneze il intervieveaza (deseori participa toata echipa), si au drept de veto asupra angajarii (sau nu) a respectivei persoane.
3. Toata lumea are dreptul de a beneficia de rezultatele bune ale companiei – profitul se imparte intre toti angajatii, indiferent de pozitie.
-
Angajatii primesc o cota parte substantiala din profit, in functie de contributia lor la profitabilitate – astfel toata lumea are de castigat cand compania este profitabila si fiecare isi doreste sa contribuie cat mai mult la cresterea profitabilitatii. Asta ii determina pe oameni sa trateze cu maxima seriozitate libertatile pe care le au si sa nu abuzeze de ele.
4. Pentru ca primele 3 principii sa functioneze, este nevoie de cat mai putine constrangeri, cat mai multa flexibilitate si, mai presus de orice, de integritate.
- Procedurile interne au fost eliminate aproape cu desavarsire – singurul set de reguli dupa care se ghideaza toti angajatii sunt cele incluse intr-un „manual de supravietuire” care contine 43 de principii (fiecare expus in maxim o fraza) legate de leadership, comunicare, politica salariala, clienti, samd, pe care toti angajatii ar trebui sa le respecte. Dincolo de asta, fiecare echipa isi stabileste propriile reguli.
- Nimeni la SEMCO nu are loc fix in birou – angajatii isi pot lua laptop-ul si se pot aseza oricand alaturi de oricine altcineva. De asemenea, angajatii isi pot decora spatiul de lucru asa cum doresc, fara nici un fel de restrictie, in afara respectului pentru spatiul de lucru al altora.
- La SEMCO nu exista program de lucru fix. Atata timp cat se livreaza rezultate, compania nu verifica in nici un fel prezenta sau absenta angajatilor de la birou – ei pot lucra de acasa sau dupa orice program care ii ajuta sa atinga maximul de productivitate. Acolo unde este nevoie de coordonarea mai multor persoane pentru un proiect comun, colegii agreaza impreuna care este cel mai potrivit program care va multumi pe toata lumea din echipa, va ajuta clientul si va permite obtinerea rezultatelor in termenul stabilit. Aceasta regula este valabila inclusiv in fabrica, unde muncitorii sunt organizati in echipe de lucru care se auto-guverneaza.
- Tot acest sistem incredibil nu ar putea functiona in absenta unei integritati absolute pe care SEMCO o afiseaza in raport cu proprii angajati, cu clientii, furnizorii, autoritatile si toti cei care intra in contact cu compania. De aici s-a nascut incredera care a facut ca, in interiorul companei, sindicatul sa devina un partener al managementului iar in exterior sa se creeze parteneriate remarcabile cu clientii – astazi 80% din clientii SEMCO sunt clienti recurenti.
Ar mai fi multe lucruri extraordinare de povestit despre SEMCO, care nu pot fi cuprinse intr-un singur articol. Si cu siguranta povestea acestei companii ar putea parea de domeniul stiintifico-fantasticului, daca nu am avea atatea relatari si dovezi ca ea este cate se poate de reala. Ricardo Semler i-a dedicat doua carti – „Maverick” si „Seven Day Weekend” – care ar putea constitui o lectura valoroasa pentru orice leader care nu crede in status quo.
Ar trebui totusi sa ne reamintim ca aceasta calatorie a durat 20 de ani si l-a purtat pe Ricardo Semler prin intamplari demne de un roman, sau mai multe. Transformarea SEMCO dintr-o organizatie rigida si condusa autoritar pana la ceea ce este astazi a avut suisuri si coborasuri si a fost departe de a fi usoara. Chiar daca modelul SEMCO este dificil de replicat, el poate totusi constitui o sursa de inspiratie pentru a schimba in bine organizatiile in care lucram.
Alis Anagnostakis
Senior Advisor, KPMG People&Change Advisory.