Să vorbim, în loc să pălăvrăgim. Conexiunea umană autentică ne face mai sănătoși și mai fericiți
Din ce în ce mai multă comunicare virtuală, din ce în ce mai puțină conexiune reală. Interacțiune lipsită de reciprocitate. Legături interumane rarefiate. Ce se întâmplă cu apropierea dintre oameni și cum putem să consolidăm conexiunea umană adevărată cu cei cu care trăim și muncim? Ce putem face pentru a comunica mai ușor, pentru a avea mai multă încredere unii în alții, pentru a munci cu dăruire? Sunt întrebări care își revendică răspunsul din ce în ce mai insistent.
Chad Littlefield, scriitor, vorbitor TEDx și co-fondator al We and Me, Inc. (organizație care creează conversații care contează) poartă o conversație cu Kathy Caprino despre cultura legăturilor interumane și despre comunicarea eficientă.
TREI CAUZE CE BLOCHEAZĂ CONEXIUNEA UMANĂ AUTENTICĂ
Lipsa timpului
Niciodată nu avem timp, suntem mereu ocupați – sau așa credem noi. Și mai credem, în mod eronat, că este nevoie de timp pentru a avea legături sufletești autentice. Dar conexiunea umană nu este o problemă de timp, ci de disponibilitate sufletească. În plus, problema reală nu este lipsa timpului, ci felul în care ne stabilim prioritățile.
Deficitul de curiozitate
Conexiunea umană se realizează nu numai prin comunicare de sine, ci și prin interes sincer față de celălalt – reciprocitatea este vitală. Noi nu mai suntem curioși, iar asta ne împiedică să construim legături umane autentice sănătoase, bazate pe încredere. Social media este un fel de „placă de rezonanță”, pe care ne exprimăm mai ales în propoziții declarative și foarte rar punem întrebări. Dar întrebările sunt chei care descuie experiențe de viață ce nu pot fi căutate pe Google și care ne dezvăluie cum ne deosebim, ce avem în comun și care sunt punctele prin care ne putem conecta.
Conexiunea umană nu poate fi controlată
Conexiunea umană este dezordonată și poate fi răvășitoare. Când ești față în față cu omul, nu există backspace, undo send și nu ai câteva ore la dispoziție ca să te gândești la toate consecințele posibile pentru ce urmează să spui și să cauți varianta cea mai potrivită cu scopul pe care-l urmărești. Comunicarea față în față ne expune unui risc emoțional – pe care noi avem pornirea înnăscută de a-l evita. Neurologii au constatat că suferința de natură socială și durerea fizică activează aceleași regiuni ale creierului. De aceea ne este mai ușor să evităm conexiunea umană, decât să ne expunem riscurilor aferente.
Dar putere fără vulnerabilitate nu se poate, demonstrează Brené Brown. Vulnerabilitatea nu este slăbiciune, iar nesiguranța, riscurile și expunerea emoțională de fiecare zi nu sunt opționale. Totul pornește de la implicare. Curajul și claritatea scopurilor noastre depind de capacitatea și de disponibilitatea noastră de a ne accepta și de a ne asuma propria vulnerabilitate. Cu cât mai invulnerabili vrem să fim, cu atât mai temători și mai deconectați suntem. Dacă ne petrecem viața așteptând să fim perfecți și blindați, vom sacrifica relații interumane și oportunități ce nu pot fi recuperate, vom risipi timpul ce ne este dat, ne vom refuza talentele și nu ne vom îndeplini rolul pe care numai noi îl putem împlini.
Conexiunea umană nu poate fi controlată. Și e cu rost să fie așa.
CUM SE FORMEAZĂ CONEXIUNEA UMANĂ AUTENTICĂ
Asumă-ți riscuri sociale pozitive
Pentru asta trebuie să ieși din zona de confort, cu intenția de a stabili legături umane sincere, autentice. Vei constata că riscul pe care îl anticipezi este mai mic decât cel real și că orice ai câștiga prin distanțare este mult mai puțin decât ce pierzi.
Urmează-ți curiozitatea
Pune întrebări care să urmeze curiozitatea ta naturală, sinceră cu privire la ceilalți. Găsește ce te interesează la omul din fața ta – poți începe de la hainele pe care le poartă sau ce are în mână – și pune-i o întrebare deschisă. Nu uita de empatie, îți este de mare ajutor.
Curiozitatea este o alegere, nu o trăsătură bătută în cuie
La fel ca mușchii, curiozitatea poate să crească sau să scadă. Cu cât punem mai multe întrebări, cu atât mai curioși vom deveni. Întrebările bune generează conversații grozave. Conversațiile stau la baza conexiunii umane. Sigur, pentru a avea o conversație bună, pe lângă întrebări trebuie să știi să asculți, să fii empatic, să știi să taci, să ai o comunicare non-verbală de calitate etc. De asemenea, o conversație în care nu dezvălui nimic despre tine este un interogatoriu. Conexiunea umană este autentică în măsura în care este reciprocă.
TREI EXERCIȚII DE CONECTARE CU ECHIPA
Intenția care inspiră (1 minut)
Clarifică-ți intenția și împărtășește-o celorlalți. Clarificarea intenției zădărnicește manipularea – care generează neîncredere și îi îndepărtează pe oameni, în loc să-i apropie. Bine ar fi să-ți faci timp si să-i inviți și pe ceilalți să-și comunice propria intenție.
Conexiune înainte de Conținut (5 minute)
Pentru a stabili legături autentice cu ceilalți, conectarea la celălalt trebuie să fie mai importantă decât ce ne spunem. Este important să ne înțelegem unii pe alții.
Mai întâi, alege o întrebare care să îi conecteze pe oameni la scopul vostru, să îi conecteze unii la ceilalți și care să lase loc autenticității și vulnerabilității. Apoi, spune-le oamenilor din echipă să se împartă în grupuri de câte trei și să stea de vorbă câteva minute. La final, întreabă-i pe toți „Ce v-a sărit în ochi la conversațiile pe care tocmai le-ați purtat?” Este o întrebare cu impact puternic, care îi apropie pe oameni și creează sentimentul de comunitate.
Schimbul de întrebări (15 minute)
Acesta este un exercițiu foarte potrivit pentru grupurile mai mari de 12 oameni. Invită-i pe toți membrii grupului să aleagă o întrebare. Poți pregăti în avans câteva cartonașe cu întrebări. În grupuri de câte doi, colegii tăi își vor pune reciproc întrebarea aleasă și vor răspunde amândoi. După care vor alege o altă întrebare și vor schimba partenerul. În acest fel, oamenii vor sta de vorbă – cât de mult sau cât de puțin doresc.
CONEXIUNEA UMANĂ TREBUIE SĂ FIE O PRIORITATE STRATEGICĂ
Conexiunea umană crește încrederea dintre oameni
- Numai 49% dintre cei care lucrează cu normă întreagă declară că au destulă încredere în oamenii cu care lucrează.
- Conexiunea umană reduce subiectivismul și prejudecățile în cadrul echipei
- În organizațiile în care comunicarea este eficientă, liderii raportează profituri cu 47% mai mari.
- Angajații care sunt conectați între ei sunt mai implicați în munca lor, iar șansele să plece din organizație sunt cu 87% mai mici – o cifră foarte mare, în condițiile în care costurile cu rotația personalului pot ajunge și la 100 – 300% din salariul de bază al angajatului.
Încrederea și conexiunea socială au un rol cheie în formarea echipei perfecte
Google a demonstrat că principalul indicator al unei echipe inovatoare și de înaltă performanță este gradul de siguranță psihologică din echipă. „Siguranța psihologică” este un alt fel de a spune „încredere”. Iar siguranța și încrederea se formează prin conexiuni personale și sociale. În plus, cercetările demonstrează că oamenii care sunt conectați la familie, la prieteni și la comunitate sunt mai fericiți, mai sănătoși și trăiesc mai mult. Iar oamenii fericiți și sănătoși sunt angajați loiali și productivi.
SĂ VORBIM, ÎN LOC SĂ PĂLĂVRĂGIM
„Pălăvrăgeala” este conversația ușoară și lipsită de intenție și semnificație pe care o purtăm cu cei din jur, indiferent de cât de bine îi cunoaștem. Preferăm pălăvrăgeala pentru că e mai puțin riscantă. Dar câștigăm la fel de puțin cât riscăm.
Așa că, încet-încet, ar trebui să renunțăm la pălăvrăgeală și s-o înlocuim cu conexiune umană autentică. Vom înlocui momentele banale și fără rost cu momente încărcate de semnificație.
Curiozitatea empatică transformă discuțiile banale în conversații pline de surprize, care ne fac fericiți. Pentru a avea astfel de conversații, e nevoie să știm câte ceva despre oamenii cu care stăm de vorbă. Iar asta se rezolvă prin întrebări empatice, cu intenție, pornite din curiozitate naturală și sinceră. Deosebirile dintre noi se vor transforma în conexiuni.
Așadar, pentru o conexiune autentică, pentru o comunicare mai bună, pentru mai multă încredere și implicare, în comunicare înlocuiți punctul cu semnul de întrebare.
Foto: Pexels