Sfatul unui consultant în recrutare pentru tinerii care își caută job: E mai important să știi ce întrebare să pui decât să știi răspunsul

Piața de recrutare din România trece astăzi prin schimbări semnificative, adaptate, în special, la dorințele pe care le au tinerii din partea angajatorilor. În această perioadă, contează mult mai mult să știi să pui întrebările potrivite atunci când vine vorba de un job, iar recrutarea tinerilor nu mai ține întotdeauna de experiența pe care aceștia o au în câmpul muncii, ci de dorința care îi face să exploreze cât mai mult.
„Interesul și curiozitatea, în primul rând la tineri, e ceva relevant. Că nu știi multe lucruri, dar dacă ești curios, și cauți, și ai energia să te duci să afli, să vezi, nu poți compara curiozitatea lui mentală de a învăța cu a unei persoane trecute de prima tinerețe neuronală”, a spus, într-un interviu pentru Revista CARIERE, Paula Rus, CEO-ul IDOHR, companie de consultanță care ajută firmele să își îmbunătățească strategia de resurse umane.
Tinerii se adaptează mult mai ușor la schimbările de pe piața muncii, iar curiozitatea reprezintă un atu esențial în orice domeniu pe care vor să îl urmeze. Deși diferențele între generații continuă să fie vizibile, de cele mai multe ori, cei mai în vârstă au un rol important în dezvoltarea tinerilor într-o companie, pentru că le insuflă acestora ideea că întrebările pe care le pun sunt mult mai importante decât răspunsurile, este de părere Paula Rus.
Astfel, cei care își caută un job, trebuie să învețe, înainte de toate, să pună întrebări și să comunice eficient cu angajatorul, ca să evolueze.
Piața de recrutare, în „blocaj”
În ceea ce privește piața de recrutare, Paula Rus spune că se află „într-un soi de blocaj”, iar recomandările și abordările directe par să funcționeze mai bine decât un simplu anunț al angajatorului. În acest sens, tinerii caută transparență din partea companiilor.
„Dincolo de partea salarială, dincolo de partea de beneficii, vor să le fie transmis mult mai clar ce au de făcut, care le sunt obiectivele și task-urile jobului, de unde și până unde începe treaba lor, și care sunt posibilele parcursuri în carieră”, mai spune Rus.
Indiferent că programul de lucru este unul flexibil sau remote, pentru tineri este important ca locul de muncă să le ofere posibilitatea să-și aleagă modul în care vor să-și desfășoare activitatea, astfel încât să-și poată îndeplini task-urile într-un timp util.
Ce ar trebui să schimbe angajatorii
Pentru ca procesul de recrutare să fie mai atractiv și eficient este necesar ca organizațiile să-și regândească mesajele pe care le transmit. Aici sunt incluse anunțurile de job, care trebuie să fie cât mai reale și procesul de onboarding. Din acest motiv, accentul ar trebui să fie pus și pe ce se întâmplă după ce se termină recrutarea.
„Recrutarea e, de fapt, doar începutul (…). O recrutare fără un proces de onboarding bine așezat, și fără buclele de feedback și de follow-up în cele trei luni de perioadă de probă, riscă să dea peste cap o companie, un departament, un om”, completează Paula Rus.
Cât despre ceea ce ar face ea diferit în jobul ei, antreprenoarea susține că, dacă ar mai fi la început de carieră, ar fi mult mai atentă la procesul de onboarding. Pentru ea, un lucru esențial în domeniul recrutării îl reprezintă comunicarea fermă dintre angajator și angajat cu privire la această procedură.
Totodată, în ceea ce privește planurile de viitor pe care le are cu firma sa, aceasta își dorește să își îndrepte atenția mai mult către sistemul de valorificare pentru platformele de CV-uri.
„În raport cu piața de recrutare, și obiectivele astea sunt pe termen foarte lung, cred că există un waste foarte mare despre care nu se discută (…). Nu avem un sistem de valorificare a ceea ce înseamnă platformele de CV-uri, indiferent că vorbim de LinkedIn, e-Jobs. Și atunci văd lucrurile ușor diferit, că ar trebui să se întâmple”, conchide Paula Rus.
CITEȘTE ȘI: Începuturile Komoder, dezvăluite de fondatorul companiei. Cum i-a venit ideea într-un aeroport | INTERVIU
Foto: Revista CARIERE