Antreprenorul român care a pus bazele unui startup în Sillicon Valley
Pitiș este unul dintre puținii oameni de succes care afirmă că drumul către reușită nu este deloc unul lin și recunoaște că a dat și greș. „Am avut și eșecuri, cred că din ele învățăm mai multe decât din succese. Teama de eșecuri este inerentă, dar cred că trebuie să o învingem. Ca să nu ai niciun eșec, trebuie să nu fi încercat niciodată ceva nou. Dar din fiecare eșec înveți lucruri diferite. Spre exemplu, eu am pornit la drum cu un startup care era foarte nișat. Atât de nișat, încât puteai să numeri publicul-țintă pe degete. Așa am învățat că este bine să segmentezi piața cu atenție și să nu te adresezi unei nișe foarte înguste, argumentează Andrei Pitiș.
A început ca programator încă din primul an de facultate
Andrei Pitiș este pasionat de matematică, fizică, Computer Science, psihologie și Organizational Management. A absolvit Facultatea de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii Politehnica Bucureşti. Antreprenorul are un parcurs al carierei impresionant. A început ca programator, apoi a fost pe rând: project manager, antreprenor, software developer, director Software Development, Country Manager, iar în cele din urmă iarăşi antreprenor, dar și angel investor.
Prima experiență pe piața muncii a avut-o în calitate de programator, post pe care a reușit să-l obțină încă din primul an de facultate. A făcut un software de design de ţesături pentru fabrica Dorobanţu S.A. din Ploieşti (1991) şi astfel a câştigat bani cu care și-a putut cumpăra o veioză. Au continuat proiecte din ce în ce mai interesante. În 1993, a scris un software gratuit care acum este integrat în Linux. Aşa şi-a crescut notorietatea şi a pornit un business de software la comandă (un fel de outsourcing).
A cofondat un startup în Sillicon Valley
Totul a mers bine până în 2000, odată cu Dotcom Bubble. „Cofondasem un startup în Sillicon Valley, care făcea un dispozitiv hardware de testat memorii-flash. Era un startup atât de nişat, încât am epuizat rapid toată piaţa, deşi produsul avea succes. Am eşuat, pentru că nu ne adresam unei pieţe suficient de mari”, spune cu o sinceritate debordantă antreprenorul. Însă nu s-a lăsat doborât de acest eșec. Apoi a pornit filiala din România a firmei Auction Watch, devenită ulterior Vendio, și a contribuit la trecerea ei prin criza dot.com. „Cumpărătorii au decis să ne angajeze şi am continuat să lucrăm pentru firma care fusese a noastră înainte de achiziţie. În 2004, am plecat, deoarece nu îmi mai doream să fiu angajat.” A încercat timp de șase luni să se mobilizeze, ca să pornească un nou proiect, însă nu a reuşit. Acesta este și motivul pentru care s-a angajat la IXIA. Pe atunci, compania avea în jur de 40 de angajati, iar Andrei conducea șapte dintre ei. A părăsit firma din pozitia de Country Manager, la acel moment IXIA devenise o companie cu peste 250 de angajati.
„Cea mai mare reuşită profesională este întotdeauna în viitor”
Statutul de angajat a durat până în 2010, când nu se mai simţea deloc confortabil în această postură. Își dorea să se întoarcă la antreprenoriat ca să poată să facă ceea ce îi plăcea. Așa că a început să caute startup-uri potrivite, dar în tehnologie nu existau, cum nu exista niciun ecosistem antreprenorial suficient de dezvoltat în România.
„Am demarat o firmă de HR şi recrutare în IT (TechMind), un proiect de antreprenoriat social (TechLounge) şi am investit ca business angel în Clevertaxi şi I-Rewind (un proiect care va transforma modul în care ne vom aminti de sporturile preferate). Pe lângă asta, sunt preşedintele ANIS, o asociaţie care are ca membri peste 100 de firme, şi ne propunem ca, prin activitatea noastră, să creştem industria românească de software”, povestește Pitiș traiectoria sa profesională.
În legătură cu cea mai mare realizare profesională a sa, antreprenorul susţine că, pentru mulţi dintre cei care îl cunosc, un mare succes a fost poziţia sa de Country Manager Ixia, pentru că „şefii de firme străine sunt la mare preţ la noi în ţară”. Pentru el, cea mai mare reușită profesională este plasată întotdeauna în viitor.
„Nu vă complaceţi într-un job plictisitor doar pentru bani. Nu merită”
Pitiș face tot ce poate ca fiecare zi să arate diferit și să facă doar ceea ce îi place. „Când ajung să fac ceva așa cum îmi doresc, mă opresc și mă apuc de altceva în aşa fel încât, atunci când o să mor, să nu ajung să îmi pară rău că nu am apucat să fac un lucru.” Familia ocupă un rol foarte mare în viața lui. Are două fete despre care spune că sunt minunate – Ilinca de 10 ani, şi Andra de 13, și o soție care are și ea o carieră frumoasă. „Unul dintre motivele pentru care am părăsit ultimul job este ca să petrec mai mult timp cu fetele și această decizie a fost tare bună.”
I-am spus că în România cel mai cunoscut și aplicat mod de management este cel de tipul „dai cu bățul”. Însă Pitiș nu s-a arătat deloc de acord cu opinia mea. „Se vede treaba că trăim în Românii diferite. În România în care trăiesc eu, managementul oamenilor se face conform cu ultimele cercetări în domeniu la nivel mondial: empowerment, motivation. Și nu cred că există un stil de management care e cel mai bun, depinde foarte mult de oamenii alături de care lucrezi. Cel mai simplu este să conduci oameni atunci când ai o viziune clară pe care o transmiţi mai departe, iar oamenii vor veni după tine. Este o mare diferenţă faţă de puterea formală, investită de poziţie”, mai spune investitorul. Pitiș are și un sfat pentru tinerii aflați la început de carieră: „Încercați totul atunci când sunteți la început până reușiți să vă prindeți ceea ce vă place cu adevărat. În niciun caz, să nu vă complaceți într-un job plictisitor doar pentru bani. Nu merită”.
Banii sunt un mijloc nu un scop
Referitor la ce este mai bine: antreprenoriat sau carieră într-o altă companie, Andrei Pitiş nu crede că există un răspuns universal valabil. „Depinde de profilul de risc, de câţi bani ai disponibili, de răbdare. Pentru fiecare tânăr în parte e potrivită o altă alternativă. Câteodată, e bine să porneşti la drum ca angajat, nu ca antreprenor. Mie mi se potriveşte antreprenoriatul, asta a fost firea mea şi datorită acestui lucru am ieşit întotdeauna pe sus din firmele în care am lucrat, am fost acolo până când am realizat aproape tot ce se putea realiza”, mai spune acesta. Ajunsă la capitolul finanţe, m-a interesat să aflu ce rol ocupă banii în viaţa unui antreprenor. Dacă dorinţa de a avea propria afacere este şi pentru că îşi doresc câştiguri mari, Pitiş nu a ezitat să ofere un răspuns. „Banii sunt un mijloc, nu un scop. Banii plătesc facturile, îmi cumpără jucăriile preferate şi sunt reinvestiţi în oameni şi idei în care cred.”