Drumul antreprenorial începe greu, dar lecțiile timpurii rămân esențiale. Dragoș Petrescu: Ai nevoie, ca antreprenor, să fii susținut, să ceri ajutorul

Mulți antreprenori eșuează în primul an din cauza lipsei de experiență, a resurselor reduse sau a sprijinului limitat. Totuși, în spatele fiecărui început dificil există povești valoroase despre curaj, învățare și oameni care aleg să meargă mai departe. Dragoș Petrescu, fondatorul lanțului de restaurante City Grill, vorbește deschis pentru Revista CARIERE și cititorii săi despre provocările începuturilor, momentele de cumpănă și lecțiile care nu apar în cărți, dar care fac diferența în lumea reală a afacerilor.
Transformările complicate ale unei afaceri aflate la început
Unul dintre cele mai grele momente pentru Dragoș Petrescu a fost chiar perioada de tranziție, când o idee timidă încerca să devină o afacere stabilă. „Cred că cele mai dificile momente au fost cele de transformare ale micii afaceri de abia începute. Ziare, tarabe, chioșcuri RATB, standuri în Prisma etc. Am trecut peste ele, păstrând oamenii lângă mine și utilizând doar resurse proprii.”, spune el.
Acest proces nu doar că a testat limitele echipei, ci a pus la încercare viziunea liderului. Lupta pentru fiecare pas înainte s-a purtat cu mijloace limitate, dar cu un angajament ferm față de misiunea inițială. Dragoș Petrescu a contat pe o echipă loială și a evitat compromisurile majore. A reușit astfel să-și păstreze direcția chiar și în momentele cele mai instabile.
Motivația nu vine întotdeauna din succes, ci din speranță
Înainte să conducă una dintre cele mai cunoscute rețele de restaurante din România, Dragoș a început ca ospătar. A lucrat gratuit un an întreg într-un program de franciză la McDonald’s. „Mă motiva ce învățam și speranța că voi deschide primul meu restaurant adevărat. A fost ca o investiție în viitor.”, explică el.
Această etapă l-a ajutat să înțeleagă în profunzime ce înseamnă un business bine organizat. În plus, și-a cultivat răbdarea și a înțeles că succesul nu vine peste noapte. Doar perseverența și învățarea constantă pot alimenta un vis care pare imposibil la început.
Curajul calculat poate compensa lipsa de experiență
Lipsa de resurse și de cunoștințe a devenit o barieră vizibilă, dar nu imposibil de depășit. „M-am aruncat de multe ori cu capul înainte fără să știu ce mă așteaptă. Dar am fost atent să nu depășesc liniile roșii legate de caracter și să fiu mai degrabă nevăzut până reușeam,” mărturisește Dragoș Petrescu.
Modestia și curiozitatea l-au ghidat în procesul de învățare. A preferat să asculte mai mult, să observe și să înțeleagă înainte să își impună ideile. Acest comportament i-a oferit timpul necesar pentru acumularea cunoștințelor critice care, în cele din urmă, i-au permis să ia decizii solide.
Susținerea vine din cercul apropiat
În lipsa unor structuri de sprijin formalizate, Dragoș a apelat la rude și prieteni. „Am apelat la rude, prieteni, mereu pentru a învăța, pentru a obține o întâlnire. Ai nevoie, ca antreprenor, să fii susținut, să ceri ajutorul,” afirmă el.
Astăzi, există organizații precum Romanian Business Leaders, care oferă antreprenorilor sprijin și acces la resurse. Însă, în anii de început, „Friends and Family” a reprezentat singura ancoră.
Eșecul nu înseamnă finalul drumului
Mulți tineri antreprenori se descurajează la primul obstacol major. Însă, pentru Dragoș Petrescu, eșecul nu are o conotație negativă. „Să-l accepte, să-l înțeleagă, să-l privească ca pe o greșeală a lui (nu să dea vina pe altcineva) și să învețe. Nu există lecții mai bune în business decât cele ieșite din eșec.”
Acceptarea greșelilor și extragerea lecțiilor valoroase din acestea formează o cultură de creștere reală. În loc să fugă de eșec, antreprenorii ar trebui să-l abordeze cu sinceritate și determinare.
O cultură antreprenorială solidă începe cu sinceritate și reziliență
Experiența lui Dragoș Petrescu oferă un set clar de repere pentru cei aflați la început: încrederea în propria echipă, capacitatea de învățare din greșeli și puterea de cerere de ajutor. Obstacolele nu pot fi evitate, dar pot fi înțelese și gestionate cu responsabilitate. Aceasta face diferența între o idee care eșuează și una care, în timp, se transformă într-un brand respectat.
Ne puteți urmări și pe Canalul WhatsApp – Revista CARIERE
Foto: Facebook Dragoș Petrescu
CITEȘTE ȘI: Cum rămâi om într-un ecosistem care vrea performanță, nu emoție?