Eşecul în afaceri
Mulţi dintre ei dau vina pe recesiune pentru prăbuşirea afacerii lor, însă există o serie de antreprenori care rezistă ani de zile pe piaţă doar cu „banii de buzunar“ fără să aibă vreun profit. Totuşi, dacă aruncăm o privire asupra cauzelor declinului unui business propriu vedem că acestea sunt percepute diferit de antreprenori, atât la nivel de context, cât şi personal.
Dacă vorbim la nivel contextual, majoritatea antreprenorilor, potrivit unui studiu privind identificarea competenţelor antreprenoriale şi a factorilor de succes şi eşec în afaceri realizat de Daedalus Millward Brown şi Business School of Management România, menţionează drept principală cauză conjuctura actuală a pieţei descrisă în termeni de „a venit criza“, „a căzut piaţa“ ceea ce a dus la scăderea cererii şi interesului pentru produse şi servicii.
Neseriozitatea colaboratorilor sau potenţialilor parteneri de afaceri reprezintă o altă cauză a declinului unei afaceri. Antreprenorii care au răspuns în studiu povestesc că „primeau cereri, dădeau detalii, dar apoi nu se mai concretizau, nu ne mai contactau“, în plus, nici asocierea în afaceri cu rude şi prieteni nu este prea indicată căci „prietenia se strică şi nici afacerea nu merge“.
La nivel personal, eşecul unei afaceri este dat de cele mai multe ori de deficienţele în organizarea şi planificarea afacerii, adică lipsa unei strategii de business bine definită şi gestionarea deficitară a capitalului material şi uman.
Neconsiderarea şi neplanificarea acţiunilor de promovare a afacerii („am crezut că site-ul va merge de la sine “), relaţii deficitare cu angajaţii („unii au venit, au învăţat şi au plecat, cu alţii m-am chinuit şi nu am reuşit“), planificarea incorectă a bugetului („singurul regret pe care îl am e că am cheltuit peste măsură“, „ştiam cam ce cheltuieli o să am cu societatea comercială, însă au apărut şi unele de care nici nu bănuiam“), neconsiderarea unei marje financiare de siguranţă („dacă ai şti bine de la început ce ţi se poate întâmpla, ţi-ai asuma un risc controlat“), informare limitată şi cunoaştere insuficientă a domeniului în care aveau afacerea sunt alte câteva motive prezentate în raport.
Toate aceste cauze au dus la fixarea unor obiective nerealiste provenite din necunoaşterea suficientă a pieţei şi din lipsă de experienţă, dar şi de incapacitatea de a evalua obiectiv situaţiile: „Nu am fost pregătit. Am văzut doar partea bună şi am fost luat prin surprindere“, s-au confesat antreprenorii.
Eşec de scurtă durată
Sunt antreprenori care au suferit un mic eşec în afaceri, însă au reuşit să se poziţioneze într-un loc confortabil pe piaţă. Andreea Vara-Oros este Home&Gardening expert al Go Clean şi oferă servicii de curăţenie. A ales antreprenoriatul pentru că ştia şi simţea că trebuie să facă ceva important, ceva care să conteze şi voia să realizeze acest „ceva“ pe cont propriu, urmându-şi principiile şi instinctele. A început cu avânt o mică cercetare de piaţă vizând potenţialii clienţi şi furnizori, câteva contracte, însă, după un start glorios, a urmat o perioadă sumbră. „Nu am reuşit să păstrez clienţii mari, ignorând concurenţa aflată în plină dezvoltare, fapt ce a condus la pierderea unui număr considerabil de angajaţi, care au perceput retragerea clienţilor ca o lipsă a încrederii în succesul afacerii şi al dezvoltării ei.“
A fost o perioadă grea pentru ea, venise şi criza, însă Andreea mărturiseşte că nu a conceput abandonul ca o posibilă opţiune. A căutat soluţii şi a realizat că există şi alte arii conexe, în afara serviciilor de curăţenie-standard.
Pe lângă criză, au existat şi alţi factori care au dus la eşec. În primul rând, problema resurselor umane. În acest domeniu este foarte dificil să găseşti personal calificat, de încredere, care să rămână fidel unui singur angajator. „Am avut angajaţi care au ales să plece la primele semne de dificultate ale afacerii, fiind inflexibili la orice tip de modificare a activităţii desfăşurate“, povesteşte ea. Focusarea asupra unei singure ramuri de activitate, curăţenia propriu-zisă, a fost o altă cauză. „Am omis şi am refuzat să văd alte oportunităţi existente care ar fi putut să ferească afacerea de acest eşec temporar, cum ar fi detailing-ul auto sau alpinismul utilitar, segmente pe care le dezvolt în prezent.“
În urma experienţei, Andreea a reţinut că „fără să te faci cunoscut, fără un brand-awareness în domeniu, nu poţi să reuşeşti. Clienţii potenţiali trebuie să ştie că exişti, clienţii existenţi trebuie să fie dispuşi să ofere recomandări, iar networking-ul trebuie să funcţioneze la capacitate maximă.“
Inginerul Cornel Duşan şi-a început afacerea în 1991, cu o întreprindere mică, iar apoi a transformat-o în SRL. A avut în fiecare an profit. „Nu am avut niciun eşec astfel încât firma să se oprească, însă în 2009 am trecut printr-o perioadă critică, culminată cu scăderea drastică a vânzărilor“, îşi aminteşte el. Totuşi, chiar şi atunci s-a înregistrat un mic profit.
Compania se ocupă în principal cu ingineria sistemelor de automatizare pentru aplicaţii industriale. În prezent, după aproape doi ani de la acea perioadă, „afacerea se prezintă bine“.
Un minus în afacere l-a reprezentat şi lipsa cunoştinţelor în marketing şi promovarea serviciilor companiei. Partea plină a paharului este că odată cu criza a dispărut şi o parte a concurenţei.
„Din perioada respectivă am învăţat să constitui rezerve proprii mai mari şi să controlez mai îndeaproape starea curentă a firmei, lucru pe care acum îl fac cu un sistem informatic relativ simplu, dar foarte util“, mai spune Cornel Duşan, Process Control&Energy Management în cadrul RoboMatic.
„Clienţii potenţiali trebuie să ştie că exişti, clienţii existenţi trebuie să fie dispuşi să ofere recomandări, iar networking-ul trebuie să funcţioneze la capacitate maximă.“
Top 10 sfaturi pe care antreprenorii NU ar trebui să le ia în considerare:
1. Focusarea asupra unei singure arii de business;
2. Abordarea unui segment de piaţă neidentificat sau oferirea de produse/servicii care nu satisfac o nevoie reală existentă în piaţă;
3. Ignorarea activităţii firmelor concurente;
4. Asumarea tuturor sarcinilor şi atribuţiilor în cadrul companiei;
5. Lipsa încrederii în afacerea şi ideile tale. Dacă nu eşti convins de reuşita planului tău de afaceri, cu siguranţă nu vei putea convinge pe nimeni că merită să devină o parte din el şi povestea business-ului respectiv nu va avea un final fericit;
6. Abordarea pe termen scurt a afacerii, lipsa de viziune şi de anvergură;
7. Încrederea prea mare în instituţiile de credit, parteneri, autorităţi;
8. Lipsa unui nucleu de oameni valoroşi şi stabili în firmă;
9. Lipsa trasării obiectivelor şi a căii de acţiune pentru atingerea lor, dar şi lipsa întreţinerii şi reînnoirii procesului de operare a firmei;
10. Frica de riscuri.