Managerul care își învață angajații să devină antreprenori
Lorand Soares Szasz a luptat singur pentru a ajunge antreprenor. În afară de soția lui, nimeni nu i-a stat alături. Deși în pragul falimentului, s-a încăpățânat să dovedească că se poate. Și a reușit. Acum, și-a format o echipă de tineri entuziaști și are un plan măreț pentru ei. Fiecare om din echipa lui poate ajunge să își deschidă propria afacere cu susținerea lui Lorand sau să coordoneze proiecte mari în firmele lui.
Business coach pentru echipa lui și alți zeci de mii
Lorand susține seminare gratuite de antreprenoriat în întreaga țară. Peste 81.000 oameni au participat la cursurile lui. Visează să schimbe fața antreprenoriatului românesc și a făcut diferența în sute de afaceri, dar știe că aceleași principii trebuie să le aplice în primul rând în echipa lui. Investește în angajați din momentul în care intră în firmă. Îi trimite la cursuri și la specializări și le cere să economisească. Îi învață performanța și excelența pentru ca, în timp, ei să ajungă să conducă propriile echipe către această viziune. Spune că asta este noțiunea lui de ,,pay it forward” în afaceri. Nu se teme că va pierde oameni buni care se vor lansa pe cont propriu. Știe că angajații ideali se formează.
Preferă, în schimb, să construiască noua generație de antreprenori care vor face lucrurile cu mai mult discernământ. A mai învățat că este grav să investești într-un om și să plece, dar este și mai grav să nu investești și să-ți rămână.
Puterea educației de calitate
Moto-ul lui Lorand este ,,Love to educate!”. Asta face zilnic. Se educă pe el, echipa și alte câteva zeci de mii de antreprenori. E conștient că o echipă fantastică va pune bazele unor afaceri fantastice.
Recunoaște că a văzut sute de businessuri românești profitabile, însă conduse de manageri care nu au înțeles puterea educației. Vede dincolo de cifrele care arată bine pe hârtie și refuză să fie entuziasmat de rezultatele mediocre. A simțit pe pielea lui că o afacere prosperă numai cu oameni care cresc continuu.
Cele mai bune exemple sunt firmele lui. A dezvoltat un sistem foarte bine pus la punct pentru dezvoltarea angajaților și nu îl ține secret. Spune că e chiar fericit dacă alte companii îi urmează exemplul. Asta înseamnă dinamică în afaceri. Așa se explică și de ce își dublează an după an cifra de afaceri.
Creșterea cu pași mărunți, dar siguri
Sistemul pe care îl promovează Lorand are șase niveluri și orice angajat face cunoștință cu el în primele zile de muncă. Primul nivel este cunoașterea viziunii firmei. Adică primul lucru pe care îl face un om când intră într-una din firmele lui este să citească cartea De la grădinar la business coach. Așa face cunoștință cu filozofia lui personală și a mediului de muncă și poate lua startul stabil și sigur în carieră. Iar regula se menține pe parcursul tuturor celor șase niveluri. Pe măsură ce avansează în carieră, vor ajunge să citească tot mai mult, ajungând la 50 cărți citite pe an. Și pe măsură ce dobândesc tot mai multe cunoștințe și devin mai buni, cresc beneficiile. Pe lângă mărirea salariului, accesul la traininguri naționale și internaționale, sunt antrenați să devină antreprenori.
Lorand vede în cele șase niveluri de carieră o școală de excelență și de antreprenoriat. Clară, simplă și practică. Angajatului i se dă tot mai multă responsabilitate, fără a-l copleși. Învățarea se face cu pași mărunți, siguri, ce asigură o carieră sau o afacere stabilă.
Angajații fericiți sunt creativi
În tradiția companiilor, corporațiile sunt cele ce oferă cele mai multe beneficii. Marele minus este însă, munca repetitivă, anostă. Și oricât de multe beneficii materiale ai da unui angajat, dacă nu e mulțumit cu ceea ce face, nu va da randament pe termen lung. Așa că până și contabilele din firmele lui Lorand pot ajunge să iasă din rapoartele pline de cifre și să coordoneze evenimente de amploare organizate de firmă. Nu își limitează oamenii să se dezvolte pe un singur domeniu, ci îi încurajează să lucreze creativ. Adică să știe câte puțin din fiecare domeniu, să își testeze capacitățile și să își depășească limitele. Angajații fericiți sunt creativi, spune el. Dacă un angajat își descoperă vocația în alt departament, conducerea firmei îl încurajează să facă schimbarea. Pentru fericirea lui și randamentul firmei.
De la angajat la antreprenor
Lorand a ajuns business coach, deși a intrat în câmpul muncii ca grădinar în Portugalia. Între timp a schimbat 10 funcții. Așa că își încurajează angajații să evolueze. Dacă el a pornit de la grădinar și a reușit, promite fiecărui om din echipa lui o carieră frumoasă. Așa și-a crescut și asistenta, în numai trei ani, la postul de director executiv. Știe că fiecare tânăr visează la independență și îi încurajează să facă asta.
Nivelul șase de carieră se numește ,,Hey Șefu’!”. Este punctul în care angajatul a ajuns să gândească ca un adevărat antreprenor. Lorand îi oferă două variante: să fie intraprenor, adică să conducă una dintre firme sau un anumit proiect ca și cum ar fi al său sau îl îndrumă să își deschidă propria afacere.
Cum? Depinde de ce are nevoie proaspătul antreprenor. Dacă are nevoie de investiție, Lorand devine partenerul său în afacere, dacă are nevoie de branding sau de consiliere în marketing fostul său manager se ofere să îl ajute. Cei care ajung la nivelul șase al carierei, dar nu își doresc să își deschidă propriile afaceri sunt liderii din afacerile lui Lorand, cei cărora le lasă frâiele și în care are încredere deplină. Ei sunt intraprenorii. Coordonează firme și proiecte ca niște adevărați antreprenori. Pun în practică toate cunoștințele pe care le-au acumulat până în acest punct. În funcție de rezultatele pe care le obțin, pot primi procent din acțiunile firmei, lucru care s-a și întâmplat.Ei coordonează proiecte mărețe și pot ajunge să primească până la 50% din profitul proiectelor pe care le conduc.
Antrenați să economisească pentru a ajunge să investească
Echipa lui economisește. Și nu pentru că s-ar teme de o apocalipsă subită. Șeful le cere asta. Pentru fiecare sumă economisită, firma le oferă dobândă 30%. Îi învață să economisească și, când sunt suficient de ,,copți”, le arată cum să investească. Lorand îi ajută să aleagă o afacere și să devină investitori. După ce obțin profit pe urma investiției îi orientează spre investiții în imobiliare și acțiuni. Totul e foarte logic, structurat și de toată frumusețea.
E o poveste diferită de cele ce țin paginile ziarelor. Este povestea unor tineri care au șansa de a apuca pe alt drum decât al melegurilor străine, care vor să facă din prosperitate o normalitate.