Mizează pe o reţetă câştigătoare
În condiţiile în care majoritatea studiilor arată o creştere vertiginoasă a achiziţionării de astfel de gadgeturi în următorii ani, dezvoltarea de soluţii care să răspundă nevoilor mai sus menţionate reprezintă o oportunitate care nu ar trebui ratată.
Piaţa aplicaţiilor pentru dispozitive mobile va creşte cu 62% în acest an la nivel mondial, urmând să atingă 25 de miliarde de dolari, potrivit estimărilor companiei de cercetare Gartner.
În aceste condiţii, dezvoltarea de aplicaţii pentru platformele mobile este cu siguranţă o oportunitate de afaceri la nivel mondial, datorită creşterii masive a terminalelor vândute. 2011 a fost un an important de creştere pentru mobile, 2012 ne-a confirmat trendul prin apariţia primelor companii exclusive de mobile apps care au fost evaluate la peste un miliard de dolari (Evernote şi Instagram, achiziţionat ulterior de Facebook), iar 2013 pare a fi anul tabletelor. „Orice oportunitate vine însă şi cu provocări, pentru că pragul de intrare într-o astfel de piaţă este uneori extrem de mic”, afirmă Bogdan Iordache, antreprenor, cofondator Tech Angels şi How to Web.
Piaţa de aplicaţii din România, la început de drum
La începutul lunii aprilie, în Appstore erau peste 400 de aplicaţii româneşti şi un număr aproape similar de aplicaţii îl găsim şi pe piaţa dedicată platformelor Android. Numărul acestora creşte de la zi la zi şi se estimează că până la sfârşitul anului vor fi de cinci ori mai multe decât în prezent, conform unei analize despre aplicaţiile mobile realizate de Syscom Digital. Conform studiului, în România sunt descărcate în medie 4-5 aplicaţii pe un device mobil, iar cele mai folosite aplicaţii mobile în România sunt reţelele sociale, urmate de aplicaţiile utilitare şi de informare şi cele pentru jocuri şi divertisment.
„În privinţa aplicaţiilor, România este la început de drum, atât în ceea ce priveşte consumul de aplicaţii, cât şi în ceea ce priveşte dezvoltarea de aplicaţii pentru end-useri şi marketeri. Aplicaţiile mobile dezvoltate pentru piaţa românească generează vânzări absolut marginale, peste 90% dintre utilizatori preferând să descarce doar aplicaţii gratuite”, afirmă Maia Novolan, director general Syscom Digital.
Aşa că, atunci când vă decideţi să dezvoltaţi o aplicaţie, ar fi bine să o faceţi având ca obiectiv piaţa internaţională. „Mai ales că extinderea unei aplicaţii mobile poate fi făcută uşor din punct de vedere tehnic pentru piaţa internaţională”, afirmă Bogdan Iordache care apreciază însă că „asta nu înseamnă neapărat că şi încasările asociate aplicaţiei vor creşte la fel de uşor”. Iar motivele pot depinde de mai multe lucruri. „De exemplu, de felul în care scalează serviciul oferit prin intermediul aplicaţiei mobile (precum sistemele de comandă ale taxiului prin intermediul aplicaţiei mobile), alteori, de drepturi de autor (exemplul serviciului de streaming online Zonga) sau de comportamentul diferit al consumatorilor din alte pieţe geografice”, completează Bogdan Iordache.
Costul de dezvoltare a unei aplicaţii mobile depinde direct de numărul de funcţionalităţi incluse. „De obicei o primă versiune nu este extrem de costisitoare, însă modificările succesive ale aplicaţiei pentru a creşte numărul de utilizatori se pot întinde pe luni, uneori ani”, opinează Bogdan Iordache.
Iar dacă nu sunteţi convinşi încă de faptul că dezvoltarea de aplicaţii pentru dispozitivele mobile poate reprezenta o oportunitate de business, cum ar fi ca produsul vostru să fie următorul WhatsApp Messenger, care în momentul de faţă este vizat spre a fi achiziţionat de Google, valoarea posibilei tranzacţii fiind estimată la nu mai puţin de un miliard de dolari?
Articol preluat din Revista Cariere de mai. Pentru detalii legate de abonare, click aici