Omul care a creat pantofi pentru toate brandurile mari din România
Linie și culoare! este o carte despre care nu am auzit niciodată și totuși ea a influențat întrega viață a unui om! Avea doar 11 ani când a primit-o în dar de la niște prieteni de familie! În jurul acestui moment avea să se creioneze întreaga sa viaţă. A urmat momentul în care un profesor a venit în clasa în care învăța să „recruteze” talente pentru școala de pictură. După o lucrare la liberă alegere, a fost singurul selectat să participe alături de alți colegi din școală la cursurile de pictură. Cel despre care vă vorbesc, spunându-mi cu o modestie ieșită din comun pentru un om cu o carieră ca a lui că unii au talentați la muzică, alții la matematică, s-a întâmplat să aibă o înclinație pentru desen. Însă, nimic nu-i întâmplător.
De la pictură la mașini și baschet
Este și mai interesant locul în care a ajuns astăzi, mai ales că timp de trei ani, cât a durat Liceul Industrial de Mecanică Auto, nu a mai realizat nicio pictură și a stat departe de tot ce a însemnat artă. Ca mai toți tinerii de vârsta lui, adolescentul de atunci a ales să practice sport, dorindu-și să se dezvolte fizic, mai mult decât spiritual. A revenit însă pe drumul său la finele liceului, când și-a creat o pereche de pantaloni bărbătești, un trend la acea vreme în Republica Moldova, țara în care s-a născut și a crescut și pe care a părăsit-o apoi în favoarea României, pentru a da admitere la Universitatea Politehnică Gheorge Asachi din Iași, Facultatea de Inginerie, specializarea încălțăminte și design. A cântărit foarte mult și aprecierea primită de la sora tatălui său, care i-a spus că e o pereche de pantaloni foarte reușită, că se vede că are talent și ar trebui să devină modelier (pe atunci nu exista denumirea de designer vestimentar). Dar cum nu toate lucrurile în viață merg ca unse, din cauza faptului că s-a desființat secția de design vestimentar, tânărul s-a văzut în ipostaza în care tot ce își propusese nu mai avea niciun sens. Însă, văzând că există o ramură de design de încălțăminte, a decis să încerce. Domeniul l-a cucerit definitiv și l-a dus pe un drum pe care-l găsim și astăzi.
Primul milion de lei
Am încercat să vi-l descriu puțin pe Eugeniu Garconitza, cel care a creat pantofi în ultimii zece ani pentru toate brandurile mari din România și care anul trecut a făcut pasul firesc în cariera lui trecând spre antreprenoriat. „De ce să nu am propiul brand”, s-a întrebat retoric Eugeniu, după ce soția lui a fost cea care a venit cu ideea antreprenoriatului și cumva l-a și împins să facă acest pas, el fiind un tip mai atent la ceea ce se întâmplă în jurul lui, iar criza economică ce a cuprins toate sectoarele îl făcuse să se întrebe dacă nu cumva e un moment nepotrivit pentru acest pas. Dar a mers pe mâna soției, care crede în principiul că, dacă ești foarte bun în ceea ce faci, e imposibil să dai greș. Așa s-a născut Garkony Studio! A pornit la drum cu trei angajați, și astăzi numără 17. La sfârșitul lui 2012, cifra de afaceri a companiei a fost de 200.000 de lei, iar pentru acest an Eugeniu estimează că va obține primul milion de lei. Are în plan pentru noul an și deschiderea unui magazin propriu (acum fiind doar producător) în toamna lui 2014, însă are nevoie de o fabrică, utilaje mai performante și de mai mulți angajați, iar profesioniștii în domeniu nu sunt foarte mulți.
Poveste de succes: talent nativ și un întreg proces de cunoaștere
E o poveste de succes, dar până aici a fost un drum lung și anevoios, un drum ce a necesitat o învățare continuă, perfecționare și răbdare.
Pe lângă talentul nativ al artistului născut în orașul Bălți (din Republica Moldova), la baza creativității sale se află și un întreg proces de cunoaștere, înțelegere și descoperire a noilor tendințe din domeniul încălțămintei. Și acum Eugeniu Garconitza este nelipsit la târgurile de specialitate din Italia, lucru extrem de important în creația de încălțăminte.
Începând cu anul 1999, a lucrat ca designer de încălțăminte pentru diverse firme, de renume, românești. Debutul l-a făcut în cadrul firmei Comart, o firmă existentă pe piața din România de peste jumătate de secol. A stat aici doar șase luni, dar suficient cât să învețe cum se face proiectarea unui model. Stătea la birou câte 14 ore, pentru că își dorea să „fure meserie” de la cei mai experimentați și să se dezvolte. „La Comart am învățat să fac «anatomia» unui pantof, pornind de la concept la schiţe, culori, materiale, calapod şi toc”, povestește Eugeniu ce a însemnat pentru el prima experiență ca angajat, în timp ce îmi arată cu mândrie cartea de muncă și evoluția salariului odată cu trecerea anilor.
Experiența Musette
Participarea la un curs organizat de un expert în design de încălțăminte peste hotare i-a adus un nou job. „Eu îmi doream să plec să lucrez în afară și l-am tot rugat pe tipul care mi-a ținut cursul să mă ajute în acest sens. Nu a putut, dar m-a recomandat Odettei Măceșeanu, cea care deținea firma Modetti”. Companie în care a stat mai bine de patru ani și unde a avut posibilitatea să-și perfecționeze cunoștințele tehnice. Este, practic, locul unde a creat pantoful „de la cap la coadă”. Însă la un moment dat a simțit că s-a plafonat și că nu mai avea ce să învețe, deci nici cum să se dezvolte. Următorul job i-a adus și o ascensiune rapidă în carieră, fiind angajat ca inginer- designer la firma Musette. La Musette, unde a fost și modelier, și inginer, a stat doar doi ani, perioadă în care a început să participe la tot felul de concursuri internaționale. Când a părăsit compania, nu a avut nicio plasă de siguranță și mențiunea în CV a experienței Musette nu l-ar fi ajutat prea mult, pentru că atunci compania condusă de familia Bâtlan era prezentă doar pe piața locală și nu reprezenta un mare brand. Era dezorientat, dar a reușit să treacă peste acel moment. Cum? A luat Pagini Aurii și a scos o listă cu 200 de producători. A bătut din ușă în ușă la fiecare dintre cei 200 de producători, le-a prezentat portofoliul său și a ajuns să colaboreze cu mai bine de 40 de nume mari, precum Veronesse şi Guban.
Iar anul trecut, Eugeniu şi-a creat propriul brand: Garkony Studio, un atelier de producţie, unde se croiesc, se cos şi se trag pe calapod pantofi exclusivi din piele creați de el. Totul se face manual. Pe ușa atelierului ies lunar 1.000 de perechi de pantofi.
Pantofii se găsesc în 40 de magazine
A ales ca în fiecare oraş mai mic să aibă un singur partener, iar în oraşele mai mari să vândă produsele într-un singur magazin din fiecare mall. „În Băneasa Shopping City ne comercializăm produsele în magazinul Fiorangelo. În Iaşi suntem prezenţi în Iulius Mall în magazinul Happy Shoes, în Ploieşti suntem în Rebelle, iar la Braşov, în Ioana Shoes“. Astăzi creațiile lui Eugeniu se vând în circa 40 de magazine, patru în Capitală, două online și restul în provincie.
A început prin a face pantofi la comandă, prima colaborare a avut-o cu designerul Rita Mureşan, pentru care a creat 40 de perechi de pantofi şi care au fost purtaţi la prezentarea creatoarei. Apoi au început să vină și alți designeri către el.
„Am început în martie 2012 cu ideea de pantofi la comandă, însă veneau oameni la noi cu o poză şi ne cereau să facem un model identic. Ei voiau la comandă, dar ieftin. În Italia un model la comandă costă minimum 300 de euro. Așa că am decis să schimbăm politica. Așa am început să lucrăm cu magazinele mari”, conchide Eugeniu.
După ce l-am cunoscut pe Eugeniu, am rămas în minte cu un gând al lui Arthur Buchwald, celebrul umorist american: „Privesc viața precum un pasager important de pe Titanic: s-ar putea să nu ajung la destinație, dar măcar merg la clasa întâi”.
Articol preluat din Revista Cariere de decembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici