Produsele organice – o nisa autentica
Numele
Povestea spune ca termenul "pukka" vine din limba hindi si se traduce prin "de cea mai buna calitate", "autentic". Acesta a fost introdus in engleza contemporana atat de imigrantii indieni veniti in Anglia de-a lungul timpului, cat si de bucatarul Jamie Oliver care, dupa ce-si termina "minunatiile", spune "pukka".
"Noi am vrut o denumire care sa spuna exact ceea ce semnifica cuvantul. Adica mancarea este de cea mai buna calitate, autentica, nealterata de E-uri si alte tratamente", spune Bogdana Ghinescu, una dintre proprietarele magazinului.
Ideea
Totul a inceput din pasiune pentru mancarea sanatoasa, care a trecut dincolo de hobby in momentul in care au aparut copiii. Cele doua mamici intreprinzatoare povestesc ca, din acel moment, se schimba anumite lucruri: incepi sa fii mai atent la etichetele produselor si te sperie toate cuvintele care "suna chimic". Iar, lucrurile se complica si mai tare in momentul in care cei mici devin mofturosi.
Bogdana s-a intalnit cu trendul produselor organice in Anglia, unde a si lucrat timp de patru ani intr-o multinationala. La inceput, a fost destul de sceptica, i se parea ca e vorba doar de marketing, de moda, de fite, mai ales ca mancarea organica era mai scumpa. Cu timpul, si-a dat seama ca nu e vorba de moda, ci de un stil de viata sanatos.
In Anglia acest trend s-a dezvoltat rapid. Englezii chiar, sunt mari consumatori de produse organice, arata o statistica ce releva faptul ca in fiecare gospodarie exista macar un produs organic. Astfel, cererea a crescut, iar preturile au inceput sa scada. Acest lucru a determinat mai multi producatori sa treaca de la conventional la organic.
Povestea continua cu momentul in care Bogdana a revenit din Anglia si i-a propus prietenei ei vechi, Ileana, sa faca altceva. Dupa multi ani de munca in corporatie isi dorea sa aiba o afacere proprie si un program flexibil, astfel incat sa petreaca mai mult timp cu fetita.
Mai intai s-au gandit la deschiderea unei ferme sau a unui restaurant, insa cea mai buna idee, care s-a si concretizat, a fost deschiderea unui magazin cu produse organice. Inainte de a deschide magazinul, cele doua asociate marturisesc ca vanau produsele respective in supermarketuri.
Investitia
80.000 de euro este suma de lansare a afacerii. Cu acesti bani, au inchiriat si modernizat spatiul, au cumparat mobilier si au achizitionat marfa.
"Am preferat sa alegem diversitatea produselor pentru atragerea oamenilor si sa aratam ca, de fapt, mancarea organica nu este o mancare de regim, fara gust, fara miros pentru oameni bolnavi. Ci din contra, este o mancare foarte apetisanta, cu un gust adevarat, autentic pe care multi l-au uitat", a tinut sa sublinieze Bogdana Ghinescu.
In magazin se pot gasi mai multe categorii de produse. De la ceaiuri, produse de panificatie, lactate, fructe si legume, pana la sosuri, mezeluri, bauturi si chiar cosmetice.
Promovarea
Surprinzator, Pukka Food a avut noroc in promovarea magazinului datorita inclinatiei oamenilor catre o viata mai sanatoasa. Vestea a mers din om in om. In plus, si mass-media au devenit foarte interesate de conceptul "mancare organica". Pe langa sustinerea de care se bucura in presa, cele doua asociate opteaza si pentru promovarea prin flyere, dar si online. Newsletterele sunt cele care anunta produsele noi si tot felul de informatii care au pe langa mesajul de promovare, si o parte educativa.
Somnul
"Din momentul in care ne-am hotarat sa lansam afacerea si pana am deschis magazinul, somnul s-a restrans… de la 8 la 7 ore, apoi la 4 ore… Am muncit fara sa simtim oboseala", spune una dintre asociate. Pe de alta parte, cele doua antreprenoare spun ca nicicand nu s-au bucurat de atata energie pentru un singur lucru.
Bogdana Ghinescu si Ileana Muntean recunosc ca partea cea mai urata a afacerii e tocmai mediul neprietenos de business. Exista prea multa birocratie. De exemplu, spun ele, pentru a pune un borcan pe raft iti trebuie o gramada de hartii. Pentru fiecare intrare de marfa se consuma, practic, sase pagini de hartie.
Clientii
In primele luni de la lansare – aprilie si mai – a fost un mare entuziasm in zona pentru ca oamenii din jur nu stiau ce se intampla. Era un magazin nou in cartier, o vitrina frumoasa…
Istoria spune ca pe locul magazinului se afla o mercerie, care a functionat timp de 40 de ani, iar inainte de mercerie a fost o farmacie. Revenind la numarul clientilor, intr-o zi normala trec pragul in jur de 70-80 de persoane.
Cat despre profilul consumatorului, asociatele il schiteaza ca fiind un cumparator avizat, cititor de reviste naturiste, de diete, posibil vegetarian, o persoana care doreste sa aiba o alimentatie sanatoasa. Are venituri medii sau mari. Mai sunt si exceptii, unii dintre clienti au venituri chiar modeste, de exemplu pensionarii. Ei se informeaza si cumpara produse de baza (unt, lapte, oua) ale caror preturi sunt cu o idee mai mari, cu 20-30%, decat cele conventionale. Practic, mancand sanatos, ei isi economisesc banii de medicamente.
O alta categorie de clienti sunt cei care cumpara produse pentru copii. Mai sunt persoane care au intoleranta la gluten, pentru care a fost creat un raft special cu produse fara gluten. De asemenea, sunt clienti care dincolo de ideea de a consuma produse sanatoase, au si o atitudine ecologica. Unii dintre ei vin cu bicicleta la magazin, altii vaneaza revista Green Report care nu sta mai mult de trei zile in raft. O alta atitudine eco pe care asociatele de la Pukka Food au surprins-o la inceput in randul clientilor a fost reticenta cu care priveau pungile de plastic. Acestia refuzau pungile, pana cand li s-a spus ca sunt realizate din material reciclabil.
Producatori romani
Sunt si cativa producatori romani ale caror produse organice stau asezate pe rafturile magazinului. Astfel, in magazin se pot gasi oua ecologice de la ferma Curtisoara, a firmei Cortina din Dragasani. Un alt produs romanesc este vestitul suc de mere de la Malancrav, din Sibiu, vestit mai mult peste hotare. Pe scurt, povestea spune ca printul Charles a cumparat in aceasta localitate o livada de 100 de hectare cu meri si o fabrica de sucuri naturale. Atat livada, cat si fabrica au fost achizitionate prin intermediul fundatiei "Mihai Eminescu", pe care printul o patroneaza din 1996. Se spune ca anual, 20.000 de sticle de suc de mere, imbuteliate la Malancrav, sunt produse pentru export si se comercializeaza in Marea Britanie.
Asociatele isi aleg producatorii si produsele la targul eco de la N"uremberg. Acolo au intalnit si producatorul de miere, Apicola Deva, cu care au legat o stransa relatie de colaborare.
Painea de la Naturalia, lactatele organice de la LaDorna si legumele de la o ferma din comuna Dor Marunt sunt alte produse organice care se gasesc in magazin.
Moda
Moda produselor apare in functie de tipurile de carti pe care clientii le citesc. Intr-o zi, actorul Florin Calinescu a intrat incantat in magazin si a cerut cereale quinoa (planta care face parte din familia cerealelor). Solicitarea a coincis si cu aparitia unor carti despre quinoa, in care se spunea ca aceste cereale au mai multe proteine decat carnea. In perioada urmatoare au urmat "valuri" de cereri de quinoa.
Indoieli
In luna decembrie, in magazin a plutit dezamagirea, mai ales ca nu a fost cum spun legendele din retail: in luna decembrie vinzi cat intr-un trimestru obisnuit. Au fost vanzari, dar sub asteptari. In perioada amintita, cheltuielile au fost mari.
"Am comandat marfa si am sperat sa se vanda, insa prognoza nu a coincis cu realitatea. Iar cand mai ramasesera putini bani in cont si multe plati de facut… a fost un moment in care am simtit ca nu mai avem oxigen". La astfel de perioade slabe se mai adauga si cate o lege sau ordonanta care ii afecteaza pe comercianti, plus birocratia care descurajeaza, la randul ei.
Criza
Comportamentul de cumparare al clientilor este schimbat "intr-un sens pozitiv", spune Bogdana Ghinescu, "pentru ca oamenii nu mai cheltuiesc banii atat de usor. Clientii se uita, intreaba, cumpara mai putin si testeaza". Luna ianuarie se poate caracteriza prin rezerva, scepticism si dorinta de a verifica lucrurile. Acest lucru e normal, spune una dintre asociatele magazinului, avand in vedere ca decizia de cumparare implica si riscuri.
Cu toate acestea, Ileana Muntean si Bogdana Ghinescu incearca, prin servicii prietenoase si produse de calitate, sa fidelizeze clientii. De exemplu, "daca vin produse noi, ii anuntam prin telefon". Mai mult, "daca avem produse care dintr-un motiv sau altul nu s-au vandut le oferim drept cadouri". Exista si alimente care se pot degusta.
Lucruri care dau oxigen
"Oamenii care-ti calca pragul si-ti spun privindu-te in ochi: <