Sergio Tache, Dossier: Avem ambiția de a fi recunoscuți ca o casă de parfum de mare calitate, la un preț accesibil

Sergio Tache, un antreprenor român din Statele Unite, a creat un business de la o idee simplă: să ofere parfumuri de lux la prețuri accesibile, online. Astăzi, parfumurile Dossier sunt vândute online în mai multe țări și se găsesc și fizic în magazinele Walmart din Statele Unite, precum și în primul magazin Dossier din New York.
Sergio Tache s‑a născut în România într‑o familie de muzicieni, iar la 5 ani s‑a mutat împreună cu părinții în străinătate. Absolvent de Management și Finanțe la Solvay Brussels School of Economics and Management din Belgia, și‑a început cariera în investment banking, a urmat cursurile unui MBA la Wharton în Statele Unite, iar ulterior a luat calea antreprenoriatului. În prezent, Sergio (Sergiu, dar și‑a spus Sergio pentru că belgienii nu îi puteau pronunța ușor numele) este fondator și CEO al Dossier, o casă de parfumuri inspirate din sfera parfumurilor de lux, dar care sunt vândute la prețuri foarte accesibile (sub 50 de dolari).

„M‑am născut în București, dar la 5 ani am plecat din țară. Am plecat acum foarte mult timp. Am locuit cu părinții în Venezuela, în Africa de Sud, în Noua Zeelandă și după aceea în Belgia, unde am trăit până la 30 de ani. Tata cânta la vioară, mama cânta la violoncel, iar de câțiva ani ei s‑au retras din activitate”, a spus Sergio Tache, CEO și fondator al Dossier.
Ulterior s‑a mutat în Statele Unite pentru a urma cursurile unui program de MBA la Wharton, una dintre cele mai bune școli de afaceri din lume și a lucrat câțiva ani ca bancher de investiții.
„După câțiva ani în investment banking am început prima mea companie, în domeniul extensiilor de păr, cu o investiție inițială destul de mică, de circa 20.000 de dolari. Am crescut afacerea destul de mult și după câțiva ani avea venituri anuale de circa 5 milioane de dolari, din vânzări online de extensii de păr. Mi‑am vândut afacerea, acesta a fost primul meu exit, primul mic succes care, deși a fost destul de modest, mi‑a dat curajul să încerc să fac și alte firme. După aceea am început o firmă de skincare, care n‑a mers nicăieri, se mai întâmplă. Și apoi am lansat Dossier, în 2019”.
Întrebat cum a făcut trecerea de la investment banking la extensii de păr, apoi cosmetice, apoi parfumuri, Sergio a răspuns: „Aceeași întrebare mi‑au pus‑o și părinții mei, care au fost destul de surprinși: Nu mai ești la bancă, vinzi păr online?. Dar, ca multe chestii în viață, a fost un mix de coincidență și oportunitate. Totul a început cu un prieten care avea o firmă de lenjerie online, se numea AdoreMe. Era un prieten foarte bun și mi‑a spus: «Uite, dacă vrei să nu mai stai în bancă și vrei să faci ceva antreprenorial, hai să încerci, eu te mentorez și construim compania asta împreună».”
„Am luat elementele care fac un parfum de lux bun și am eliminat ce este în plus”
La început a zis că nu e pentru el, însă ulterior s‑a gândit că poate oricând să se întoarcă în banking, mai ales că experiența și MBA‑ul l‑au ajutat foarte mult să se dezvolte profesional. Totuși, a ales să rămână în lumea antreprenoriatului și a comerțului electronic.
„Ideea din spatele Dossier este destul de simplă: nu ni se pare normal să plătim peste 150 de euro sau dolari la Sephora ca să mirosim bine. De ce? Am luat toate elementele care fac un parfum de lux bun – ingrediente de calitate, producția făcută în Franța, craftmanship etc., dar am eliminat tot ce este în plus: ambalaje scumpe, sticle sofisticate. Totul este despre parfum. Și parfumul miroase foarte bine.”
Dossier a început ca o casă de parfumuri online cu colecția „Impressions”, parfumuri inspirate de parfumuri de lux. Ulterior, a lansat și colecția „Originals”, creații proprii ale Dossier.
„La început am vândut numai online, doar în Statele Unite, iar după câțiva ani ne‑am extins și internațional. Acum suntem prezenți în Mexic, în Canada, în Europa și în Australia, online. Am lansat și în retailul fizic – suntem la Walmart acum, parfumurile noastre sunt vândute în toate magazinele Walmart. De altfel, am început cam acum 3 ani să vindem în Walmart și am devenit brandul cel mai vândut de parfumuri din Walmart.”
Recent, Dossier a fost inclus în lista WWD Beauty Inc’s 2025 Power Brands (listă realizată de Women’s Wear Daily, o publicație de referință și o platformă media pentru industriile globale de modă, retail și beauty), ca parte din noul val de megabranduri.
Parfumurile au la bază un concentrat produs în Grasse (Franța) Concentratul de parfum Dossier este produs în Grasse (Franța), capitala lumii parfumului.
Pompele, sticlele, etichetele, cutiile sunt achiziționate din mai multe țări, iar asamblarea se face atât în Franța, cât și în Statele Unite. După ce produsul final este gata, parfumurile ajung la depozitul Dossier, de unde se trimit comenzile către clienți.
„Am deschis anul acesta primul nostru magazin fizic, la New York. A avut destul de mult succes. A fost o coadă foarte mare la început, erau două ore de așteptare. Lumea a fost superentuziasmată. A fost primul nostru moment în «lumea fizică», – în afară de Walmart, evident –, unde avem control peste tot: putem face planograma noastră, putem arăta toate parfumurile noastre”.
Dacă Dossier a fost cunoscută la început în online cu precădere pentru colecția inițială, „Impressions”, în magazinul fizic a avut un succes mai mare colecția „Originals”, o noutate pentru echipa Dossier.
„Pentru un produs ca parfumul, prezența fizică rămâne foarte importantă. Un parfum miroase pe pielea mea într‑un fel și pe pielea altcuiva complet diferit, de aceea este importantă prezența fizică.”
Dossier a crescut accelerat în ultimii 5 ani, iar compania a fost inclusă și în clasamentul Inc. 5000, care măsoară companiile private cu cea mai rapidă creștere din Statele Unite. Anul acesta, Dossier deschide și un centru de servicii IT în România cu câteva zeci de angajați.
Întrebat care sunt lecțiile de leadership învățate până în prezent, fondatorul Dossier a spus că el crede că a avut mult noroc, dar nu consideră că norocul a fost întâmplător.
„Tot timpul am fost foarte curios să înțeleg ce fac oamenii, ce îi motivează. Să am conversații, să ascult. Din aceste conversații vezi oportunități. Pentru mine, asta a fost lecția cea mai importantă: curiozitatea și să asculți oamenii. Iar acest lucru mi‑a creat oportunități, pe care apoi le‑am sesizat, pentru că și asta contează”.
„Vreau să mă înconjor de persoane care să‑mi spună opinia lor”
Sergio Tache crede că fiecare lider are un stil diferit de leadership și că nu există unul mai bun decât altul.
„Regula mea cea mai importantă de «life & leadership» este următoarea: vreau să mă înconjor de persoane care să‑mi spună opinia lor. Sunt foarte colaborativ. Ascult mult și vreau să am păreri diverse, dar la final luăm o decizie împreună. Dacă suntem de acord – perfect. Dacă nu, cei care nu sunt de acord își prezintă argumentele și vedem cine are argumentele cele mai convingătoare. După ce luăm o decizie, toți trebuie să ne aliniem în spatele ei. Decizia finală o iau eu, că ăsta e rolul meu, dar ce se întâmplă la noi e că, odată luată decizia, mergem cu toții în aceeași direcție. Iar asta e cel mai important pentru mine.”
Dossier are în prezent peste 100 de angajați, iar Statele Unite este piața principală a companiei. În prezent, Dossier a început discuțiile cu un retailer din zona EMEA, în vederea unei posibilități de extindere.
„Este important pentru noi să fim recunoscuți ca o casă de parfum de mare calitate, la un preț foarte accesibil. Din păcate, parfumul rămâne un produs foarte scump și încercăm să schimbăm asta. Avem o colecție destul de mare, sunt convins că găsim ceva pentru fiecare, pentru că avem o plajă de arome extinsă.”
În prezent, acționarii principali ai Dossier sunt Sergio Tache și un partener din Franța, care conduce o afacere de familie acolo, iar pe lângă ei mai există acționari cu participații mai mici.
Ce a mai zis Sergio Tache despre:
Sfaturi pentru antreprenorii români care vor să se extindă în SUA
Eu zic tot timpul: dacă vrei să devii un antreprenor de succes, începe deja cu piața din România, ca primă etapă. Dacă produsul e bun și ai tracțiune, lumea vrea produsul – atunci vezi oportunități să te extinzi în piețe mai mari. Oportunități o să existe, dar fă pașii în ordine: întâi succes în România și apoi scalare în extern.
Promovarea în social media
Social media a fost și rămâne superimportantă pentru noi. Am început cu performance marketing clasic – pe Meta și pe Google – ca orice companie DTC (direct to consumer), dar de la început am pus mult accent pe influencer marketing. La început, pe YouTube, apoi, când a explodat, pe TikTok. Acum suntem și prezenți în TikTok Shop; devine o platformă foarte importantă pentru noi. Site‑ul rămâne cel mai mare canal, dar am dezvoltat și Amazon, care reprezintă o parte esențială a businessului, iar TikTok Shop devine aproape la fel de mare ca Amazon – și asta în mai puțin de un an.
E un ecosistem complex: ai influenceri care au affiliate links, ai TikTok Shop, poți face live shows – ecosistemul e complet în TikTok și ne‑a ajutat foarte mult să ne dezvoltăm.
Unde vede Dossier în următorii cinci ani
Sincer să spun: habar nu am. Tot timpul zic că am început să vindem parfumuri online, ceea ce e mai ușor. Colecția „Impressions” ne‑a permis să ne dezvoltăm. Dar n‑am făcut aproape nimic în lumea fizică până recent – eram doar online. Acum suntem în Walmart, dar suntem în discuții cu alți retaileri ca să ne dezvoltăm prezența offline, pentru că peste 70% din tranzacțiile de parfumuri se întâmplă încă offline.
Suntem prezenți la CES, discutăm cu retaileri ca să ne dezvoltăm, discutăm cu niște retaileri în Anglia. Deci asta e o parte importantă. A doua parte importantă e să dezvoltăm portofoliul de parfumuri, ca să devenim – cum zic în engleză – „a full‑on fragrance house”. Vreau ca atunci când oamenii se gândesc la parfum și la Dossier, să știe că avem 150+ parfumuri, de calitate mare, făcute în Franța, la un preț accesibil. Dacă vin la noi, vor găsi ceva care să le placă.
Foto: Dossier

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 300 | Septembrie 2025