Avem sau nu nevoie de competiție?
De cele mai multe ori, competiția însă nu produce efectul dorit – rezultate bune – ci produce rivalitate între angajați, lipsă de colaborare și cooperare și multe servicii de slabă calitate pentru clienți. De câte ori nu vi s-a întâmplat să vă sune 2 agenți de la aceeași companie de asigurări, în aceeași săptămână și care să vă vândă aceleași produse pe care le-ați refuzat la primul agent?
Dicționarul explicativ al limbii române definește competiția ca fiind o luptă între două sau mai multe persoane sau state, organizații, care urmăresc același avantaj sau același rezultat.
Lupta înseamnă de cele mai multe ori, că membrii aceleiași echipe se bat între ei pe aceeași clienți, ca să câștige un premiu sau un bonus la sfârșit de lună.
Am o altă perspectivă pentru managerii care vor rezultate. Cum ar fi ca în loc de luptă să aibă întrecere? Cum ar fi ca în loc de competiție să aibă concurență? Cum ar fi ca angajații lor să se întreacă unul cu altul în a oferi servicii de calitate clienților lor?
Sportivii se antrenează unii cu alții, cot la cot pe teren, ca apoi să meargă în concursuri și să facă spectacol, să obțină medalii și recorduri. Locul 1 îl ia cel care a fost cel mai bun în întrecerea respectivă, dar clienții lor, spectatorii, au avut de câștigat din întrecerea lor și din fair-play-ul lor de pe teren. Cum ar fi ca și membrii echipei voastre să se antreneze unul cu altul și apoi când ies pe teren să obțină împreună rezultatele dorite, spre mulțumirea clienților?
Atât competetiția cât și concurența generează energie în echipă, iar energia conduce la acțiune. Însă ele generează energii diferite.
Competiția între membrii unei echipe generează o energie negativă, în care angajații se luptă între ei, sunt invidioși unul cu altul ….e ca și cum le arunci un morcov și toți se aruncă asupra lui (morcovul este legat de celebra metaforă din secolul XX a motivării personalului cu măgarul și morcovul – dar atunci când le dai oamenilor morcovi înseamnă că te comporți cu ei ca și când ar fi măgari). De cele mai multe ori, competiția blochează gândirea și creativitatea angajatului și scoate la iveală doar instinctul de luptă.
Dacă creezi în echipă sau în organizație o cultură a concurenței, în care angajații colaborează în a atinge noi recorduri, în a depăși limite și în a se motiva unul pe altul, energia creată este una pozitivă. Este o energie care îi ajută să gândească împreună care ar fi cea mai bună soluție de a crește rezultatele, să își planifice împreună modul de operare și modul de evaluare. Să își antreneze unul cu altul abilitățile, ca apoi să iasă pregătiți pe teren și clienții să fie mulțumiți.
Perspectiva pe care o propun eu este una a colaborării și antrenării reciproce în generarea celor mai bune rezultate, în locul luptei pentru rezultate! Gândiți-vă la energia pe care o vedem într-o echipă de ștafetă 4×4! Acolo este o muncă în echipă să ajungi pe locul 1 și este o colaborare, astfel încât sportivi diferiți să dea tot ce au mai bun pe bucata lor de ștafetă…chiar dacă la final echipa câștigă sau nu!
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Human Resource Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.
Pentru mai multe detalii despre HART Consulting click aici.