Când coachingul nu este decât o altă sarcină în plus
Realitatea este că pentru mulți manageri coachingul este un instrument frumos, indiferent că este făcut de un coach profesionist sau că este o competență internă, dar paradoxul este că este un instrument simplu și eficient, însă nu fac decât să găsească scuze de ce nu îl folosesc și ei. Tot ce vede majoritatea managerilor este faptul că mai au de introdus încă o sarcină în agenda lor deja încărcată.
Poate vă sună cunoscută povestea:
“Odată cineva mergea prin padure și vede un tăietor de lemne care muncea din greu să doboare un copac uriaș.
– Ce faci, om bun?
– Tai copaci.
– Pari istovit. De mult lucrezi așa?
– De ceva vreme. E muncă multă, nu glumă!
– Poate ar fi bine să te oprești să îți ascuți ferastrăul.
– Nu am timp. Trebuie să termin mai repede!”
Cam aceasta este și ideea pe care îmi propun să o subliniez prin acest articol, este mult mai simplu să previi decât să tratezi.
Ca să fii coach este importantă nevoia de a-i vedea pe cei de lângă tine reușind. Ca să fii manager este importantă nevoia de a vedea echipa/organizația reușind. Un manager, care are competențe de coaching, este un manager care poate să vadă perspectiva de ansamblu, este un manager eficient, centrat pe rezultate, pe care le obține cu ajutorul oamenilor din jurul său. Un manager care are competențe de coaching este mai degrabă un profesionist al acompanierii oamenilor din echipa sa pentru ca împreună să atingă rezultatele dorite.
Mihai conduce echipa operațională a unei organizații din retail. L-am cunoscut pe Mihai din dorința șefului său, care îl vedea perfecționist și orientat pe detalii, ceea ce facea operaționalul să nu fie atât de suplu pe cât își dorea el. Prima reacție a lui Mihai a fost că sunt atât de încărcați că nu au timp și pentru coaching. Presiunea este foarte mare pe ei ca să livreze rezultatele și nu vedea absolut nicio fereastră în care să poată strecura coaching pentru el sau pentru oamenii lui cheie. Dar și-a făcut loc pentru o întâlnire de o orp, pentru că așa a hotărât șeful lui. Vorbind cu el mi-am dat seama că avea dreptate: “el și oamenii lui erau atât de ocupați să taie lemne, că nu aveau timp să-și ascută fierastrăul”. Mihai a ținut să-mi explice cât de epuizantă este activitatea lor, cât de mult aveau de lucru și cum prioritățile lor acum sunt să își facă treaba. În timp ce vorbea, telefonul lui suna destul de des. Am profitat de timpul alocat și l-am acompaniat. Adică nu l-am compătimit pentru “efortul” pe care îl depuneau ei și nici nu l-am încurajat spunându-I că o să treacă. Mai degrabă l-am întrebat cât de eficiente sunt întreruperile făcute de colegi la telefon și cum se reflectă întreruperile acestea în activitatea lor. L-am mai întrebat dacă el ca manager ar putea face ceva diferit pentru a fluidiza ritmul de muncă și care ar fi impactul?….și de aici am ajuns să facem o sesiune de 20 minute care s-a încheiat cu un plan de acțiuni ferme. Și am agreat că vom continua.
- De ce ar trebui să aiba un manager abilități de coaching și ce impact au aceaste abilități asupra rezultatelor de business?
Mă refer la acei manageri care nu doar știu ce este coachingul în teorie, ci la acei manageri care au lucrat cu un coach, care la rândul lor s-au antrenat serios, care au fost la “sală” și și-au asumat procesul de învățare, care știu practic cum se face. Acei manageri știu să acompanieze angajații pentru a atinge rezultatele dorite. Acompanierea evoca relația de egalitate pe care o poți avea cu un tovarăș de drum în cursul unei deplasări, a unei calătorii în grup sau al unei evoluții trăite în comun.
Acompaniere înseamnă că orice coach merge alături de clientul său, în raport cu care nici nu o ia înainte, nici nu rămâne în urmă și că o face fără să–l poarte în brațe sau să îl care în spate.Tot așa, și managerul are nevoie de momente de acompaniere a echipei și are nevoie să învețe să nu o ia în brațe sau să o poarte în spate (cel mai frecvent văzut prin comportamente de protecție sau de supraresponsabilizare a managerului).
- Daca vrei să fii un manager bun, cum poți ăa acompaniezi oamenii din echipă pentru atingerea rezultatelor dorite?
Când coachingul nu este decât o altă sarcină în plus, atunci nu putem vorbi despre coaching, de fapt. Atunci când coachingul nu aduce rezultate bune, schimbări de perspectivă, eficiență, înseamnă că de fapt nu este bine făcut. și atunci într-adevăr, atunci este ca o pierdere de timp.
“Dacă aș avea 8 ore să tai un copac, aș petrece 6 ascuțindu-mi toporul.” (Abraham Lincoln)
- Cate ore pe zi poți tu să-ți aloci pentru acompanierea oamenilor din echipă?
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Human Resource Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.