Ce vor angajaţii tăi, de fapt?
”Cei mai mulţi manageri ajung în acest punct pentru că nu au clar stabilit ceea ce îşi doresc ei de la oamenii lor, dar, mai ales pentru că nu le oferă angajaţilor ceea ce ei îşi doresc. Practic, este un troc – fiecare oferă celuilalt ceea ce îşi doreşte – managerul e mulţumit, angajatul fericit şi afacerea prosperă. Dar vreau să îţi povestesc o situaţie concretă pe care am întâlnit-o. Numele sunt fictive, evident, dar povestea este pe cât se poate de reală.
L-am cunoscut pe George în unul din cele mai grele momente ale sale. Cifrele din afacerea sa nu arătau prea bine. Se simţea singur şi fără susţinere. Oamenii din firmă erau demotivaţi şi le plăcea să rămână unde ,,e călduţ”. Aşa era în general, dar cel mai mult îl afecta că şi Marian era la fel. Marian era un angajat talentat, cu 2 ani experienţă şi un cuvânt important în faţa colegilor. Dar, de la un timp se citea nefericirea pe chipul lui.
În acel moment, Marian a început să se gândească la metode prin care şi-ar putea motiva liderul în aşa fel încât afacerea să nu mai stagneze şi să evite pierderile. Aşa că s-a hotărât să îi mărească salariul lui George cu 30%. E o creştere frumuşică după care mulţi tânjesc. Dar lui George i-a picat faţa când a auzit că îi măreşte salariul. Era convins că şeful va aştepta de la el să se ocupe de şi mai multe taskuri mărunte care nu duceau afacerea la următorul nivel. Se săturase să se ocupe de o grămadă de sarcini micuţe şi nu de proiecte mari pentru care se pregătise atât de mult şi avea potenţial. Marian începea să fie exasperat de atitudinea angajatului său, aşa că l-a întrebat tăios:
,,Auzi, tu ce vrei, de fapt?”
Ei bine, acela a fost momentul în care George a putut să vorbească cu sinceritate despre frustrările sale. Chiar a avut curajul îi spună că se plafonează, că el e pregătit pentru mai mult decât face şi că vrea provocări, dar pentru asta trebuie să delege sarcinile mici. Situaţia lor s-a remediat. Marian s-a deschis faţă de George şi i-a spus că îşi doreşte să stabilească strategii, nu să facă muncă măruntă. Aşa că au făcut un plan de delegare a sarcinilor mici care îi ocupau tot timpul lui George. Salariul nu era deloc un punct fierbinte.
Care este esenţa acestei poveşti şi cu ce poţi să rămâi:
1. Ce credem că îşi doresc oamenii şi ce îşi doresc ei de fapt sunt, de multe ori, două lucruri diferite.
Nu ne putem baza pe presupuneri când vine vorba de motivarea unui angajat. Degeaba pui lemne într-un cuptor în care nu există foc. Cu alte cuvinte, degeaba încerci să motivezi prin elemente care nu contează pentru un om. Ai grijă ce focuri întreţii şi ce focuri alegi să stingi!
2. Cum ştii ce focuri să întreţii? Întreabă unde arde!
Ce este important pentru el? Mai mulţi bani? Un program fix? Sau poate flexibil? Un birou nou? Să lucreze în echipă? Nu presupune, întreabă. Pe termen lung, vei evita să pierzi oamenii buni şi vei investi inteligent în ei.
Fie că aplici deja această idee sau nu, gândeşte-te cum poţi să ştii mai clar ce este cu adevărat important pentru oamenii din jurul tău (fie ei angajaţi, colegi, prieteni sau familie).
Nu îţi cunosc angajaţii, aşa că nu pot să îţi recomand ce să le oferi. Dar ce pot face este să îţi arăt acele metode prin care tu îi poţi cunoaşte atât de bine, încât să le oferi ceea ce îşi doresc, iar tu să fii liniştit că afacerea e pe mâini bune. Am pregătit un workshop special de motivare şi fidelizare a angajaţilor. Voi discuta despre toate provocările pe care le întâmpini când lucrezi cu oameni de vârste diferite, studii diferite şi stiluri de muncă diferite.
Organizez acest seminar numai de două ori în acest an. În dată de 28 iulie la Cluj-Napoca – înscrie-te aici, iar la Bucureşti în data de 30 iulie – înscrie-te aici. Te aştept cu mare drag doar dacă vrei să scoţi maximum de potenţial din tine şi din afacerea ta!
Lorand (care a încetat să mai presupună ce-şi doresc oamenii) Soares Szasz.