Cum arată o organizaţie a cărei cultură este bazată pe recunoaştere?
Cultura reală a unei companii nu este de cele mai multe ori dată de afișele și bannerele colorate de pe holurile birourilor, ci aceasta pornește din interior, din rețeta valorică și motivațională a fiecărui individ.
De peste 30 de ani, Hogan Assessments identifică prin profilul individual MVPI (Motives, Values and Preferences Inventory) mixul individual de valori și motivații. Aceste trăsături reprezintă cea mai profundă zonă a personalității umane, reprezintă resorturile prin care acționăm în viață și în profesie într-un anumit fel, identifică acele zone care vor crea satisfacție pe termen lung. În mediul organizațional, studiind valorile angajaților, putem prezice compatibilitatea unei persoane cu mediul de business din care face parte. La nivel de leadership, identificând aceste valori individuale, vom putea extrage trendurile culturii organizaționale pe care liderii o vor crea în jurul său.
În această serie de 10 articole, vom analiza împreună impactul la nivel organizațional al fiecărei dintre cele 10 valori principale identificate de profilul MVPI.
- Recunoaștere– Dorința de a fi cunoscut, de a deveni celebru.
- Putere – Dorința de a avea succes, de a se implica în competiții, de a produce impact.
- Hedonism– Dorința de a se distra, de a experimenta emoții, orientarea către varietate și plăcere.
- Altruism– Dorința de a-i deservi pe ceilalți, de a îmbunătăți societatea, de a-i ajuta pe cei defavorizați.
- Afiliere– Dorința de a fi în mod frecvent în contact social.
- Tradiție– Preocuparea pentru etică, pentru valorile familiale, pentru devotament și responsabilitate.
- Securitate– Dorința de siguranță profesională și financiară; evitarea riscului.
- Comerț– Dorința de succes financiar și căutarea oportunităților de afaceri.
- Estetică– Preocuparea pentru stil, aspect fizic și modă.
- Stiință– Dorința de a utiliza date concrete pentru a lua decizii și pentru a rezolva problemele.
Cum arată o organizaţie a cărei cultură este bazată pe recunoaştere?
O astfel de organizație tinde să promoveze un mediu în care sunt în mod public recunoscute meritele și realizările individuale, sunt prețuite proiectele de magnitudine care oferă un nivel mare de vizibilitate în cadrul companiei și încurajează networking-ul extra-organizațional.
Un lider care are ca valoare recunoașterea poate manifesta comportamente precum:
- Dorește ca realizările să fie recunoscute
- Este interesat în a lăsa un impact puternic
- Preferă să fie vizibil și în centrul atenției
- Apreciază colegii care oferă feedback – poate chiar să-i solicite
- Pe baza dorinței lui de a fi recunoscut, presupune faptul că și ceilalți au aceeași nevoie de atenție ca și el.
Cum arată mediul de lucru preferat de o persoană cu un scor ridicat la recunoaștere?
- Organizații care apreciază și recunosc performanța
- Medii de lucru în care există posibilitatea de a ieși în evidență
- Proiecte care oferă oportunitatea de a fi vizibil în mai multe departamente
- Job-uri cu responsabilități importante care sunt recunoscute în cadrul organizației.
Exact cum era prezentat la începutul acestui articol, de cele mai multe ori, valorile top managementului se regăsesc în cultura organizațională şi în mediul de lucru. De asemenea, compatibilitatea între valorile organizaționale și valorile individuale este foarte importantă pentru performanța în muncă. Mai mult incompatibilitatea dintre acestea poate determina ca un angajat să părăsească organizația.
În încheiere, nu pot să zic decât că o organizație în care recunoașterea este o valoare importantă se recunoaşte de la distanță, indiferent de ce scrie cu litere aurite deasupra recepției.
Alexandra (Urşeanu) Ionescu, Executive Manager HART Consulting
Mai multe detalii şi chiar şi studii de caz despre acest subiect puteţi afla participând la Conferinţa HART HR Strategic, organizată de HART Consulting și susținută de revista Cariere, ce are ca temă: „CEOs and organizational culture: what makes it or breaks it?”, din 22 mai 2013.