De ce inteligența emoțională este importantă pentru un lider și cum o poți îmbunătăți?
Fără a folosi o abordare foarte tehnică, inteligența emoțională (IE) este abilitatea de a înțelege și gestiona propriile emoții, precum și pe ale celor din jur. Practic, persoanele cu o inteligență emoțională ridicată, sunt capabile să își identifice foarte bine stările emoționale și modul în care acestea pot interfera cu ale celorlalți.
Aceste capacități au fost preluate de către Goleman în cărțile sale sub forma a cinci domenii (sau elemente) principale – conștientizarea de sine, gestionarea emoțiilor, motivarea de sine, recunoașterea emoțiilor în ceilalți și gestionarea relațiilor.
Dacă ar fi să creionez modul în care s-ar comporta un lider ideal, aș spune că este o persoană care înțelege și se face înțeleasă, o persoană cu care se poate comunica ușor și care ia cele mai eficiente decizii, împreună cu echipa sa. Deloc întâmplător, toate acestea sunt atribute ale unei persoane cu o inteligență emoțională ridicată.
Este limpede de ce a avea inteligență emoțională este esențial pentru succesul unui lider. Până la urmă, o persoană care își păstrează controlul și gestionează cu mult calm orice situație are șanse mult mai mari de reușită decât una care strigă, ridică tonul, își pierde cumpătul și își ține echipa sub stres.
Dintr-o perspectivă ceva mai practică și aplicativă, iată cum un lider care dorește să se dezvolte în acest sens poate lucra pe fiecare dintre cele cinci elemente ale IE:
1. Conștientizarea de sine (Self-awareness) – cunoașterea emoțiilor personale – este fundația inteligenței emoționale și se bazează pe:
- Observarea propriei persoane și recunoașterea sentimentelor personale;
- Cunoașterea relației dintre gânduri, sentimente și reacții – modalitatea în care anumite „gânduri toxice” ne stârnesc emoții negative, care duc la reacții nedorite.
A fi autoconștient înseamnă să fii capabil întotdeaună să îți recunoști sentimentele și modul în care acestea te pot afecta pe tine și pe cei din jur. Cu atât mai mult, atunci când te afli într-o poziție de leadership, înseamnă și a avea o imagine clară asupra punctelor forte și a slăbiciunilor tale.
Cum îți poți îmbunătăți autoconștientizarea?
– Observă, monitorizează – exersează observația asupra propriei persoane; poți chiar să ții un jurnal, în care să notezi timp de câteva minute la sfârșitul zilei gândurile tale!
– Încetinește și analizează – atunci când experimentezi furie sau alte emoții foarte puternice, încetinește puțin și examinează cauzele. Ia-ți câteva momente pe parcursul sau la sfârșitul zilei în care să analizezi acțiunile tale, emoțiile, stările și de unde anume provin. Ține minte faptul că, indiferent de complexitatea unei situații, tu alegi întotdeauna cum să reacționezi!
2. Gestionarea emoțiilor (Self-regulation) – reprezintă practic acea capacitate de a rămâne în control, de a evita să te confrunți cu dezamăgiri sau situații critice și de a te reechilibra în urma unor obstacole.
- Liderii care se autoajustează în mod eficient și înțeleg ceea ce se află în spatele unui sentiment, ajung rareori să îi atace verbal pe ceilalți sau să ia decizii pripite, ori să își compromită, într-un fel sau altul, propriile valori.
- Potrivit lui Goleman, acest element al IE include, de asemenea, flexibilitatea unui lider și propria responsabilizare.
Cum îți poți îmbunătăți această abilitate?
– Caută să îți cunoști și să îți înțelegi valorile – ai o idee clară asupra lucrurilor față de care nu ai face niciun compromis? Știi care sunt cele mai importante valori ale tale? Petrece ceva timp analizând aceste aspecte. Te va ajuta să iei deciziile corecte și, în același timp, să îți gestionezi eficient reacțiile. Adesea, încălcarea valorilor personale este cel mai puternic declanșator al unor stări și reacții nedorite.
– Responsabilizează-te – dacă ai tendința de a-i învinovăți pe ceilalți când un lucru merge prost, încearcă să scapi de acest obicei. Asumă-ți responsabilitatea pentru propriile greșeli și consecințele acestora, indiferent care sunt ele. Cu siguranță că te vei simți mai bine și vei câștiga mai mult respect din partea celor din jur!
– Exersează-ți calmul – fiecare emoție puternică are la bază un impuls de a acționa; stăpânirea acestui impuls este, de fapt, fundamentală și poate echivala cu menținerea calmului. Caută să asculți mai atent, să înțelegi și să alungi gândurile negative. În astfel de situații, pot ajuta exercițiile de relaxare, respirație sau diverse tehnici de alungare a stresului.
3. Motivarea de sine (Motivation) – acest element se referă, desigur, la capacitatea de automotivare. Un bun lider îi motivează pe ceilalți, dar nu înainte de a avea el însuși motivații puternice.
Liderii automotivați își urmăresc în mod consecvent obiectivele și au standarde foarte ridicate în privința calității muncii!
Cum poți deveni mai motivat?
– Reexaminează motivele pentru care faci ceea ce faci – adesea este ușor să uiți ceea ce îți place cu adevărat la cariera pe care ai ales-o; ia-ți puțin timp să îți amintești de ce ți-ai dorit job-ul pe care îl ai, ce îți place la ceea ce faci și ce satisfacții îți aduce. Adevarata satisfacție pleacă și dintr-o corelație a acestor motive cu propriile valori;
– Fii încrezător și optimist! – pe cât de simplu pare, pe atât de important este. Încearcă să găsești lucruri pozitive în fiecare provocare sau chiar eșec cu care te confrunți, ele există aproape întotdeauna. Starea ta mentală este cel mai mare atu pe care îl ai în fața unor astfel de provocări!
4. Empatia (Empathy) – recunoașterea emoțiilor în ceilalți – a înțelege sentimentele și preocupările celorlalți, a fi capabil să abordezi o situație din perspectiva altora și a aprecia diferențele în modul oamenilor de a percepe anumite lucruri, sunt probabil printre cele mai puternice atuuri ale unui lider! În această poziție, empatia te ajută să:
- îi dezvolți și să îi ajuți să crească pe oamenii din echipa ta;
- oferi feedback-uri constructive;
- asculți și să înțelegi, câștigând apreciere acelor din jur.
Cum poți lucra la asta?
– Fii atent la limbajul nonverbal – ca lider, este important să înveți să înțelegi limbajul trupului, astfel încât să transmiți mesaje pozitive și, în același timp, să interpretezi în mod corect mesajele celorlalți. Acest lucru te va ajuta să reacționezi în mod adecvat;
– Răspunde la sentimentele celorlalți – spre exemplu, îi ceri cuiva din echipă să lucreze până târziu; din nou! Deși acceptă, îi sesizezi dezamăgirea din voce – spune-i că apreciezi foarte mult faptul că face acest lucru și că îi înțelegi frustrarea, pe care o resimți de fapt și tu. Caută, eventual, să compensezi orele suplimentare cu ceva.
5. Gestionarea relațiilor (Social Skills) – cu siguranță că acesta este ultimul dintre cele cinci elemente și pentru faptul că reprezintă o consecință firească a celorlalte.
Liderii care se descurcă bine cu acest element al inteligenței emoționale sunt buni comunicatori și, în general, persoane deschise la tot ceea ce li se întâmplă. Se descurcă bine în gestionarea conflictelor și oferă un exemplu prin propriul comportament.
Așadar, ce anume ajută în a dezvolta acest element?
– Comunicarea – învață să discuți în mod eficient, chiar și despre emoții, ascultă-i cu atenție și interes pe ceilalți și adresează întrebările potrivite. De asemenea, caută să folosești mesajele de tip „eu”, mesaje asertive care nu învinovățesc.
– Autodezvăluirea – relațiile cu ceilalți devin mai semnificative atunci când la baza există deschidere și încredere și poți vorbi despre sentimentele personale.
– Aprecierea celorlalți – mai ales ca lider, dar nu numai, poți demonstra și primi loialitate atunci când îi apreciezi pe ceilalți. Este foarte important să le recunoști oamenilor meritele și calitățile și îți poate aduce mari beneficii!
Cu toții ne naștem cu o doză de inteligență emoțională. La fel ca multe alte lucruri, la unii este mai ridicată, iar la alții, mai scăzută. Vestea buna este că poate fi cultivată, educată și dezvoltată până la nivelul care ne mulțumește. Tocmai acesta este și scopul ideilor de mai sus!
Nora Prutianu este trainer în cadrul companiei de training și consultanță în resurse umane Humans. Este și psiholog cu specializare în Analiză Tranzacționala și NLP, are peste 5 ani de experiență în antreprenoriat, voluntariat în mediul ONG în diverse țări europene și programe de training și team building în mediul organizațional.