De la “Executive presence” la performanta
Am fost de curand intr-o organizatie in care am intalnit multe persoane care vorbeau despre constientizare, despre prezenta. Isi doreau sa fie prezenti in viata lor, in activitatea pe care o desfasurau, fara insa sa schimbe ceva la ei. Cred ca este un pas inainte, chiar daca este la nivel intelectual, ca oamenii din zona corporatista sa stie care sunt beneficiile constientizarii si ale prezentei.
Poate va intrebati ce este prezenta si care ar putea fi legatura ei cu mediul organizational.
Welwood a defint-o ca fiind capacitatea de a trai experientele complet, direct, fara a le filtra prin propria agenda de conceptii, credinte si strategii de viata.
International Coach Federation defineste prezenta in coaching, ca fiind abilitatea de a fi constient pe deplin si a crea o relatie spontana cu clientul, avand un stil care este deschis, flexibil si increzator.
A fi constient, prezent la ceea ce se intampla cu tine, in jurul tau si in relatiile cu ceilalti este una dintre cele mai importante competente de leadership. Constientizarea este “muschiul” care are nevoie de antrenament, pentru a-ti spune la ce esti bun si unde poti aduce valoare si ce mai ai de invatat. Aceasta include si sa accepti ca nu ai raspunsul la toate intrebarile si dreptul de a face greseli.
In culturile competitive, asa cum vad in multe din organizatiile din Romania, acest comportament este considerat contraproductiv. De fapt, foarte multi manageri au credinta ca trebuie sa fie perceputi de catre cei din jur ca oameni care le stiu pe toate, altfel le va fi chestionata abilitatea de a conduce, le va fi diminuata eficienta ca lider.
Atunci cand esti sincer cu tine insuti, poti accepta ca de fapt, este exact invers: indiferent daca accepti sau nu greselile tale, zonele pe care nu le stii, competentele pe care nu le ai, ceilalti tot le vad. Tu crezi ca le ascunzi dar de fapt le evidentiezi, creand perceptia de lipsa de integritate si de neasumare.
La nivel personal, un manager care este constient de ceea ce este, ceea ce stie si poate, ceea ce nu stie si nu poate, ii poate creste credibilitatea ca lider, dar si eficienta in relatie cu cei din jur.
La nivel organizational, un manager care constentizeaza ceea ce a invatat pana acum, ce obiective de invatare are, asta modeleala in echipa ta. Este sanatos sa admiti ca nu ai toate raspunsurile, ca faci greseli, si cel mai important, ca ai nevoie de ajutor.
A nu avea toate raspunsurile, a face greseli si a accepta ca este firesc atata vreme cat inveti, a cere ajutor, sunt caracteristicile unei organizatii care invata, care este agila si flexibila – un mediu foarte favorabil pentru performanta.
Am fost implicata intr-un proiect de coaching in Romania, fiind contactata din afara tarii, de catre organizatia mama. Isi doreau sa dezvolte un executiv, mai précis sa dezvolte “executive presence”. Ca si concept mi-a sunat cunoscut si am inceput sa agreem cum ne vom da seama ca dezvoltam aceasta competenta, care sunt indicatorii de succes.
Am inceput sa lucrez cu executivul din Romania. Punctele lui tari au fost cele care l-au adus in acest punct al carierei sale. Persoana cu care am lucrat, fusese promovata de pe o pozitie foarte specializata, tehnica. I-au fost apreciate expertiza si atentia la detalii. Ocupandu-se de coordonarea unui proiect tehnic major, reusita s-a datorat in mare parte abilitatii lui de a fi foarte critic cu produsul final, foarte atent la calitate, design si orice amanunt care facea produsul sa fie un succes. Astfel,el a fost promovat intr-o pozitie ierarhica superioara, in care era responsabil de activitatea intregii organizatii locale. Ca si manager, a continuat sa fie atent la detalii si a inceput sa se piarda, sa nu vada intregul.
In aceasta pozitie, el era acelasi om, cu aceleasi competente ca si in trecut: expertiza tehnica, atentie la detalii. Aceste competente erau vizibile in proiectele pe care le superviza, in sedintele de echipa, in relatiile lui cu colegii; oamenii din echipa lui erau distrasi de la esential, de la prioritati catre detalii; superiorii au vazut si ei acest aspect si s-au gandit la coaching ca mod de a produce transformarea. Declicul care a condus treptat catre constientizare si prezenta s-a produs in momentul in care a acceptat ca nu are toate raspunsurile, ca nu le stiei pe toate, ca nu este perfect si ca in realitate este mult mai greu sa controlezi ceva, decat sa ai incredere.
Ca oameni suntem intr-o permanenta schimbare. Pe masura ce rolurile din viata noastra se schimba, constientizarea si prezenta sunt cele care ne ajuta sa invatam noi abilitati pentru noile situatii.
A fi constient de ceea ce esti, a putea sa iti raspunzi la intrebarea “Cine sunt eu?”, fara sa te definesti prin ceea ce faci sau ai facut in trecut, doar prin ceea ce esti tu ca om, inseamna a fi prezent pentru tine. Atunci cand poti sa fii prezent pentru tine, poti fi prezent si pentru altii!
Rodica Obancea este Executive & Team Coach cu o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe, pentru a fi performanti. Rodica este Coaching Partner la Hart Consulting. Mai multe informatii vei gasi pe www.hart.ro