Feedback-ul…românesc pur-sânge din 1997
„De ce trebuie să îl numesc feedback?”
„De ce să nu folosesc echivalentul românesc?”. O cerere justă de altfel. Managerii ar fi mai multumiţi dacă s-ar face înţeleşi mai repede, trainerii mai relaxaţi în privinţa efortului de transfer, toată lumea ar fi de fapt mult mai fericită. Însă cum de fiecare dată există un ‘dar’, adevărul este că ‘feedback-ul’ este un termen adoptat recent. Şi ca orice termen relativ nou, uneori creează impresia de ‘corp străin’ şi este evitat sau alteori înţeles parţial, fie în litera, fie în spiritul său. În plus, pentru o bună parte din noi, părinţii nu au oferit ‘feedback’ când eram mici. Acasă ne-am familiarizat cu ce înseamnă lauda şi critica.
Şcoala, la rândul ei, a plusat pe conformismul de tipul ‘stai în banca ta’ şi pe un sistem de pedepse/recompense aferent. Altfel spus, cu cât toceala era mai ‘High Fidelity’, cu atât nota era mai mare. Şi atunci, cu cât aceste lucruri s-au implementat mai adânc în mentalul nostru, cu atât suntem mai predispuşi (atunci când primim feedback) la:
– Conformism de tipul „Am răspuns bine, şefa?”;
– Evitare de tipul „Lasă că zice cum vrea el, dar fac cum vreau eu”;
– Salvarea reputaţiei de tipul „Dar totuşi nu am făcut nimic bine, niciodată?” sau „Totuşi sunt un om cu simţul răspunderii în marea majoritate a situaţiilor (şi asta a fost o scăpare)”.
Fără nici o îndoială it takes two to tango. Dacă asimilăm feedback-ul într-un mod non-constructiv (din motive precum cele de mai sus) atunci nu trebuie să ne mirăm de faptul că apar dificultăţi în a oferi un feedback care generează rezultate. Cel mai des întâlnite situaţii sunt:
– Feedback-ul este monologul celui care îl oferă (cu note picante precum „Clar? / În regulă / Ok ?”);
– Folosirea afirmaţiilor ‘percutante’ de tipul „N-ai ce să-mi spui / Ştiu eu mai bine cum stau lucrurile”;
– Apariţia ultra-protecţionismului şi a mega-diplomaţiei printr-un limbaj indirect sau pretenţios (posibil contribuţia training-urilor); poate nu vrem să jignim sau să se simtă cineva demotivat;
Citiţi articolul integral pe hrmanageronline.ro.