Identitatea companiei tale primează. Cum o construiești?
Identitatea este un concept analitic, ambiguu, cu multe sensuri contradictorii. Ea este fluidă, constant renegociată. Studiul identității se regăsește într-o varietate de modele teoretice, dar, semnificative pentru această temă, sunt esențialismul și constructivismul. Prima perspectivă trimite la teoriile care susțin ideea despre o identitate statică, regăsită în același grad la toți membrii unui grup. Există o omogenitate a grupului, conferită de identitatea acestuia. Identitatea colectivă este un dat esențial pentru toți indivizii. Perspectiva constructivistă argumentează identitatea edificată contextual. Aceasta poate fi procesuală sau inventată. Accentul cade nu pe esențe, ci pe actorul social.
Brand identity sau identiatea de brand este o înglobare a tuturor elementelor vizibile ale unui brand, anume culorile, designul, logoul, simbolul și numele, care împreună ajută la identificarea și distingerea acestui brand în mințile consumatorilor. Este modul în care o afacere își dorește să fie percepută de către clienții și potențialii săi clienți. Componentele unui brand sunt create de însăși afacerea în sine, făcând identitatea brandului calea prin care afacerea vrea să-și facă utilizatorii conștienți de acea firmă, și de cum aceasta va fi percepută de aceștia.
Conceptul de brand identity este diferit față de brand image, brand image fiind chiar ceea ce consumatorii cred. Iar acesta este construit chiar de către firmă. O legătură negativă între brand identity și brand image înseamnă că acea firmă nu este în asentimentul utilizatorilor săi, ceea ce va face ca vânzarea produselor sau serviciilor oferite de firma respectivă mult mai dificilă. Imaginea brandului care este deținută de consumatori poate ajunge la un anumit nivel încât o afacere sau un produs trebuie să se rebranduiască sau riscă să nu mai facă nici o vânzare, și astfel ajungând într-un final o afacere falimentară.
Cu cat oamenii vor găsi strategia de marketing a unei afaceri mai interesantă și atractivă cu atât aceștia vor fi dispuși să plătească mai mult pentru serviciile sau produsele pe care aceia le oferă, și vor deveni extrem de loiali și fideli acelui brand. Aceștia vor face mai mult decât o investiție materială în acel brand, aceștia se vor implica și emoțional, se vor atașa de ceea ce le este oferit și de felul în care le este oferit, și vor fi mult mai motivați să aleagă acel brand dar și să vorbească și celorlalți despre el, încurajându-i și pe alții să se bucure de serviciile și produsele pe care brandul le oferă.
Platforma unui brand este piatra de temelie a managementului unui brand. Fiecare brand ar trebui să aibă platforma sa clar explicată, concisă și citeță, făcând clar ceea ce vrea să transmită și să ofere. Platforma brandului este planul companiei, și ceea ce aceasta vrea să construiască. Aceasta sintetizează cei doi piloni cheie ai managementului brandului, și anume brand identity și brand positioning.
Brand positioning este focusată pe caracteristici distinctive, pe un concept comparativ, acesta se referă mai mult la produse decât la brand ca și întreg, este mai puțin bogat în înțelesuri, are ca țintă o piață și un interval de timp specific și este folosit în mare parte în suportul comunicării externe față de brand identity care este folosit intern.
Brand identity este ceea ce deținătorul își dorește să-i transmită potențialului său client. Totuși, o dată cu trecerea timpului, identitatea brandului unui produs poate evolua, câștigând noi atribute din perspectiva cumpărătorului, dar nu în mod necesar și din partea comunicării marketingului prin care aceștia își doresc să pătrundă către consumatorii țintă.
Un brand poate fi de asemenea folosit si pentru a atrage clienti la o companie, daca brandul acelei companii este bine consacrat si are bunavointa. Recunoasterea si perceptia unui brand este foarte influentata de prezentarea vizuala a acesteia. Identitatea vizuala a unui brand este infatisarea generala a ceea ce acesta comunica. O identitate vizuala efectiva a unui brand este obtinuta prin o folosire consistenta a elemnetelor vizuale particulare pentru a crea distinctie, precum fonturi specifice, culori si elemente grafice. In inima oricarei identitati de brand este marca acelui brand, si anume logoul acesteia. Culoarea este un element particular extrem de important al identitatii vizuale a unui brand acesta oferind o cale efectiva prin care utilizatorii isi pot aminti de acel logo si il pot recunoaste atunci cand in intalnesc pe piata.
Brand trust este credibilitatea pe care acea entitate o evocă. În lumea comercială, aspectul intangibil al încrederii unui brand are un impact mare asupra comportamentului și performanței părților interesate ale afacerii, în multe moduri intrigante. Iar asta în schimb metamorfozează oamenii normali care au un rol indirect sau direct în organizație, în ambasadorii acesteia.
Primul pas care trebuie făcut pentru a crea o identitate de brand solidă a unei companii este ce anume face și rezolvă cel mai bine acea companie și cum poate fi asta comunicat în cea mai bună manieră către audiență.
Logoul este de asemenea un aspect foarte important al recunoașterii unui brand. De-a lungul anilor, cel mai probabil multe companii vor trece prin multe schimbări . De exemplu logoul Pepsi s-a schimbat de 11 ori de-a lungul istoriei acestei companii. Ceva ce este extrem de atractiv și plăcut de oameni în 1950 are toate șansele să treacă fără a fi băgat în seamă în 2015. Logoul ar trebui considerat cu atenție ca fiind o parte integrată și importantă din mesajul pe care acea companie își dorește să-l transmită.
Atunci când te gândești la brand identity, ar trebui să fie la fel de simplu ca atunci când te gândești la emoțiile care sunt evocate atunci când îi rostești numele iubitei sau mamei. Același răspuns este ceea ce brandul businessului tău ar trebui să fie pentru utilizatori, clienți și potențiali clienți.