Pentru o aplicatie de succes!
Un CV bine facut este cel care ofera recruiterilor acces facil la informatiile relevante legate de cariera aplicantului. Si da, este un instrument prin care ne putem pozitiona fata de marea masa a candidatilor cu care vom concura pentru un job. De aceea, trebuie sa evitam tendintele antagonice de a face un CV extrem de stufos (am vazut unele intinse chiar pe 7-8 pagini) respectiv unul prea sumar (mitul popular in anii ‘90 ca un CV bun ar trebui sa incapa pe o pagina nu a tinut pasul cu realitatea din piata).
Cu certitudine o poza facuta dintr-o perspectiva profesionala ne va ajuta. Fotografia stimuleaza memoria vizuala a recruiterului si va face ca aplicatia sa fie retinuta. De multe ori mi s-a intamplat sa uit numele candidatului dar mi-a ramas in memorie figura acestuia.
Este important sa oferim cateva detalii in plus despre compania la care lucram. Multi candidati presupun ca simpla mentiune a numelui unei companii este suficienta pentru a bifa aceasta sectiune. In realitate, nimeni nu este atat de familiar cu business-urile companiilor mici si mijlocii incat sa le stie pe de rost. O completare de genul locatie, domeniu de activitate, numar de angajati, cifra de afaceri este cat se poate de binevenita
Cand trecem diferitele momente ale experientei profesionale, recruiterul va cauta sa identifice intervalul de timp in care a fost acumulata experienta respectiva. O buna cronologie indica anul si luna angajarii si respectiv anul si luna in care s-a incheiat colaborarea.
Ca sa fiu mai elocvent, cand citesc intr-un CV “perioada de angajare 1999-2000”, aceasta informatie nu este sugestiva. Poate insemna ianuarie 1999 – decembrie 2000 sau la fel de bine decembrie 1999 – ianuarie 2000 (si atunci aceasta formulare este menita sa ascunda un esec profesional). Din ce am observat, majoritatea ambiguitatilor tind sa ascunda diferite etape nereusite, asadar ar fi bine sa le evitam pentru a nu da o impresie gresita.
Cand punctam experienta profesionala, este bine sa mentionam informatiile cele mai relevante legate de: principalele responsabilitati (coordonarea proceselor de productie, planificarea activitatii de productie pe linie, negocierea contractelor si termenelor de livrare cu furnizorii, transfer al noilor proiecte din strainatate) dar si competente tehnice dobandite in cursul acestui exercitiu (administrarea de servere cu sistem de operare Windows 2008, operarea programului SAP, redactarea rapoartelor financiare potrivit normelor IFRS). In cazul pozitilor de management este utila si mentionarea numarului de angajati avuti in subordine, pentru a da un indiciu util despre dimensiunea expunerii manageriale a candidatului.
Este bine sa evitam tentatia de a deveni exhaustivi. Cel mai eficient este sa ne concentram mai ales pe acele elemente pe care le stapanim bine si care sunt reprezentative pentru activitatea noastra (faptul ca am fost implicati o data sau de doua ori in intalniri cu clientul sau in auditari nu ne face specialisti in domeniul comercial sau in sisteme de calitate).
Cand vom trece studiile, ne putem concentra pe cele mai reprezentative si mai recente. Cu exceptia unor cazuri punctuale (cum ar fi absolvirea unui liceu specializat pe un domeniu care are legatura cu jobul pentru care aplicam), ultimele studii (universitare si/sau postuniversitare) sunt suficient de elocvente pentru a intelege background-ul academic.
Trecerea unor surse de referinta este un semn de deschidere si incredere in sine, atata timp cat ele vin de la persoane relevante in compania in care a lucrat candidatul respectiv. La fel ca si mentionarea unor realizari deosebite, atata timp cat ele sunt clar cuantificate si mai ales verificabile. Toate aceste informatii suplimentare dau consistenta CV-ului, dar nu sunt vitale din punctul meu de vedere (un recruiter bun poate verifica referintele si pe cont propriu, iar despre realizari se va discuta si in cadrul interviului).
In final, pledez pentru onestitate si obiectivitate. Tocmai datorita practicii tot mai des intalnite pe piata de cosmetizare a aplicatiilor (de supraevaluare a anumitor competente, de mascare a unor intervale moarte din CV prin trecerea unor joburi fictive sau prin lungirea perioadelor de angajare in speranta ca acestea nu vor fi niciodata verificate -, de a folosi scrisori de intentie standard, copiate şi care nu au nici o legatura cu interesele si obiectivele celui care a transmis aplicatia), aplicatiile oneste ies in evidenta la modul cel mai apreciabil.
Din punctul meu de vedere, integritatea si onestitatea sunt cele mai importante calitati in determinarea valorii unei candidaturi si niste carti de vizita excelente. Ce e mai trist e ca acestea nu se pot imbunatati atat de usor ca si alte competente. Cu siguranta ca, singure, nu sunt suficiente pentru a obtine un job, dar lipsa lor flagranta vor descalifica o candidatura pentru foarte mult timp!
Serban Mrejeriu
Human Resources Consultant
AIMS Executive Search & Consulting