Proaspăt concediat? Zâmbește. Ce este mai bun acum te așteaptă!
Tocmai prin faptul că îți adresezi o întrebare precum cea menționată în paragraful de mai sus, înseamnă că ești pe drumul cel bun și vrei să primești un răspuns clar. Pentru a-ți înlătură toate dubiile, din start îți spun că acest articol este scris doar pentru tine și are o viziune obiectivă ce va fi exprimată dinamic, practic, pe înțelesul tuturor.
Ai fost concediat fie că nu ți-ai îndeplinit obiectivele, fie că nu ai respectat programul de lucru, că nu te-ai adaptat stilului echipei, ai fost agresiv sau nepăsător ori pentru că ai făcut o mare boacănă (cel puțin aceste motive sunt cel mai des invocate pe piața muncii din România.) Indiferent de motiv, acum ești liber, probabil pentru o perioadă sărac. Și aici intervine logica: Având în vedere că ai fost concediat înseamnă că de o perioadă de timp salariul era singura ta mulțumire la job și, poate, de ce nu, momentele când îți vedeai colega/colegul draguț zâmbind. Din start, perspectivele tale au căpătat o limitare, și anume, munca pentru salariu. Acum ești mai sărac decât atunci când aveai salariu însă ai căpătat ceva nou: Timp – brusc poți sesiza că perspectivele tale nu mai au o limitare deoarece timpul tău nu mai este la “închisoare” ci tocmai a “evadat” fără ca măcar poliția să-și dea seama de acest lucru. Iar timpul s-a “cazat” la tine în “hotel” și tu trebuie să-i oferi cele mai bune condiții. Așadar, tot ceea ce este mai bun acum te așteaptă precum un taximetrist asteaptă cu mare plăcere un client fidel. Acum timpul tău se “odihnește”, în patul din “camera de la hotel”, gândește și este gata să fie organizat, gestionat corespunzător, fructificat așa cum doar tu o poți face în calitate de “manager al hotelului”.
4 etape simple pentru un proaspăt concediat:
1. Notează-ți minim 10 companii unde ți-ar plăcea să lucrezi. Informează-te despre obiectivele pe care le au acestea pentru 2013 și 2014. Contactează-le telefonic, du-te la sediul lor sau scrie-le prin e-mail. Ce să scrii? Spune-le că ești la curent cu obiectivele pe care le au de îndeplinit în perioada următoare și specifică-le cum ai vrea tu să contribui. (folosește-te de creativitate și de bun simț pentru a propune un plan bun).
Exemplu: Am văzut că doriți în 2013 să deschideți un nou sediu în Bacau. Doresc să vă ajut în buna consolidare a acestuia. Credeți că putem discuta?
Am absolvit anul trecut arhitectura, am lucrat cu principalele programe de proiectare, cum ar fi Autocad sau 3D Max, și doresc să-mi orientez energia și să-mi pun în practică competențele lucrând alături în compania X (scrii numele companiei).
Credeți că ne putem cunoaște? Vă mulțumesc pentru timpul acordat. Menționez că sunt dispus și la o probă practică, indiferent de durată, pentru a ne da seama cât de bine putem lucra împreună.
Evident, exemplul de mai sus trebuie folosit doar ca sursă de inspirație și nu mai poate fi utilizat având în vedere că este public și probabil unii dintre angajatori îl citesc chiar acum, în același timp cu tine. Însă tocmai de asta trebuie să te motivezi. Poți crea un e-mail, o scrisoare, un fax etc. Mult mai bun decât exemplul menționat.
2. „Există un singur șef, și anume clientul. Iar el poate concedia pe toată lumea din companie, de la director la secretară, chelutindu-și pur și simplu banii în altă parte” – Sam Walton
Ce părere ai de citatul de mai sus? Dacă l-am adapta situației tale, s-ar putea prezenta așa: Există un singur om care poate revitaliza o companie, și anume un candidat potrivit ce poate fi angajat. El ne poate aduce clienți noi sau ni-i poate fura chiar și pe cei pe care îi avem în prezent – asta dacă nu îl identificăm rapid și este recrutat de altă companie.
Cam așa trebuie să te perceapă o companie la care dorești să lucrezi cu ardoare. Rămâi cu acest concept în minte când vei începe prima etapă descrisă mai sus.
3. Probabil te-ai săturat să tot vezi și să auzi profesori cum se laudă că au predat la 7 universități. De asemenea rămâi uimit când la orice conferință sau workshop, cu un orar de 2-3 ore, moderatorul sau invitatul de onoare, o oră din acest timp, o dedică, printr-un monolog teribil, descrierii succeselor pe care le-a avut, numărului de cărți (de obicei foarte nepractice) pe care le-a publicat, țărilor în care a călătorit și descrierii titlurilor pe care le are (prof. dr. academician și manager, precum și head of marketing department….). Numai din discursul haotic al unui asemenea profesor academician iți poți da seama că nu reușește să concretizeze un proiect practic.
Rolul exemplului de la cea de a treia etapă este următorul: Mulți candidați se prezintă precum acel “profesor academician” – 7 experiențe de muncă (câte 5-6 luni la fiecare experiență), descrieri de câte 2-3 minute ce conțin următoarele afirmații: “Sunt sociabil, dinamic, am fost șef de an, am avut 10 la 8 discipline dintr-un total de 11, am fost plecat cu bursa Erasmus, nu prea lipsesc de la cursuri”. Evită să faci acest lucru, evită să fii “profesorul academician”. Statul de obicei promovează birocrația, monotonia și convențiile sociale mult prea exagerate îndepărtând astfel inițiativa, competitivitatea și practica. Descrierea ta despre tine de ce să nu fie una pro activă, precum: Într-adevăr, am avut note bune în facultate însă doream mai multă dinamicitate în jurul meu și astfel m-am implicat în organizarea balului bobocilor. A trebuit să intervievez participanții, să structurez campaniile de selecție și să identific sponsori. Acest lucru m-a ajutat la job-urile pe care le-am avut deoarece, lucrând în departamentul de comunicare, aveam o bază practică despre cum să structurez o campanie de comunicare, cum să corectez un text, cum să interacționez cu presa….
Vezi? Promovează-te. Acum că ești un “concediat în concediu” ideile cele mai bune te înconjoară. Utilizează-le!
4. 1 martie a trecut. Probabil ai constatat că multe fete la metrou, la bloc etc. erau puțin triste deoarece au primit buchete de flori de 2 sau 3 lei cumpărate de iubițiilor chiar din incinta metroului… Toate fetele aveau aceleași flori. Câteva domnișoare aveau ceva mai frumos și erau privite cu mult interes de celelalte fete nemulțumite, care se simțeau “concediate” de “surorile” lor.
Așa și cu CV-ul tău sau felul în care aplici la un job. În acest moment companiile la care te gândești sunt asaltate de “buchete de flori de 2 lei cumpărate de la metrou” – CV-uri trimise în grabă, mesaje pe e-mail scrise incorect (litere mâncate, greșeli de gramatică, e-mailuri simple etc.) Într-adevăr, orice aplicație trebuie luată în considerare, un profesionist așa procedează. Totuși, competiția există, iar din statutul de concediat printr-un “buchet de flori” frumos, strălucitor, poți obține cel puțin interviuri de angajare.
Ai văzut? A fost un articol drăguț. Și nici măcar nu s-a mentionat o singură data despre soft skills, hard skills sau know-how (făcând abstracție, dacă îmi permiți, tocmai de această mențiune de final).
Încă un lucru: Elimină din minte conceptul de antreprenor – se fac mai mulți bani în România prin promovarea acestui concept decât prin punerea sa în practica… Tu ești mai mult de atât. Ești stăpânul visurilor tale și al… desigur, “concediului tău”. Fii fericit că ești concediat!
Să ai un “concediu” plăcut și practic!
Mihai Silviu Botezatu promovează implicarea activă a tinerilor în societate. Domeniile sale de activitate: Resurse Umane (Recrutare, Consiliere și Administrație) și Vânzări Business 2 Business.
Ai nevoie de ajutor sau vrei și un alt punct de vedere cu privire la o anumită situație? Trimite e-mail pe următoarea adresă: [email protected]