„Cum sa inveti din toate?” In sensul de mai mult si din orice
Totul porneste de la atitudine
Oamenii pot invata din orice! Si este chiar recomandat sa o faca. Invatarea tine de evolutia si dezvoltarea noastra ca profesionisti si ca fiinte umane, pana la urma. Inainte insa ca al nostru creier sa poata asimila si procesa ceva, este necesar sa avem atitudinea potrivita. Fie ca este vorba despre un material scris sau o experienta, atat timp cat nu suntem deschisi catre invatare, nu vom invata. Ce putem face aici este sa evitam reactiile de tipul „vai, 300 de pagini, nu voi reusi niciodata sa retin ceva de aici” sau „cine este aceasta persoana sa imi dea mie lectii” ci, din contra, sa ne tinem intotdeauna intr-o stare de reflectie si sa ne punem intrebari cu privire la beneficiile invatarii: „cu siguranta in tot acest material pot gasi si lucruri interesante, hai sa vad ce pot aplica” sau „OK, o sa ma gandesc la parerea ta si la ce mi-ai spus”. Antrenati-va creierul sa fie intr-o permanenta stare de curiozitate, de a dori sa intelegeti lucrurile dincolo de propria perceptie de a reflecta si extrage lectii din orice.
Transforma totul intr-o experienta pozitiva
Si nu spun asta in necunostinta de cauza, una dintre legile lui Thorndike (un psiholog american care si-a petrecut intreaga viata studiind modul in care invata oamenii) spune ca vom fi mai eficienti in invatare daca aceasta este realizata printr-o experienta pozitiva; cele negative tind sa fie uitate, eliminate de creier.
Invata alaturi de ceilalti
Fie ca este vorba despre un material, fie ca este o experienta, gaseste oportunitati de a discuta cu cei din jur despre asta. Dezbaterile si polemicile cresc sansele retinerii unor lucruri, iar din interactiunea cu ceilalti putem extrage chiar lectii valoroase pe care, de altfel, noi nu le vedem. Nu pentru ca nu am fi capabili insa, experienta anterioara este diferita la fiecare. O zicala spune chiar: „oamenii invata din greselile lor, iar oamenii inteligenti invata din greselile altora.”
Participare activa
Bineinteles ca adultii invata cel mai bine din practica si experienta concreta. Daca ai ceva nou de retinut, fie ca e un job la inceput si trebuie sa inveti sistemul in care lucrezi, fie ca este o noua reteta de negresa sau o prezentare pe care trebuie sa o sustii la urmatoarea sedinta, doar citind nu va ajuta. Procentul va creste pana la 90% daca faci efectiv lucruri respectiv, daca pui in aplicare reteta sau iti sustii prezentarea in fata unui coleg inainte de sedinta propriu-zisa.
Cunoaste-ti stilul de invatare
Fiecare dintre noi invata diferit. Poti gasi online o multitudine de teste si chestionare pentru a afla ce stil de invatare ai. Noi, la cursuri, utilizam stilurile cercetate de Peter Honey and Alan Mumford. Odata aflat stilul, poti sa te concentrezi in acea directie pentru a-ti creste eficienta invatarii.
Joaca-te
Copiii invata prin joc. Ca adulti nu pierdem complet aceasta abilitate, ba chiar, pentru unii dintre noi, este cu adevarat eficienta. Eu personal am invatat Power Point si Excel (acum multi ani) jucandu-ma cu toate functiile si optiunile de acolo. Provoca-i pe ceilalti cu intrebari, simuleaza diferite potentiale experiente. De exemplu: cum ar reactiona o echipa la un anumit feedback despre performanta? Discutand cu colegii vei putea sa ajustezi abordarea si sa obtii rezultate mult mai bune in situatia reala. Daca ai un material complicat de retinut, coloreaza-l sau transforma-l in scheme.
Uita de multitasking
In invatare focusul este foarte important. Concentreaza-te pe un singur aspect pentru a maximiza sansa de a retine informatia. Evita orice te-ar putea distrage, zgomot, muzica, lumina inadecvata, chiar si foamea iti poate deturna atentia de la un lucru.
In concluzie
Nu uita sa ai mereu in minte urmatoarele intrebari:
- Eu ce invat de aici, ce lectie pot sa extrag?
- Cum ma va ajuta asta in viitor?
- Cum pot sa aplic in munca mea, sau in aria personala?
- Cum ma va face acest lucru sa fiu mai eficient, mai bun in ceea ce fac?
Viviana Andone, Learning Architect
Am început cu proiecte de voluntariat în organizații studențești, absolvind facultatea de Psihologie în anul 2008, apoi mi-am continuat studiile cu două mastere în Administrarea și Dezvoltarea Resurselor Umane și Psihologie Organizațonală și Resurse umane în cadrul Universității din București. Am început să lucrez cu MMM Consulting încă din 2006 dezvoltându-mi abilitățile dobândite în facultate, devenind trainer și consultant certificat. Am coordonat centre de dezvoltare sau de evaluare, instruire și dezvoltare în competente manageriale, precum și proiecte de consultanță în domeniul resurselor umane pentru manageri, echipa de vânzări, traininguri și teambuilding-uri, coordonarea, administrarea și implementarea programelor de formare. Sunt membru fondator al școlii de HR (a ASPSE) și îmi place în continuare să merg și să sprijin organizațiile nonguvernamentale și studenții. Domeniile actuale de training și consultanță în care activez sunt: Comunicare, Motivare, Inteligență Emoțională, Managementul schimbării și dezvoltării organizaționale la nivelul ONG-urilor, Diagnostic organizațional și consultanță, dezvoltarea personală și de echipa și cursuri de management.