Alfred Vlacek, Uniqa Asigurari: “Pastram oamenii, rezultatele si experienta lor”
Hartia va fi albastra
Un proces de rebranding este de durata si costisitor. Dincolo de imaginea aruncata pe piata, au loc o serie de schimbari interne. Este si cazul de fata. Unita a fost transformata vizual in UNIQA Asigurari, printr-o campanie demarata in luna aprilie a.c. Acum insa, se lucreaza la adaptarea la standardele grupului in ceea ce priveste sistemul informatic, politica de resurse umane, cea de client service si de dezvoltare a produselor.
Daca vorbim despre campania de imagine, ea se realizeaza in doua valuri: primavara-vara 2009 si toamna-iarna 2009, iar reprezentantii companiei sunt multumiti de rezultatele de pana acum ale actiunii. S-au atins si chiar s-au depasit indicatorii media, in conditiile incadrarii in buget. Conceptul creativ al campaniei a cunoscut si o solutie de print neconventionala – prima pagina a celor mai importante cotidiane centrale a fost tiparita in culoarea albastra.
In ceea ce priveste integrarea in grup, cea mai importanta parte se va realiza pana la finele anului in curs, iar in anul 2010 acest proces se va fi incheiat. Din vechea Unita, Alfred Vlcek, Vicepresedinte directorat UNIQA Asigurari, spune ca pastreaza oamenii, rezultatele si experienta lor. Ceea ce se adauga sunt cultura si valorile grupului. Departamentele de IT, resurse umane, daune, dezvoltarea produselor si marketing vor simti cel mai mult aceste schimbari.
Reconfigurarea produselor
Chiar daca sunt dificile, aceste masuri nu sunt suficiente. Pentru a identifica nevoile clientilor, compania a realizat un studiu pe piata romaneasca. Respondentii au indicat ce criterii pun in actiune la alegerea unei companii de asigurari. In ordinea importantei, acestea sunt: capacitatea de a raspunde rapid in cazul daunelor, procedurile cat mai simple si usurinta cu care se pot obtine informatiile necesare. Decizia de a renunta la serviciile unei companii de asigurari se bazeaza pe criterii similare, birocratia excesiva si accesul ingreunat la informatii relevante situandu-se pe locurile II si respectiv III in ierarhia clientilor. "Pornind de la aceste cerinte foarte concrete ale clientilor din Romania si folosindu-ne de know-how-ul si expertiza grupului, ne-am reconfigurat produsele si procedurile in asa fel incat sa ne aliniem din toate punctele de vedere conceptului solutii simple orientate catre client". Printre masurile luate in acest spirit se numara monitorizarea atenta a ratei daunelor si echilibrarea portofoliului prin cresterea importantei asigurarilor non-auto.
Totodata, compania de asigurari si-a exprimat intentia de a intra pe piata asigurarilor de viata care este inca deschisa. Numai 25% din totalul primelor brute subscrise anul trecut au reprezentat polite de asigurare de viata. Daca ne gandim ca in pietele vest-europene ponderea acestor asigurari este de 40-50%, intelegem cat de intemeiata este decizia grupului. Pe termen mediu, tinteste o cota de piata de 3% din acest sector. Daca se va dezvolta regional sau nu, se va decide pe baza rezultatelor din acest an.
In Top III, pana in 2010
In perioade economice dificile se remarca adevaratii strategi. Cei care reusesc sa gaseasca solutii pentru a-si optimiza activitatile, fie ele investitii, fie campanii, astfel incat sa obtina rezultate maxime. Grupul a ales investitia intr-o piata cu un potential important de crestere. "Va urma o perioada de schimbari importante in interiorul companiei, astfel incat fiecare structura interna sa actioneze in acelasi mod ca in orice alta piata unde activam. Atitudinea noastra in piata este proactiva. Nu stam si asteptam clienti. Noi suntem vanatorii, nu vanatul". Iar toate aceste schimbari nu le mai lasa timp de gandit la criza.
Un alt punct al strategiei este parteneriatul preferential cu Raiffeisen, implementat in majoritatea tarilor central si est-europene. Este un avantaj strategic si un fundament important pentru continuarea tendintei de crestere si in Romania. Transferul experientei de bancassurance din Austria catre pietele emergente din CEE este sprijinit de cateva divizii specializate in bancassurance in cadrul grupului.
In privinta rezultatelor din trimestrul intai, oficialul UNIQA afirma ca sunt foarte bune, compania inregistrand profit. Potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, Allianz-Tiriac, Omniasig si Asirom ocupa primele trei locuri in topul asiguratorilor, dupa subscrierile din polite generale si de viata la finele primului trimestru, situatia fiind neschimbata fata de decembrie 2008. Astfel, Allianz-Tiriac a subscris prime de 349,31 milioane de lei, Omniasig – 331,6 milioane de lei si Asirom – 205,4 milioane de lei. Cu venituri de 131,2 milioane de lei, UNIQA ocupa pozitia a sasea.
Ramane de vazut daca deciziile strategice ii vor ajuta sa ajunga in top III pana in 2010. Asta va tine in mare parte si de educatia potentialilor clienti care inca nu constientizeaza cat de importanta este o asigurare.