Cauti solutii pentru a iesi din criza? Intreaba-ti angajatii!
Reducerea de personal este, fara indoiala, o masura necesara in multe din companii, dar capitalul uman este cel mai important capital al unei compani si, paradoxal, acest „capital” este primul sacrificat de catre unii manageri in primul moment de criza sau atunci cand actionarii doresc profituri mai mari fara investitii suplimentare.
Desigur, sunt multi manageri valorosi care nu se vor regasi in acesta descriere si care inteleg si stiu cum sa utilizeze acest imens capital uman. Acesti manageri reusesc sa pastreze entuziasmul si motivatia oamenilor implicandu-i in proiecte permanente de imbunatatire a proceselor companiei.
M-am intrebat de multe ori in ultimii ani: ce poti sa mai faci ca manager atunci cand realizezi ca ai reusit sa reduci personalul si capitalul de lucru fara sa afectezi capacitatea de productie, ba dimpotriva, ai reusit sa mentii si chiar sa cresti calitatea produselor, sa cresti gradul de satisfactie al clientilor si, cu toate acestea, nu ai reusit sa cresti eficienta atat cat ti-ai fi dorit sau cat ar fi nevoie.
Cum pot ieftini ideile pretul de productie
De exemplu, te intrebi: cum poti sa influentezi tu, ca manager intr-o companie privata de dimensiune medie sau mare, pretul energiei electrice sau pe cel al gazului (daca utilizezi astfel de combustibili in procesul de productie)?
Ei bine, mai ales in astfel de momente trebuie sa te intorci din nou la capitalul uman. Veti spune: „Ce legatura au angajatii cu pretul energiei electrice sau cu cel al gazelor naturale?”.
Sigur, la prima vedere, managerul de productie (cu atat mai putin operatorul din productie) nu poate face nimic in ceea ce priveste pretul kilowatului, dar, de cele mai multe ori, ideile extraordinare prin simplitatea si prin impactul lor asupra eficientei au venit de la oamenii de la nivelul trei, patru si chiar de la simpli operatori in productie.
„Lasati imaginatia sa lucreze”
Imi amintesc de o situatie similara in care m-am aflat in 2006 cand, ca urmare a cresterii cu aprox. 50 % (in termen de 12 luni ) a pretului la gazul natural, costul produselor fabricate la compania la care lucram a crescut cu 25%. Comunicand clientului extern ca urmeaza sa majoram pretul cu 25%, acesta a refuzat categoric, transmitandu-ne mai mult sau mai putin voalat: „Gasiti solutii! Nu este problema noastra eficienta voastra. Trebuie sa va onorati contractul: pret, calitate si cantitate”.
In sedinta de management am comentat acest subiect cu colegii mei de la departamentele de productie, calitate, financiar, investitii, mentenanta si s-a propus: „Lasati imaginatia sa lucreze, veniti cu idei care sa ne ajute sa reducem consumul, pentru a putea reduce impactul asupra costului”.
Aceasta preocupare a fost comunicata intregului personal al companiei. Procesul nu a fost unul simplu, insa, in cateva luni, dintre toate ideile primite de la colegi, folosind criterii tehnice si economice, a fost aleasa o solutie tehnica de ultima generatie, pentru izolarea termica a consumatorilor mari de gaz din companie. Din datele tehnice pe care le aveam, ne asteptam ca aceasta solutie tehnica sa genereze o reducere de consum de gaz de circa 27-30%. Eram entuziasmati! In final, pentru ca solutia initiala a fost imbunatatita in repetate randuri, la 5-6 luni de la implementarea primei solutii, a fost obtinuta o reducere de consum de gaz de 46-47 %!
Poate ca pare prea frumos ca sa fie adevarat, dar important este ca, in cazul companiei in care lucram, acest rezultat a fost obtinut cu sprijinul si implicarea intregului personal.
Am inteles ulterior ca am reactionat asa, ca organizatie, ca urmare a unei presiuni externe, iar rezultatul a fost cel pe care l-am prezentat. Imaginati-va ca acesta criza economica este tot o forma de presiune externa – cu mult mai complexa si mai dura.
Parteneri de proiect
Va incurajez sa impartasiti cu oamenii colectivelor din care faceti parte preocuparile pe care le aveti in ce priveste costurile, procesele, sa-i incurajati sa vina cu idei. Asta nu inseamna sa le transferati responsabilitatea pe care o aveti ca manager, ci sa-i faceti „parteneri de proiect”, sa-i incurajati, sa-i sprijiniti.
Practic, nu exista proces care sa nu poata fi imbunatatit, secretul este sa comunici angajatilor, sa-i incurajejzi sa vina cu idei si, mai ales, sa nu te opresti, sa imbunatatesti, sa ajungi sa imbunatatesti imbunatatirea imbunatatirii. Sa faci asta permanent este o garantie in obtinerea de rezultate in orice companie si in orice industrie, cu conditia sa intelegi ca resursa umana este cel mai important capital.
Veti vedea ca, mai ales acum, aceste idei si solutii pot face diferenta intre succes si esec.