Ingredientele succesului, pilonii pe care se construiește reputația și marile provocări ale unui brand nou intrat în piață
Recrutarea și atragerea talentelor, alături de construirea și consolidarea reputației sunt printre primele provocări cărora un brand nou intrat în piață trebuie să le facă față.
Exact despre aceste aceste provocări, dar și despre ingredientele magice care asigură succesul la început de drum am stat de vorbă cu Petronela Sănduleasa, Chief People & Culture Officer Sezamo România, un serviciu online de livrare produse alimentare, parte a „unicornului” ceh Rohlik, aflat acum în plin proces de recrutare și organizare.
Pe ce piloni își construiește sezamo reputația în România și ce elemente ați preluat de la grupul din care faceți parte?
sezamo își bazează întreg procesul operațional și experiența serviciilor pe patru piloni – sortiment mare de produse, servicii inovative, prețuri competitive și respectul pentru mediul înconjurător. Gama largă de produse internaționale și alimente de la producători și artizani locali stă la baza business-ului nostru, iar astfel, clientul are în același loc supermarketul favorit, patiseria de la colț, dar și legume și fructe direct de la fermă.
La nivelul Rohlik Group, clientul se află în centrul întregii activități și totul este gândit în favoarea acestuia, pentru a îi putea asigura o experiență de shopping online excelentă. În celelalte țări în care grupul este prezent – Republica Cehă (Rohlik), Ungaria (Kifli), Austria (Gurkerl), Germania (Knuspr) -, reputația fiecărui brand a crescut datorită acestor patru piloni, facilitând fidelizarea clienților existenți și atragerea de noi clienți. Sperăm ca și în România, brandul sezamo să aibă același succes precum brandurile de pe celelalte piețe.
Ce provocări întâmpină în procesul de recrutare un brand nou pe piața din România?
În ultima perioadă în mod special, în contextul pandemic, rolul departamentului de HR s-a transformat constant și a necesitat o adaptare continuă la noul mod de lucru dintre manageri și echipele lor, cât și între membrii unei echipe. Nevoile acestora s-au schimbat în ultimii doi ani, iar schimbările care au luat naștere în această perioadă, precum munca remote sau în stil hibrid, au devenit un standard în piață, astfel încât a fost nevoie și de adaptarea proceselor de recrutare. Procesele automatizate și cele susținute de tehnologie au avut o creștere mai mult decât semnificativă în ultima perioadă și au devenit un element cheie pentru majoritatea business-urilor.
Rolul departamentului de HR, iar în cazul sezamo al departamentului People & Culture, este să avem grijă de oamenii noștri și să ne asigurăm că se pot dezvolta. Ne ascultăm oamenii și ne asigurăm că sunt auziți. Construim un mediu de lucru cu tot ceea ce înseamnă acesta, de la politicile companiei, beneficiile angajaților, cultura organizațională sau sănătatea și siguranța. Ne concentrăm atenția încât toată lumea să își dezvolte abilități și să aibă toate cunoștințele necesare la îndemână, împreună cu instrumentele și informațiile necesare pentru a-și face bine treaba. Ne ajutăm colegii nu doar să înțeleagă cultura, ci apoi să și continuăm să o construim împreună. Când există un mindset comun și aceeași cultură împărtășită de membrii organizației, rezultatele pozitive nu întârzie să apară.
Cu siguranță, cea mai mare provocare pentru un brand nou intrat pe piață este atragerea talentelor, în contextul în care poate unii candidați sunt puțin reticenți să aplice la o companie de care nu au mai auzit până la momentul respectiv sau care nici măcar nu și-a lansat serviciile. Tocmai de aceea, noi am oferit încă de la început ceea ce ne dorim și de la candidații și colegii noștri – transparență -, iar aceștia au considerat intrarea sezamo pe piață ca fiind o provocare la care și-au dorit foarte mult să ia parte. Tocmai de aceea, ne-am bazat procesul de recrutare pe un set de „ingrediente”, de caracteristici, pe care le-am căutat la toți candidații noștri.
Sunteți puțin peste 100 de angajați și urmează să creșteți echipa. Cum ați atras talentele angajate și cum i-ați motivat să facă pasul de la joburile pe care le aveau spre dvs?
Asemenea unei salate delicioase, făcute din cele mai bune ingrediente, suntem un mix de profesioniști, fiecare cu o anumită zonă de excelență, iar împreună, întregul este mai valoros decât suma părților. Mă declar foarte mândră de echipa pe care am reușit să o formăm, având în vedere mai ales timpul extrem de scurt pe care l-am avut la dispoziție. De asemenea, mă consider norocoasă să pot avea alături de mine o echipă de oameni ambițioși și îndrăzneți, dar și să pot fi implicată în procesul de dezvoltare al unui nou business chiar de la începuturile sale.
Am căutat să atragem oameni cât mai independenți, proactivi, cărora să nu le fie frică să își exprime opiniile și să provoace status quo-ul și care își doresc să schimbe lumea în bine. Colegii mei depun eforturi constante de a pune clientul în centrul acțiunilor lor, își asumă riscuri, se află într-o continuă dezvoltare și învață în permanență lucruri noi, catalogând problemele ca fiind o serie de provocări sau oportunități. De asemenea, lucrăm în continuare la pachetul de beneficii, printre care se află, bineînțeles, pe lângă salariul atractiv, abonamente medicale, program de lucru flexibil organizat în sistem hibrid, tichete de masă și acces la o librărie digitală internațională.
Înțeleg că există 10 ingrediente pe care vă bazați. Sunteți dispuși să faceți compromisuri pentru a identifica talente sau aveți o direcție de la care nu vă abateți?
Ingredientele fac parte din cultura organizațională a companiei și reprezintă un set bine articulat de credințe și comportamente cheie necesare și împărtășite în cadrul Rohlik Group, care ne conduc gândirea și deciziile. Acestea ne ajută să păstrăm mereu focusul asupra clientului, să avem viteză în tot ceea ce facem, să avem curajul de a provoca întotdeauna status quo-ul, să gândim în orice context și când vine vorba de orice tip de proiect precum un antreprenor, să creăm impact prin rezultatele noastre, să fim într-o continuă căutare de a învăța lucruri noi și să fim complet transparenți și deschiși.
Am ales să construim echipa din spatele a tot ceea ce înseamnă sezamo.ro cu ajutorul acestor ingrediente pentru a ne alinia cu direcțiile grupului și pentru a duce la bun sfârșit misiunea de a permite oamenilor să trăiască vieți mai fericite și mai sănătoase.
Orice proces de recrutare presupune și compromisuri, însă presupune și descoperirea de noi valențe și abilități specifice menite să ajute brandul. Recrutarea nu ar trebui să fie îngreunată de șabloane rigide, așa că încercăm mereu să ne păstrăm deschiși pentru oameni pasionați de inovație și dornici să muncească într-o echipă nouă și proactivă, unde suntem gata să acceptăm idei noi, oameni energici și dinamici.
Pe baza talentelor deja identificate care fac sau vor face parte din echipa sezamo, ați reușit să identificați și alte fațete ale performanței pe lângă cele 10 după care vă ghidați?
Întotdeauna există mai multe fațete ale performanței. Noi am ales să ne ghidăm după acest set de ingrediente ca fiind ceva ce ar trebui să ne unească cu adevărat ca echipă (zeci, sute, mii de oameni), care ne oferă o înțelegere comună despre ceea ce construim și cum luăm deciziile și sunt ceea ce noi credem că ne-a adus aici. Fiecare ingredient poate fi interpretat în multe tipuri de manifestări atitudinale care să ducă la performanță. Nu urmărim un manual de bune practici, ci îl trăim zi de zi în activitatea noastră. Îndrăznesc să spun că multe dintre acestea le trăim zi de zi, indiferent că suntem în mediul profesional sau nu.
Spuneați că prioritare sunt acum angajările pe partea operațională. O să presupun aici că vă referiți la curieri, manipulanți marfă. Ce lipsește pieței din România și cum veți identifica talente după standardele brandului?
Prioritatea în recrutare astăzi și în perioada următoare rămâne în aria operațională. Am reușit să sudăm un nucleu de colegi talentați în celelalte arii funcționale, însă scalarea operațională este miza noastră. Pentru a livra produsele în casele a cât mai multe familii, avem nevoie să construim o echipă puternică, cu specialiști în aria operațională, care înțeleg impactul și efectele fiecărui flux din proces, atât la client, cât și în business.
În continuare vom folosi aceeași abordare în procesele noastre de recrutare, indiferent dacă recrutăm pentru roluri care își desfășoară activitatea în depozit sau în echipa de marketing. Un proces de recrutare în marketing poate părea mai complex prin prisma faptului că poate punem pe masă mai multe date științifice, exemple specifice în care sondăm mai mult, însă, și când recrutăm curieri, căutăm să validăm același set de ingrediente, cu mai mult focus pe partea practică a activității.
Primul curier pe care l-am recrutat nu a aplicat la jobul nostru. I-am fost client, iar modul în care acesta m-a ajutat, m-a cucerit. A fost exemplar pe toata perioada interacțiunii cu el, iar la ultimul apel (al patrulea) i-am spus că mi-aș dori să am și eu colegi ca el. În aceste interacțiuni a validat 4 „ingrediente” pe care sezamo le cere (m-a uimit, a acționat rapid, a livrat rezultate și a fost complet deschis și transparent). A fost exemplar în jobul său, însă cu toate acestea, în procesul de recrutare în care l-am invitat, a fost evaluat la fel ca toți ceilalți candidați.
Piața din România rămâne în continuare una ofertantă. Aici avem foarte mulți oameni talentați și chiar vreau să scot în evidență pasiunea și dedicarea angajaților români. Acesta este unul dintre motivele pentru care iubesc ceea ce fac.