Mai este la modă să fii un exemplu?
Realitatea îmi aduce însă în preajmă manageri care își pun de foarte multe ori problema, cu o ușoară dezamăgire în glas, dacă merită să depui atât de mult efort în momentul în care, pare că foarte multe dintre gesturile tale, inițiativele tale, încercările de a motiva și de a mișca într-o direcție pozitivă echipa par a fi sortite eșecului…"Nu este oare o iluzie?”… Și răspund: “Nu, este exact esența leadershipului!”
Să ne uităm la acest aspect din mai multe perspective: am purtat deunăzi o discuție cu un tânăr, proaspăt absolvent, despre nevoia de modele. Și am primit un răspuns care pe moment m-a stupefiat: “Nu am nevoie de modele! Eu însumi sunt un model pentru mine!” Câtă încredere în forțele proprii! Oare cum o fi să conduci un astfel de tânăr, să-l ai în echipa ta, și să-ți provoace abilitățile, acțiunile, inițiativele punându-te în perspectiva că poate, nimic din ceea ce faci nu este suficient de bun? Se prea poate întâmpla să avem în echipele noastre oameni cu mult mai multă încredere în forțele proprii decât avem chiar noi, și care aparent au doar propriile reguli și pot fi greu de mulțumit.
Este nevoie de un stil de leadership mai ferm?
Întrebarea, pusă de un manager probabil obosit de eforturile pe care le-a depus pentru echipă care pare că nu cuplează, primește clasicul răspuns: depinde. Depinde în mare măsură de ce înțelegem prin ferm. Fermitatea în situații care solicita decisivitate generează un model bun al comportamentului și cei pe care ii conducem vor modela fermitatea și o vor include în comportamentele lor atunci când este nevoie de ea. Dacă însă dăm fermității înțelesuri legate de agresivitate, de duritate, de lipsă de empatie, de lipsă de flexibilitate și neacceptarea altor puncte de vedere, ei bine toate acestea sunt și ele comportamente care generează un model însă, mai puțin bun. Dar tot un model. Tot un exemplu. Pe care oamenii îl vor urma și care se va întoarce ca un bumerang în performanța echipei atunci când te aștepți mai puțin.
De ce e nevoie să fim un model?
În afară de orice considerente politice, să luăm motivul cel mai simplu: este eficient. Îi face pe oameni să vrea să te urmeze.
Desigur, considerăm aici situația în care ca manager ești un model bun de urmat. Nu putem neglija însă nici situațiile existente în foarte multe companii în care managerii, autointitulați lideri, au un comportament absolut deviant, presant și lipsit de respect față de oamenii din echipele lor și da, și acesta este până la urmă un model pe care unii vor învăța să-l urmeze. Deci oricum o dăm, cei care lucrează cu noi se uită la comportamentele noastre și le multiplică într-un fel care are impact direct asupra rezultatelor. Una peste alta, liderul și comportamentul său actionează ca un multiplicator de valoare care poate pune organizația în situația de a ieșit pe plus sau pe minus.
Standard prin Exemplu
Acțiunile oricărui lider setează un standard despre ceea ce este potrivit și ceea ce nu. În acest fel echipele noastre învață despre ce este acceptabil prin observare. Conștient sau inconștient un lider setează codul de conduită, codul de comunicare, de îmbrăcăminte, de respectare a timpului sau a cuvântului dat. Oamenii vor observa în fiecare zi, vor reflecta și vor imita. Dar este oare suficient? Unii înțeleg mai repede, alții mai încet. Unii au o capacitate de observare mai bine dezvoltată, alții nu. Probabil în legătură cu aceștia din urmă avem impresia că nu se poate, că nu merită, că este descurajant.
Cum se conturează un model?
A fi un exemplu personal, oricât de dificil ar părea, oricât de descurajant ar fi momente în care aștepti reacțiile oamenilor, aștept acțiunile și rezultatele lor și acestea nu vin, rămâne esența actului de leadership. Nu cred că există manager care să nu-și pus vreodată problema că echipa ar putea livra mai mult, mai rapid sau la mai bună calitate. Și nu cred că există manager sau antreprenor care să nu fi trecut prin momente de impas în ceea ce-i privește pe oamenii săi, de deznădejde uneori și să nu se fi întrebat: oare de ce fac toate eforturile acestea? Aș vrea să le reamintesc tuturor, așa cum mi-am reamintit mie însămi de nenumărate ori, că ceea ce arătăm în exterior, este o reflecție atentă a ceea ce avem în interior: gândurile noastre, trăirile noastre, sentimentele și valorile noastre. Și că una dintre calitățile esențiale ale unui lider este autenticitatea. De aceea, comportamentul pe care-l modelez, comportamentul pe care îl dau ca exemplu și îl doresc a fi urmat, vorbește despre mine, despre liderul, despre omul din mine și nu sunt comportamente și alegeri pentru cei din jur, oricât de tineri sau nu, pregătiti sau nu, performanți sau nu sunt cei din echipa mea. Abia din acest punct începe exemplul personal.
Și totuși cum putem face lucrurile mai simple? Iată câteva idei pentru a te putea dezvolta ca un lider care conduce prin exemplu personal:
1. Fii atent la emoțiile celor din jur și poartă-te frumos. Fiecare dintre noi putem avea zile bune sau zile mai puțin bune și sprijinul arătat va fi reflectat către tine în oglindă în momentul în care vei avea nevoie. Evident, acest lucru trebuie făcut cu consecvență și așteptarea ca modelarea comportamentala să se întâmple peste noapte va trebui să dispară. Cei cu care lucrăm provin din medii diferite pe care nu le cunoaștem și în care prețuirea și atenția la emoții poate că a lipsit. Și mai mult decât atât, trăim într-o epocă ce urmează culturilor manageriale structurate autocratice și în care ce se cerea să-ți lași emoțiile la ușă.
2. Ia-ţi timp pentru oameni și fa-i să se simtă speciali. La rândul lor, vor învăța că acesta este un comportament care generează bine, care mută lucrurile din loc și pe care-l vor aplica la rândul lor clienților sau colegilor.
3. Ascultă și emoțiile oamenilor nu numai vorbele lor. Adu-ți aminte că între 60 și 90% din întreaga comunicare este non verbala.
4. Nu sări la concluzii. Lipsa de răbdare este cronică în organizațiile de astăzi și se manifestă în fiecare zi în fiecare acțiune. Nu avem răbdare să ascultăm până la capăt, nu avem răbdare să citim, nu avem răbdare să înțelegem să pătrundem înțelesuri mai adânci și-n consecință un lider care va modela comportamentul răbdării are șanse nemăsurate de a obține rezultate extraordinare cu oamenii săi care vor avea la rândul lor mai multă răbdare să se încline către performanță.
5. Respectă diferențele: oamenii sunt diferiți. Respectând acest lucru le vei arăta valoarea diversității, a unicității fiecăruia dintre ei și vei reduce în mare măsură potențialul de conflict și lipsă de colaborare.
6. Oferă feedback. Primește feedback. Este una dintre ariile cele mai generoase în care exemplul personal contează extraordinar de mult. Existența și cultura feedback ului într-o organizație poate face minuni pentru performanța acesteia. Oamenii învață să primească feedback de la colegi, de la clienți, de la șefi și toate mecanismele de comunicare sunt astfel deblocate.
7. Tratează oamenii așa cum îți place să fii tratat. Foarte multe ori vorbim despre faptul că oamenii nu ne respectă. De fapt, lipsa de respect pe care o resimțim este o reflecție a propriei noastre lipse de respect față de ceea ce facem, față de exemplul pe care îl dăm.
Nu renunța: prima persoană pentru care trebuie să fii un model ești tu!