Un angajat implicat este un angajat dedicat: Rolul crucial al implicării emoţionale faţă de brand
Pentru o organizație performantă, cultura organizațională sănătoasă și implicarea angajaților (employee engagement) au un rol mai mare astăzi decât au avut vreodată. În esență implicarea angajaților este nivelul de dedicație, pasiune și loialitate pe care angajatul le manifestă față de compania la care lucrează. Entuziasmul, satisfacția și implicarea emoțională cresc motivația angajaților pentru a participa la susținerea intereselor organizației și pentru a contribui semnificativ la succesul acesteia.
Munca joacă un rol central în viața noastră și a ajuns să reprezinte un mod de expresie de sine. Din acest motiv, angajații caută organizații care să răspunde nevoii de a-și manifesta identitatea și de a se dezvolta nu numai ca angajați, ci și ca oameni.
Brandul este un instrument esențial pentru implicarea emoțională a angajaților, pentru că asigură un simț al identității și al scopului, fiind, în acest fel, o sursă de inspirație și de acțiune.
Implicarea emoțională a angajaților față de brand este conexiunea pozitivă, multidimensională care se stabilește între angajați și brandul companiei. Starea de bine a angajaților și încrederea în viitorul companiei au un rol foarte important, dar cel mai probabil acestea nu vor răspunde unor nevoi mai profunde ale acestora, precum nevoia de a crea valoare și de a beneficia de valoarea pe care o creează.
Implicarea emoțională a angajaților față de brand (employee brand engagement) este diferită de brandul de angajator (employer branding) – care se referă la consolidarea imaginii organizației în vederea atragerii și reținerii de talente. Este diferită și de marketing intern (internal marketing) și de invertising (publicitate internă) – care reprezintă felul în care organizația își promovează brandul pentru angajați. Implicarea emoțională a angajaților față de brand reprezintă informarea, inspirarea și implicarea angajaților, în așa fel încât aceștia să-și dorească să susțină și să dezvolte brandul.
Brandul este unul dintre cele mai puternice instrumente de implicare pentru că are puterea de a conecta. Brandul este conexiune între angajați și clienți, pentru că definește valoarea unică pe care compania o oferă clienților săi și în ce fel această valoare este importantă. Prin intermediul brandului, angajații înțeleg impactul pe care munca lor îl are asupra clienților și știu în ce fel pot fi eficienți. În plus, satisfacția clienților este o recompensă rapidă și motivantă.
Brandul este o conexiune între angajați, pentru că definește modul unic prin care compania interacționează cu toți stakeholderii și partenerii săi (de la angajații din prima linie, până la echipa de management, vânzători, cumpărători etc.). Astfel, brandul este elementul care îi unește pe toți în jurul unui obiectiv comun și stabilește standarde ridicate de lucru pentru toți, în spiritul valorilor și al culturii companiei.
Brandul îi conectează pe angajați la un scop mai înalt, pentru că atribuie semnificație și valoare muncii lor, prin legătura sa cu misiunea organizației.
Angajații implicați emoțional față de brand sunt profund implicați în dezvoltarea și livrarea valorilor brandului către clienți. Sunt informați, inspirați, mereu pregătiți să susțină brandul prin acțiunile lor și în procesul de luare a deciziilor. Pentru ei, brandul este un motiv de mândrie și este un liant important cu compania.
Pentru a asigura implicarea emoțională a angajaților față de brand, foarte importantă este claritatea: identitatea brandului, valorile brandului și modul de livrare a acestora trebuie să fie clar definite și formulate.
Pentru ca angajații să fie implicați emoțional față de brand compania trebuie să comunice ce reprezintă brandul, care sunt valorile și caracteristicile care îl diferențiază, cine sunt clienții brandului și care este beneficiul unic pe care brandul îl livrează. Organizația trebuie să utilizeze scopul și valorile brandului pentru a-i uni pe angajați în jurul misiunii pe care compania o îndeplinește cu ajutorul brandului, prin munca angajaților. Trebuie să pună la dispoziția angajaților informațiile, instrucțiunile și instrumentele de care aceștia au nevoie pentru a dezvolta și consolida brandul prin tot ceea ce fac. Este esențial ca angajații să cunoască și să înțeleagă rolul pe care îl au pentru a crea, realiza și a livra experiențele care asigură satisfacția și loialitatea clienților.
Pentru a asigura implicarea emoțională a angajaților față de brand este nevoie de coerență între practicile de recrutare, instruire, comunicare, recompensare și recunoaștere a angajaților practicate de companie. Este important ca liderii să reprezinte brandul (live the brand) în activitatea profesională și în modul de viață. Este eficient ca gradul de conștientizare al angajaților în ceea ce privește brandul să fie măsurat constant. Angajații trebuie să înțeleagă atât brandul, cât și comportamentele care îl susțin și să se simtă liberi să adopte acele comportamente care li se potrivesc și care îi reprezintă.
Ţineţi minte: un angajat implicat este un angajat dedicat!