Timbrul de mediu, o ameninţare pentru antreprenori?
„Pentru majoritatea antreprenorilor efectul nu va fi atât de grav. Vor probabil nişte costuri suplimentare, dar nu atât de mari încât să se dovedească nesustenabile”, – afirmă Ciprian Oprea, director general MCA Grup, companie care are ca principal domeniu de activitate comercializarea de uşi de garaj. În plus, antreprenorul consideră că timbrul de mediu nu va avea niciun impact asupra afacerii pecare o deţine în condiţiile în care compania achiziţionează maşini noi.
Un alt antreprenor care nu vede un impact negativ generalizat la nivelul pieţei este şi Octavian Bădescu, directorul general al companie de curierat Sameday Courier.
„Nu consider că timbrul de mediu va avea un impact major, sau cel puţin, nu unul generalizat. Va exista acelaşi impact ca şi asupra persoanelor fizice, în sensul că va favoriza importul maşinilor foarte vechi de peste 10 ani, şi va reduce valoarea maşinilor cu o vechime de 5-10 ani”, declară antreprenorul. Bădescu apreciează că timbrul nu va avea un impact direct asupra companiei pe care o conduce, întrucât ei utilizează mai mult maşini închiriate, nu proprietate. „Probabil că transportatorii vor înregistra un anume impact.”
Ce se schimbă?
În noua formulă de calcul, timbrul de mediu menţine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 şi măreşte cotele pentru tehnologiile Euro 4 şi Euro 3. Pe de altă parte, pentru maşinile cu motorizări non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, valoarea timbrului de mediu va scădea faţă de nivelul cuantumului actual.
O primă reacţie la această măsură a venit din partea Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) şi a Patronatului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din Bucureşti şi Judeţul Ilfov (PIMMBI), cele două asociaţii atacând dur timbrul de mediu în cadrul unei conferinţe susţinute în luna martie. În comunicatul comun remis presei, Cristian Popescu, preşedintele executiv al PIMMBI evidenţia opt aspect negative asupra mediului de afaceri care rezultă din aplicarea timbrului de mediu.
Printre principalele acuze aduse noii măsuri se numără:
- timbrul de mediu ar fi o formă mascată de a impune un nou bir IMM-urilor;
- fiind plătită o singură dată, această taxă devine prohibitivă pentru vânzarea maşinilor a cărui cuantum al timbrului de mediu depăşeşte jumătate din valoarea autovehiculului;
- limitează resursele financiare ale antreprenorilor, care s-ar putea folosi de comercializarea propriilor autovehicule second-hand în vederea cumpărării unor autovehicule noi, IMM-urile vor fi din ce în ce mai limitate financiar.
Totodată, cele două asociaţii consideră că noua taxă vine în sprijinul Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor Auto din România (APIA), cât şi al producătorilor de autovehicule din Comunitatea Europeană.
„Autovehiculele cu norma de poluare non Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor fi importate la preţuri de casare şi vor fi înmatriculate în România, plătindu-se timbrul de mediu în valoare de maximum 300-400 euro. Ulterior acestea vor face obiectul «Programului Rabla» pentru o sumă mult mai mare (1500 euro/voucher) decât valoarea de achiziţie, susţinând astfel tot pe cei din APIA, cât şi producătorii de autovehicule din Comunitatea Europeană, aceasta fiind o măsură total antinaţională”, se precizează în luarea de poziţie a CNIPMMR şi PIMMBI.
Pe de altă parte, reprezentanţii APIA contactaţi de revista Cariere pentru a oferi un punct de vedere, nu au răspuns solicitării de presă.
Articol preluat din Revista Cariere de aprilie. Pentru detalii legate de abonare, click aici