Digitalizarea este cheia pentru dezvoltarea industriei serviciilor pentru afaceri
Era inteligenței artificiale este abia la început, iar folosirea la capacitate maximă a beneficiilor tehnologiei necesită timp și gestionarea unui număr mare de provocări.
În 2007, primele companii din industria serviciilor pentru afaceri se lansau pe piața românească. De atunci, revoluția digitală a schimbat piața muncii și se estimează că unul din doi angajați la nivel mondial va avea nevoie de o reconversie profesională. Industria serviciilor pentru afaceri este implicată în aceste transformări, iar angajații din acest sector au șanse sporite să se adapteze și să se dezvolte pentru cerințele specifice pieței muncii din următorii 20 de ani. Astăzi, industria serviciilor externalizate este în primele cinci din România din punct de vedere al contribuției la PIB.
Conform raportului ABSL 2024, 64% dintre companiile industriei au automatizat până la 25% dintre procesele oferite clienților, printre procesele automatizate numărâdu-se ștatele de plată, introducerea datelor și conturile de plăți.
Dacă în urmă cu 100 de ani, în romanele științifico-fantastice din vremea lui Karel Capek (inventatorul cuvântului „robot”) se anticipa că roboții vor înlocui preponderent angajații cu activitate fizică intensă, acum vedem că, în realitate, îi ajută mai des pe cei cu studii superioare.
Se estimează că inteligența artificială va funcționa cel mai bine pentru angajații cu studii superioare, putând automatiza până la 60% dintre procesele desfășurate de aceștia la momentul actual. Aceasta va crește substanțial productivitatea muncii, estimându-se că, în perioada 2030 – 2045, jumătate dintre procesele de muncă actuale ar putea fi automatizate.
Din punct de vedere al costului total al forței de muncă, România este mai atractivă în comparație cu Polonia, Cehia sau Slovacia. Bulgaria și Ungaria rămân însă ușor mai competitive din punct de vedere al costului.
Creșterea costurilor cu forța de muncă erodează avantajul competitiv al costului, care obișnuia să fie unul dintre motivele pentru care investitorii din industrie alegeau România. În curând, nici limbile străine nu vor mai reprezenta un avantaj competitiv. Dezvoltarea profesionalã a angajaților pentru a implementa și a folosi Inteligența Artificialã și procesele automatizate ar putea face acum diferența. În general, creșterea competențelor profesionale pentru a crea servicii cu valoare adaugată mai mare va contribui la menținerea României în topul preferințelor investitorilor.
Serviciile financiare, IT și HR sunt cel mai frecvent oferite de către companiile din industria serviciilor de afaceri, potrivit celui mai recent raport ABSL, putând crea valoare adăugată și menține România într-o poziție competitivă în regiune.
Combinând Inteligența Artificială generativă cu toate celelalte tehnologii, automatizarea muncii ar putea adăuga până la 3,5 puncte procentuale anual la creșterea productivității. Cu toate acestea, angajații vor avea nevoie de sprijin pentru a învăța noi competențe, în timp ce unele joburi se vor schimba.
Așadar se estimează în continuare o creștere a cererii pentru specialiști în domenii precum inteligența artificială și machine learning, implicit o dezvoltare continuă a competențelor specialiștilor din aceste domenii. Date fiind amenințările tot mai mari și mai variate ale atacurilor cibernetice, specialiștii în cybersecurity – cei care pot proteja datele și sistemele în fața unor asemenea atacuri – sunt și vor fi tot mai căutați.
Serviciile financiare vor avea un trend ascendent, iar acest lucru va determina o creștere a numărului de angajați din acest domeniu. În următorii ani, cererea pentru analiști financiari specializați în analiza datelor va lua amploare. De asemenea, se așteaptă ca majoritatea pozițiilor din departamentele financiare să necesite cunoștințe solide despre tehnologia blockchain, care în prezent nu este atât de răspândită.
De asemenea, cei care doresc o carieră în HR, în industria serviciilor de afaceri, vor avea tot mai multă nevoie de competențe digitale sporite, o serie de procese precum ștatele de plată, managementul beneficiilor, evaluarea performanțelor angajaților sau chiar procesul de recrutare urmând să fie complet automatizate.
O altă profesie de viitor va fi cea de business analist, adică acei specialiști care identifica nevoile businessului și implementează tehnologia în business, având expertiză în ambele domenii.
Conform Institutului Național de Statistică, nevoia de forță de muncă înalt calificată este foarte mare, astfel că între 2018-2030 va exista o creștere cu 60% a numărului de persoane calificate.
Recrutarea rămâne însă o provocare a industriei de outsourcing. Conform statisticilor noastre, anul acesta, departamentele de HR au analizat cu 30% mai multe CV-uri în comparație cu anul anterior pentru a angaja același număr de absolvenți.
În cazul angajaților cu experiență, specializarea în anumite domenii combinată cu expertiza în arealul digital (automatizare, RPA, folosirea inteligenței artificiale) le va aduce acestora avantaje semnificative în dezvoltarea carierei.
Creșterea profesioniștilor din această industrie și menținerea lor în România reprezintă garanția viitorului nostru. Îmbunătățirea unui sistem de învățământ, mai ales digitalizarea acestuia, necesită timp îndelungat, iar aceasta ar trebui să fie o prioritate pentru orice guvern. ABSL are două inițiative de consiliere în carieră pentru elevi de liceu și studenți. De asemenea, o bună parte a companiilor membre susțin activitatea universitară și preuniversitară. Însă inițiativele private nu pot suplini sau înlocui un proiect centralizat de adaptare și digitalizare a învățământului la cerințele actuale și viitoare din economie.
Industria serviciilor de business din România este pe locul 5 din punct de vedere al contribuției la PIB, având peste 200.000 de angajați. Principalele orașe în care acest sector se dezvoltã sunt București, Cluj şi Iași, urmate de Timișoara, Sibiu și Brașov.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 293